Hyvät neuvot kalliit!
En ole varma diagnoosista mikä tämä tautini on, itse epäilen keuhkokuumetta, ke lääkärissä sitä ei diagnoosiksi tullut, koska keuhkoäänet kuulema ok ja crp myös. Mutta sen jälkeen onkin olo pahentunut huomattavasti, kuume seilaillut nyt 2vrk 37,8-39 välillä, yskä on valtava ja oltuaan kuiva niin nyt lohkeilee, palvelen säännöllisesti ja jopa peitto tekee iholla kipeää, ruokahalu puuttuu täysin (olen syönyt ns aterian viimeksi ma) esim tänään saanut alas voileivän, mandariinin ja jogurtin, nekin pakottamalla. Antibiootit aloitin eilen aamulla, kun mittari näytti 38,5. Sen lääkäri määräsi korvan punoitukseen. Taustaa sen verran, että tuota ke lääkäri käyntiä edelsi pari työpäivää ja edellisellä viikolla 4pvän flunssa jossa olin aivan tolkuttoman räkäinen. Olen todella heikossa hapessa tällä hetkellä, maannut ja nukkunut öiden lisäksi nyt 3pv pitkin päivää. Pitäisi yrittää syödä jotain ja juoda enemmän, mutta ei vain mene alas.
Ja nyt tämä antibiootti oksettaa ja vasta 2pvää sitä takana.
Kommentit (11)
Kiitos! Ja pitää yrittää tuohon nesteytykseen panostaa, on vain vaikeata, kun ei yhtään mikään ns maistu eikä mitään tee mieli.
Ap
Ota säännöllisesti kipu- ja kuumelääkettä eli esimerkiksi joko parasetamolia tai ibuprofeenia. Kerrot tyypillisesti kovasta flunssasta, jonka mahdollisena liitännäisoireena olevaan korvatulehdukseen on aloitettu antibioottikin. Voit soittaa terveydenhuollon neuvontanumeroon, jos tilasi tuntuu huolestuttavalta.
Jos olo menee vain huonommaksi eikä antibiootti siis auta, se on jo peruste käydä uudestaan lääkärissä.
Anteeksi mutta "oletko tehnyt koronatestin?". Kukaan enää muistakaan tätä hokemaa...
Voiko keuhkokuumetta edes jälkeenpäin todentaa? Sikäli mikäli lääkäriin tästä vielä joutuisin. Tänä aamuna sain syötyä peräti kokonaisen leipäviipaleen ja jogurttia nukuttuani 9,5h ja yskittyäni pitkin yötä. Ei sillä muuten väliä, mutta jatkoa ja toipumisajan ja toimimisen kannalta sillä olisi merkitystä.
Ap
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00273
Tuossa terveyskirjasto keuhkokuumeesta. Itse aikanaan tunnistin keuhkokuumeen helposti yskän tietynlaisesta rytmistä kun sisarellani oli sellaisia toistuvasti vasta myöhemmin löytyneen kitarisaan koteloituneen bakteeripesäkkeen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00273
Tuossa terveyskirjasto keuhkokuumeesta. Itse aikanaan tunnistin keuhkokuumeen helposti yskän tietynlaisesta rytmistä kun sisarellani oli sellaisia toistuvasti vasta myöhemmin löytyneen kitarisaan koteloituneen bakteeripesäkkeen vuoksi.
Mitä tarkoitat yskän tieynlaisella rytmillä? Itse paukutan vain menemään eikä oikein mitään irtoa vaikkei ihan niin kuivaa olekaan kuin alussa. Olen tänään hitusen enemmän voimissani kuin muutamana edellisenä päivänä, mutta edelleen aivan kuitti, tukossa ja hengitän suu auki, kuumetta ei onneksi nyt ole, ab-kuurin 3.pvä menossa, tosin en tiedä onko sekään tarpeeksi vahva, jos olisi keuhkokuume nyt kyseessä. En oikeasti muista olenko ikinä ollut näin väsynyt ja sairaan tuntuinen kuin mitä nyt ollut, en edes n.10v sitten kun oli keuhkokuume ja kuumetta 40 astetta. Tänään jaksoin pestä hampaat ensimmäisen kerran sitten ti-päivän. Minä vain todella haluaisin oikean diagnoosin mikä kertoa myös työnantajalle jos en olekaan ti vielä työkunnossa, tuo ke lääkärikäynnin toteamus ei jatkon levon tarvetta selitä, jos niin sattuisi olo vaatimaan. Meneehän se pääsiäinen näinkin, maaten ja erittäin vähäsyömäisenä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaisi soittaa päivystykseen ja kertoa miten voit. Voi olla, että tuossa voinnissasi on jotain enemmän kuin edellisellä lääkärikäynnillä.
Ota juomista petipaikkasi läheisyyteen, että saat riittävästi nestettä. Kipeänä on haastavaa nousta juomaan tarpeeksi usein. Kuivuminen hidastaa toipumista ja sekin tuntuu voinnissa.
Pikaista paranemista 💚
No ei tarvitse soittaa päivystykseen, kun vasta ke on käynuyt lääkärissä.
Ja kun kerran keuhkoidta ei kuulunut mitään. Ja lisäksi, mikä tärkeintä, ap:n cpr oli ok, joka tarkoittaa sitä, että mitään vakavaa tulehdusta ei elimistössä ole.
Keukokuumessa cpr nousee rajusti ja keuhkojen äämet muuttuvat hengitettäessä
Voihan ap:lla olla vaikka korona...?
Mutta suurella otaksun, että ap:lla tavallista pahempi, sitkeä flunssa.
Jus tuollsodta on kuin ap kertoo. Ei maistu ruoka. Yskittää niin, että tuntuu että keuhkot tulee ulos.
Uupunut, väsynyt olo. Huipauttaa kun kävelee hitaasti vessaan.
Tärkeintä on juoda. Ja paljon. Nestetytystä on pidettävä yllä. Runsas juominen auttaa myös limaa irtautumaan.
Luultavasti tuo lievä keuhkoputken tulehdus. Antibiootti kyllä aökaa auttamaan paridsa kolmessa päivässä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaisi soittaa päivystykseen ja kertoa miten voit. Voi olla, että tuossa voinnissasi on jotain enemmän kuin edellisellä lääkärikäynnillä.
Ota juomista petipaikkasi läheisyyteen, että saat riittävästi nestettä. Kipeänä on haastavaa nousta juomaan tarpeeksi usein. Kuivuminen hidastaa toipumista ja sekin tuntuu voinnissa.
Pikaista paranemista 💚
No ei tarvitse soittaa päivystykseen, kun vasta ke on käynuyt lääkärissä.
Ja kun kerran keuhkoidta ei kuulunut mitään. Ja lisäksi, mikä tärkeintä, ap:n cpr oli ok, joka tarkoittaa sitä, että mitään vakavaa tulehdusta ei elimistössä ole.
Keukokuumessa cpr nousee rajusti ja keuhkojen äämet muuttuvat hengitettäessä
Voihan ap:lla olla vaikka korona
Ei pahalla, mutta olen sairastanut lukuisia keuhkoputkentulehduksia enkä ikinä ole ollut niissä näin sairas ja sairaan tuntuinen kuin mitä nyt ollut. Kun en kirjaimellisesti ole jaksanut olla seisoma-asennossa minuuttia kauempaa enkä esim pestä hanpaitani. Kotonakin ollut pari kertaa ja ekalla kerralla varsin voimakkaana, edellinen kerta oli muutama kk sitten. Ja mitä tulee veriarvoihin niin taisin mainita, että lääkärissä käydessäni minulla ei ollutkaan vielä näin kovia oireita eikä kuumeilua joten tokihan crp näyttää normaalilta. Kaikki alkoi rytinällä lääkäri käyntiä seuraavana yönä.
Ap
Ja toisekseen missään lukuisissa keuhkoputkentulehduksissani minulla ei ole myöskään noussut 39 asti seilaavaa kuumetta.
Ap
Pikaista paranemista 💚