Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaa tehdä edunvalvontasopimus

Vierailija
27.02.2024 |

Teemu Virtanen kirjoitti (HS Mielipide 25.2.), että ilman toisen henkilön pankkitunnuksia palveluiden hoitaminen toisen puolesta ei onnistuisi. Itse olin samassa tilanteessa. Teimme isäni kanssa pankin lakimiehen avulla edunvalvontasopimuksen. Lakimies kyseli joitain asioita isältäni selvittääkseen hänen olevan oikeustoimikelpoinen. Saimme edunvalvontaan lakimiehen allekirjoittaman asiakirjan, jonka toimitin Digi- ja väestötietovirastoon (DVV). Tämän jälkeen sain virallisen edunvalvontavaltuutuksen, jonka avulla hoidin kaikki isäni asiat sujuvasti.
Pauli Päiviö
Helsinki
https://hs.fi/mielipide/art-2000010252330.html

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tehty aikoja sitten kun ikää tuli vanhemmilla , on sitten paperit valmiina kun tarvitaan .

Vierailija
2/5 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on unohtunut mainita, että sopimuksen lisäksi vaaditaan asiasta lääkärinlausunto, jotta sopimus astuu voimaan.

Ollaan tehty miehen kanssa molemmat, että tarvittaessa voidaan hoitaa toistemme asiat. Samoin on tehty testamentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka laaja sopimus on eli voitko tehdä myös muuta kuin hoitaa pankkiasioita? Voiko edunvalvontasopimukseen kirjata myös että edunvalvontasopimuksen valvuuttaman henkilön edunvalvottava haluaa myös varsinaiseksi edunvalvojaksi, mikäli menee niin huonoon kuntoon ettei voi esim. tajunnantilan tai muistisairaiden takia enää lainkaan hoitaa asioitaan esim. asuntoon tai omaisuuteen liittyviä. 

Vierailija
4/5 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa harmillisesti se valvottava menettää samalla mahdollisuuden käyttää Visaa ja mobilepayta.

Vierailija
5/5 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja ja edunvalvontavaltuutettu: keskeiset erot

Tiesitkö, että edunvalvoja ja edunvalvontavaltuutettu eroavat toisistaan, vaikka termit kuulostavatkin lähes samalta?

Edunvalvoja tarvitsee käytännössä luvan Digi- ja väestötietovirastosta, jotta voi hoitaa erilaisia päämiehen asioita. Lisäksi tehtävään täytyy erityisesti hakea joko itse tai pyytää viranomaisvalvontaa.

Edunvalvontavaltuutettu ei puolestaan tarvitse lupia, sillä päämies on tehnyt aiemmin edunvalvontavaltuutuksen.

Edunvalvontavaltuutus mahdollistaa sen, että henkilö voi itse valita läheisen ja luotettavan ihmisen, joka hoitaa hänen asioitaan, kun ei itse enää siihen kykene. Lisäksi valtutuukseen on mahdollista listata hoidettavat asiat yksityiskohtaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän