Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jalkapallo: hyvä Georgia, onneksi olkoon!

Vierailija
27.03.2024 |

Puhun nyt karsinnoista vuoden 2024 miesten jalkapallon EM-kisoihin, siis euroopanmestaruuskisoihin. Georgia pääsi kisoihin ensimmäistä kertaa ikinä. Jee! Jännä juttu tuossa pääsemisessä oli että Georgia pääsi vasta jatkokarsintojen ansiosta. Jatkokarsinnoissa Georgia voitti ensin Luxemburgin (tietysti voitti) ja sitten voitti Kreikan. Ja tuo Kreikan voittaminen ei ollut mikään "tietysti voittaminen", vaan Kreikalla oli pallonhallinta 64% peliajasta, yksi georgialainen pelaaja otti punaisen kortin ihan ensimmäisen puoliajan lopulla joten koko toisen puoliajan Georgia joutui pelaamaan alivoimalla... ja silti lopulta Georgia voitti, koska Georgia onnistui sinnittelemään koko pelin ajan 0-0 tilanteessa, kunnes lopulta tuli rankkarikisa jonka Georgia voitti. Upeeta sinnittelyä!

Ennen Georgian kohtaamista tuo Kreikka totaalisesti tuhosi Kazakstanin, voitti 5-0. No: aiemmin Kazakstan oli ollut samassa alkulohkossa Suomen kanssa. Suomi ja Kazakstan pelasivat toisiaan vastaan kaksi kertaa: yhden pelin Suomi voitti täpärästi, toisen pelin Kazakstan voitti täpärästi. Ja mielestäni Suomen olisi pitänyt olla jonkinlainen "laatumittari" sille että kuinka hyvä joukkue Kazakstan oikein on. No eipä näköjään ollut! Se että Kazakstan oli voittanut Suomen ei todistanut näköjään yhtään mitään, ei kertonut mitään siitä että kuinka "laadukas" joukkue Kazakstan tosiasiassa on. Koska yksikään oikeasti laadukas joukkue ei olisi ikimaailmassa hävinnyt jollekin ihmeen Kreikalle 5-0!

Joten tuo Kreikan 5-0 voitto ei ollut mikään "myrskyvaroitus" tuleville Kreikan vastustajille. Ei ollut. Se nyt vaan oli helppo murskavoitto, luvattoman helppo peli, vastustaja Kazakstan mokasi totaalisesti, mokasi pahemmin kuin mikään joukkue saisi ikinä mokata. No: seuraavassa pelissä Kreikkaa vastaan tuo Georgia ei mokannut! Vaan Georgia pelasi tasan oikein, pelasi juuri niinkuin piti.

Suomi, Kazakstan ja Kreikka eivät olisi ansainneet paikkaansa EM-kisoissa - onneksi eivät päässeet kisoihin. Georgia ansaitsi paikan EM-kisoihin. Oikea maa pääsi kisoihin. Vaikka varmaan tosi monet sanoisivat että Georgia on huonompi kuin Suomi, Kazakstan ja Kreikka.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ap jatkan. Mielestäni on täysin relevanttia-korrektia verrata toisiinsa joukkueita Georgia-Kreikka-Kazakstan-Suomi. Juurikin tuon vuoksi että minkä tasoisia noiden maiden "pitäisi olla" ja että miten ne joukkueet sitten "käytännössä lopulta pelasivat (mokasivat) toisiaan vastaan". Georgian esitys: täydellinen onnistuminen. Noihin muihin maihin liittyen ei läheskään voi vähääkään käyttää sanaa "onnistuminen"!

Georgia on nyt siis EM-kisoissa "ensikertalainen". En jaksa googlata onko siellä muitakin ensikertalaisia. Viime kisoissa vuonna 2020/2021 olivat ensikertalaisina Suomi ja Makedonia. Mun mielestä: Makedonia kuului kisoihin, Suomi ei kuulunut. Vaikka Suomi "pärjäsi paremmin" sikäli että Suomi sai alkulohkosta 3 pistettä, ja Makedonia sai 0 pistettä. Mutta silti, pelitavassa oli jättimäinen ero, nuo joukkueet pelasivat täysin päinvastaisella tavalla.

Suomi pelasi kuin pelokas kilpikonna. Käpertyneenä alas sisään keskelle, värjötteli alhaalla oman maalin lähellä. Eli Suomi ei "pelannut" ollenkaan vaan vain pelkäsi henkensä edestä. Makedonia taas pelasi oikeasti, aktiivisesti, liikkuvasti, pirteästi, rohkeasti,... se oli todellista jalkapalloa eikä vain värjöttelyä, ei vain selviytymistaistelua. Suomelle oli häpeäksi olla siellä kisoissa, oikein säälitti katsoa Suomen pelejä. Makedonia tuotti itselleen kunniaa peleillään.

Minun arvioni: ainoa syy miksi Suomi "pärjäsi" kisoissa niinkin "hyvin" että sai alkulohkosta peräti 3 pistettä: Suomen kaksi vastustajaa (Tanska ja Venäjä) alisuoriutuivat todella pahasti. Niidenkin peli oli ainakin ajoittain niin huonoa että sitä teki suorastaan kipeää katsoa. Niin: Suomen "menestys" ei ollut Suomen ansiota, vaan ihan vain Tanskan ja Venäjän vikaa kaikki! Makedonialla taas ei käynyt yhtä hyvä säkä kuin Suomella: Makedonian alkulohkossa Makedonian vastustajat eivät alisuoriutuneet.

Esim MM-kisojen 2022 ensimmäinen peli oli Qatar-Ecuador. Molemmat joukkueet pelasivat todella huonosti. Mutta ei se mitään haitannut. Koska molemmat joukkueet ovat aina todella huonoja, niiden kuuluukin pelata todella huonosti, se on normaalia. Mutta Suomi-Tanska-Venäjä,... niiden kuuluisi pelata edes kohtuullisesti, joten kun ne pelaavat todella huonosti niin sen näkeminen tekee kipeää.

Vierailija
2/6 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ap jatkan loputonta monologiani koska olen idioootti. Näissä vuoden 2024 EM-karsinnoissa oli muitakin kivoja juttuja kuin vain Georgia. Esim oli kiva juttu että Viro pääsi karsinnoissa älyttömän pitkälle eli yhtä pitkälle kuin Suomi eli jatkokarsintoihin. Viro pelasi karsintojen alkulohkon surkeasti eli sai sieltä kahdeksasta pelistä vain yhden pisteen, sijoittui ylivoimaisesti lohkonsa viimeiseksi. Esim niinkin hyvä maa kuin Ruotsi ei päässyt jatkokarsintoihin, vaikka samassa lohkossa Ruotsilla oli lopulta 10 pistettä. Miksi Viro pääsi jatkokarsintoihin vaikka alkulohko meni huonosti? Samasta syystä kuin Suomikin pääsi: Kansojen Liigan menestyksen vuoksi. Jännä juttu tuo Kansojen Liiga: jos siellä pelaa hyvin niin se auttaa pääsemään pidemmälle EM-karsinnoissa. Jännää. Mun mielestä on ihan kiva että tollasella jollain ihmejärjestelyllä annetaan vähän "kökkömaillekin" edes jonkinsortin lisämahis päästä kisoihin ensimmäistä kertaa. Ja nyt kun asian netistä tarkistin, niin näköjään kyllä: Georgiakin pääsi jatkokarsintoihin vain Kansojen Liigan menestyksen vuoksi.

Myös mun mielestä on kiva juttu että Wales ei päässyt EM-kisoihin koska vihoviimeisessä jatkokarsintojen pelissä Wales hävisi Puolalle. Puolasta minulla ei ole ajatuksia. Paitsi että: miksi Puola voitti? Koska Puola onnistui 120 minuutin ajan pitämään nollapelin, onnistui estämään Walesin maalinteon. Niinpä päädyttiin rankkarikisaan, jonka puola voitti 5-4. Niin: viidestä rankkarista Puola onnistui ampumaan viisi maalia. Aikamoista. Täydellistä. Ei mikään maa kykene täydelliseen suoritukseen aina ja joka kerta. Mutta Puola osoitti yhden asian: se riittää kun kykenee täydelliseen suoritukseen jollain ratkaisevalla hetkellä, jossain ratkaisevassa pelissä. Lopulta Puolan kohdalla tuo lopullinen rankkarikisa lopulta ratkaisi kaiken, ratkaisi EM-kisapaikan. Koko karsintojen ajan Puolan tarvitsi vain "jotenkin ihmeellisesti selviytyä" sinne vihoviimeiseen lopulliseen ratkaisevaan hetkeen asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ap jatkan loputonta merkityksetöntä olemassaoloani jossa minä olen olemassa ainoastaan itselleni enkä kenellekään muulle koko universumissa. Huomaan että tähän mennessä yksikään tähän aloitukseen kirjoittamani viesti ei ole saanut aikaiseksi ainuttakaan reaktiota keneltäkään. Siis ei ainuttakaan vastausta, ei ainuttakaan peukkua (yläpeukkua tai alapeukkua). Ja siksipä: minä olen ylpeä itsestäni. Olen ylpeä siitä että kerrankin minä osasin laatia aloituksen johon en saa minkäänlaista reaktiota keneltäkään. Aikamoinen saavutus! Ainutkertainen saavutus! Kerrankin tapahtui sillä lailla että: mitä vain minä kirjoitinkin niin en saanut muiden ihmisten vihareaktioita niskoihini! Kerrankin minä osasin laatia niin neutraalin aloituksen ettei kukaan edes huomannut sitä! Saavutus sekin, taito sekin, saavutus ja taito josta voin olla ylpeä.

Jatkossa tulevaisuudessa minun ei tarvitse olla enää ylpeä siitä että kaikki vihaavat minua, vaan voin myös olla ylpeä siitä että ihmiset eivät edes huomaa minua. Voi kuinka ihanaa. Ihanaa minulle, joskin huomaamatonta kaikille muille. Huomaamatonta muille - se on heidän menetyksensä. Ihanaa minulle - se on minun voittoni. Minä voitin. Ihana voittoni!

Minä olen voittaja. Te muut ette edes huomaa minua. Voi kuinka onnelliseksi te muut minut teette!

Vierailija
4/6 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ap olen peukuttomien aloitusten EM-mestari. Onneksi olkoon minä, jee!

Vierailija
5/6 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stalinkin oli gruusialainen.

Vierailija
6/6 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tbilisin Dynamo oli kova joukkue neukkuaikoina. Varsinkin ottelut Moskovan seuroja vastaan oli ymmärrettävästi tunteikkaita.