MILLOIN TÄMÄ TALVI LOPPUU? Marraskuussa alkoi eikä loppua näy. Lunta,jäätä,pimeyttä
Kommentit (27)
Varma kesän merkki on se, että Elokapina tarkenee tulla ulos vaatimaan lisää talvea.
Tampereella paistaa juuri nyt aurinko kirkkaalta taivaalta. Mutta edellisen kerran 1,5 viikkoa sitten. Tosi harmaata on ollut.
Pimeää ei kyllä ole nimeksikään. Mutta lunta ja pakkasia tuntuu riittävän melkein useamman talven tarpeiksi. On tää ollut pitkä talvi, tosiaan alkoi jo marraskuussa ja edelleen pidellään -10 asteen pakkasia vähintään öisin. Ja karmean kylmä tuuli siihen päälle.
Järjestin elämäni niin, että pidän pääasialliset lomani talvella ja alkukeväästä. Ja tietysti lähden aurinkoon. Nytkin olen aurinkoisessa maassa. En kestäisi koko talvea Suomessa. Nytkin tekee tiukkaa, vaikka olen alkuvuodesta joka kuukausi ollut reissussa. Joko työn puolesta tai lomamatkalla. Suomi ei ole mua varten marrasmuulta vappuun.
Toivon kylmää kesää. Asuntoni on järkyttävän kuuma kesäisin, silti alle vuokranalennusrajan.
Joo, ja huomenna perjantaina tulee rutkasti lisää lunta Etelä-Suomeen. Ärkeke!
Mitä ihmeen pimeyttä? Päivähän pitenee jo kovaa vauhtia, yhtä valoisaa tietysti kuin aina tähän aikaan vuodesta.
Kylmyys sen sijaan sais jo loppua.
Älä huoli, kuukausi tai kaksi niin saadaan helteet, auringon porotus, kuivuus ja + 30 asteen sisälämpötilat. Sitten voidaankin alkaa haaveilemaan taas talvipakkasista ja lumesta.
-2 pakkasta. Aurinko paistaa. Eli talvista.
Vierailija kirjoitti:
Pimeää ei kyllä ole nimeksikään. Mutta lunta ja pakkasia tuntuu riittävän melkein useamman talven tarpeiksi. On tää ollut pitkä talvi, tosiaan alkoi jo marraskuussa ja edelleen pidellään -10 asteen pakkasia vähintään öisin. Ja karmean kylmä tuuli siihen päälle.
Pirkanmaalla lumi- ja pakkastalvi alkoi jo lokakuun puolella. Palasin juuri trooppisesta Aasiasta, jossa olin neljä kuukautta. Lähtiessäni oli ollut jo pitkään täysi talvi, nyt palatessani täällä on yhä talvi -vaikka onkin valoisaa. Sehän ei talvea määritä, vaan lämpötila.
Helkatin pitkä talvi, kyllä
Talvi on ollut todella raskas. Kärsin kaamosmasennuksesta, ja ulkoilu on hyvin epämiellyttävää pakkasilla ja lumessa. Koen, että Suomessa asuessa puolet elämästä valuu hukkaan ylipitkän talven vuoksi. Usein piristyn normaaliksi ihmiseksi huhtikuussa ja sitten romahdan taas talvihorrokseen viimeistään marraskuun alussa. Olen yrittänyt oppia nauttimaan talvesta mm. hiihtämällä, mutta en kertakaikkiaan saa siitä mitään irti. Olen kateellinen ihmisille, jotka eivät kärsi talvesta.
Lumet oli jo kokonaan sulanut pois ennen kuin tiistain ja keskiviikon yönä tuli lunta.
Kyllä se siitä. Lumen määrä hupenee ja kevät etenee päivä päivältä.
Ensi viikolla sääennusteen mukaan.
Lokakuun 8 päivä satoi pysyvät lumet, puoli vuotta ollut kohta talvea ja luulen että 7 kuukausi tulee täyteen. Onneksi kesällä on kuitenkin 2 viikon helteet jotka tasoittaa pitkää talvea.
Ensi yönä 20 astetta pakkasta... no ensi viikolla tulee kevät.
Vierailija kirjoitti:
Talvi on ollut todella raskas. Kärsin kaamosmasennuksesta, ja ulkoilu on hyvin epämiellyttävää pakkasilla ja lumessa. Koen, että Suomessa asuessa puolet elämästä valuu hukkaan ylipitkän talven vuoksi. Usein piristyn normaaliksi ihmiseksi huhtikuussa ja sitten romahdan taas talvihorrokseen viimeistään marraskuun alussa. Olen yrittänyt oppia nauttimaan talvesta mm. hiihtämällä, mutta en kertakaikkiaan saa siitä mitään irti. Olen kateellinen ihmisille, jotka eivät kärsi talvesta.
Mä olen usein ajatellut ihan samaa, että Suomessa asuessa elämästä menee yli puolet hukkaan. Jos asuisi jossain etelässä, niin eläisi vuoden ympäri aktiivisena ja elinvoimaisena, täällä kylmyys ja pimeys sulkee meidät sisätiloihin nuutumaan ja eristäytymään 6 - 7 kk vuodessa. Ainoa ilo on syöminen ja kalsariikännit, yksin telkkarin edessä tietysti.
Höpö höpö. Täällä paistaa aurinko, lintuset laulavat eikä jäätä enää missään.
Muutenkin säästä valittaminen on tosi banaalia.