Opetuksen taso yliopistoissa
Olen kohdannut aivan todella huippuja luennoitsijoita sekä aivan toivottomia tapauksia, joilla ei mitään pedagogisia valmiuksia. Tutkijoista huomaa, että opetusvelvollisuus osalle pakollinen paha.
Kommentit (5)
Niin. Yliopiston ydin on tieteenharjoittaminen, ja opetus pohjautuu siihen. Joskus se sitten käytännössä näyttäytyy vaikka vähemmän taitavana opetuksena opetusteknisestä katsannosta. Se on yksi yliopiston opetuksista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan totta.
Lisäksi on totta, että iso osa opiskelijoista ei palautteesta päätellen lainkaan ymmärrä, kenellä luennoitsijoista on asiantuntemusta, todellista uusita tutkimustietoa asioista, tai edes pedagogista ymmärrystä, ja kuka on vaan hauska, viihteellinen ja vetävä puhuja. Itse asssssa opiskelijat eivät tunnista edes pedagogiikkaa tai oppimissuuntautunutta opettajaa: palautteet kiittelevät usein luennoitsijaa, jonka asiantuntemus on peräisin populaarikirjallisuudesta ja joka kulman takana ääneen halveksii opiskelijoita, opetusta ja opinahjoa.
Hahahah hihihih
Näinhän se on. Pakko on myös opettaa vaikka haluaisi vaan tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan totta.
Lisäksi on totta, että iso osa opiskelijoista ei palautteesta päätellen lainkaan ymmärrä, kenellä luennoitsijoista on asiantuntemusta, todellista uusita tutkimustietoa asioista, tai edes pedagogista ymmärrystä, ja kuka on vaan hauska, viihteellinen ja vetävä puhuja. Itse asssssa opiskelijat eivät tunnista edes pedagogiikkaa tai oppimissuuntautunutta opettajaa: palautteet kiittelevät usein luennoitsijaa, jonka asiantuntemus on peräisin populaarikirjallisuudesta ja joka kulman takana ääneen halveksii opiskelijoita, opetusta ja opinahjoa.
Oman kokemuksen perusteella nuo esiintymistaidot ym. ovat plussaa, mutta ei niin tärkeää muuten kuin vuoden opettajaa valittaessa. Sen sijaan joskus vastaan tuli sellaisia tapauksia joilla asiaosaaminen oli räikeän puutteellista, ja kyllä näitä sitten opiskelijoiden joukossa laajaltikin taivasteltiin.
Tämä on varmaan totta.