Oletteko käyttäneet yskänlääkettä raskausaikana?
Tuossa tulikin kysymys. Jos olette käyttäneet, niin mitä lääkettä? Itsellä on yskä tulossa ja kaapissa on tux yskänlääkettä ja en ole varma uskaltaako käyttää.
Ihmettelen edelleen näitä lääke asioita, eli mitä saa käyttä ja mitä ei. Esim. meillä neuvolan terveyden hoitaja oli sitä mieltä ettei buranaa yms. saisi käyttää raskauden alussa. Itse olen asian varmistanut teratologisesta tietopalvelusta, että buraanaa yms. muita särkylääkkeitä saa käyttää alusta asti, mutta ei viimeisellä kolmanneksella. Tämä meni vähän asian vierestä, mutta mua ärsyttää, kun muut kauhistelee kun olen ottanut buranaa päänsärkyyn sekä miranaxia ja panacodia. Kuulin juuri, että yskänlääkettä ei saisi käyttää, eli jos jollain on asiasta tietoa niin olisi hyvä kun kertoisi.
Kommentit (9)
kun oli kauhea flunssa ja jotain yskänlääkettä oli pakko saada yöllisiä yskänpuuskat helpottamaan. Farmaseutti tutki eri valmisteiden suosituksia ja Resilar taisi olla ainoa, jota ei pakkausselosteessa suorastaan kielletty raskauden aikana.
Neuvolassa mulle sanottiin, että mitä vähemmän käyttää mitään läääkettä, niin aina parempi!
Mutta käyppäs kurkkaamassa www.tohtori.fi
Näppärät sivut! Ei tartte ku syöttää lääkkeen nimi, niin selviää kärsiikö käyttää jne.
- jutta rv 28+1
Eikä määrännyt mitään lääkettä.
Ja miranaxista viel, sitä ei saa ottaa raskausaikana. Itse käytin muuten,mutta kun tulin raskaaksi kaksi eri lääkäriä, eri paikkakunnilla kielsi ottamisen ja taitaa se jopa lukea selosteessakin.
Eli kaksi viikkoa olen itse yskinyt ja useamman yön sen takia valvonutkin, kun ei yskältä saa nukuttua. Neuvolassa sanoivat minullekin että yskä yskitään ja mitään yskänlääkettä ei kannata ottaa. Itsellä on hyllyssä Silomatia, ja siinä kyllä ainakin kielletäänkin asia suoraan. Jatkan siis yskimistä, kun en uskalla riskeerata.
Särkylääkkeistä: Minulle on myös sanottu, että parasetamolia saa ottaa raskausaikana, mutta muita mielellään ei.
Eli Expigen-merkkistä yskänlääkettä saa farmaseutin sekä tuoteselosteen mukaan käyttää raskaana olevat. Alle 1-vuotiaille ei saisi antaa ilman lääkärin määräystä. Ja MIRANAX on reseptilääke esimerkiksi migreeniin. Sitä ei saisi ottaa raskaana. Ainoastaan paracetamol-särkylääkkeet ovat " suositeltavia" ...
Aikaisemmissa raskauksissa olen ollut kaameassa kevät flunssassa. Alan erikoislääkäriltä sain neuvon jota olen noudattanut, eli yksi ruokalusikallinen SALMIAKKIKOSSUA tarvittaessa aamulla, päivällä tai/ja iltaisin nukkumaan mennessä. Vähän mulle silloin töissä naureskeltiin kun kuljin salmiakkikossu laukussa, jota en silti tarvinnut kuin iltaisin... Vähiten haittavaikutuksia, koska ei sisällä " lääkkeitä" vaan alkoholia, joka noin pienessä määrässä ei vaikuta kuin kipeaan kurkunpäähän ja yskän ärtyisyyteen...
Soitin teratologiseen tietopalveluun raskauteni alussa ja kysyin sieltä särkylääkkeiden käytöstä. Siellä lääkäri vastasi, että alusta asti voi käyttää ibuprofeiinia ihan 600 mg verran särkyyn. Sitä ei saa enää viimeisellä kolmanneksella käyttää. En kysynyt tuosta miranaxista, mutta viime raskaudessa sitä käytin koviin päänsärkyihin ja olen nytkin muutaman ottanut.
Teratologinen tietopalvelu on juuri tarkoitettu esim. raskaana oleville, kun sieltä saa viimeisimmän tiedon mitä tulee esim. lääkkeisiin. Uskon enemmän sieltä tulevaa tietoa, kuin mitä esim. saa neuvolasta tai näiltä palstoilta. Vaikkakin nämä palstat ovat ihan hyviä.
Tämä perustuu siihenkin, että monien lääkkeiden käytöstä ei ole tarpeeksi kokemusta raskauden aikana ja tutkimuksia ei oikein voi tehdä... Periaatteessa voisi vielä tulla esiin uusia sikiöhaittoja.
Joitakin yskänlääkkeitä voi käyttää raskauden aikana. Koska yskänlääke ei paranna tautia, sitä kannattaa käyttää vain kovaan yskään, joka todella haittaa oloa. Särkylääkkeeksi suositellaan parasetamolia, koska sen käytöstä raskauden aikana on paljon kokemuksia eikä haittoja ole tullut esiin. Jos parasetamoli ei auta, kun sitä käyttää maksimiannoksen, voidaan ajatella muitakin lääkkeitä, mutta parasetamoli on tosiaan turvallisin.
Jokainen omalla tyylillään: Itse olen yleensä napsinut särkylääkkeitä yms. aika helposti päänsärkyyn ja kaikkeen mahdoliseen. Raskauden aikana en ole ottanut lääkettä ihan pieneen kipuun. Jos on kuitenkin ollut kovempaa särkyä, olen käyttänyt parasetamolia 2 500 mg tablettia kerrallaan ja toistaiseksi on auttaut ihan hyvin. Oikeastaan on tuntunut vähän siltä, että olenko käyttänyt lääkkeitä liian helposti aikaisemmin.
Kolmio-merkillä varustetun yskänlääkkeen jättäisin itse ainakin
juomatta. Tosin minä en ole tarvinnut yskänlääkettä vuosikymmeniin,
joten ei ole ollut kovin ajankohtaista miettiä tätä.
Varmaan lääkäriltä kysymällä selviää tarkemmin. Lisäksi
voi tutkia yskänlääkkeiden mukana tulevia selostuksia.
Ne ovat muutenkin minusta tosi hyviä - ihan kaikkien
lääkkeiden osalta.
Buranasta vielä, että itse en ole ibuprofeiinia käyttänyt
raskausaikana, kun sitä ei tosiaan suositella. Sen sijaan
olen käyttänyt Panadolia (parasetamolia). Minulla tehoaa
ihan hyvin Panadolkin päänsärkyyn.
nasu-75: