Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

apua mikä mt ongelma tämä on?

Vierailija
25.02.2024 |

Tai onko edes mikään mt ongelma? Ainakin häiritsee omaa elämää paljonkin.

Eli saatan jonkun elokuvan, biisin, ihastuksen tai minkä vaan johdosta kiinnostua asiasta x. Sitten kehitän asiasta pakkomielteen jota jaksan 2vk-2kk. Hirveä vauhti päällä saatan muuttaa koko elämäni suunnan siinä innostuksessa kunnes tulee aika kun kyllästyn tai "masennun" ja saatan katuakin tekemisiäni. Annan pari esimerkkiä.

Tällähekellä.. katsoin yksipäivä vanhan suomalaisen elokuvan josta ihastuneena olen kuunnellut vanhaa suomalaista musiikkia kokoajan sen jälkeen. Tunnen vihaa nykyaikaa kohtaan. Haaveilen kokoajan vanhanajan kesästä, vaatteista, kodeista, kohteliaista komeista miehistä, kauniisti pukeutuvista naisista. Olen alkanut vaihtamaan kotini sisustuksen vanhanaikaiseksi. Vaivalla hankkimani ja suunnitellut huonekalut olen myynyt suurimmaksi osaksi ja ostanut tilalle vanhaa.

Kerran ihastuin skeittari mieheen. Hommasin itselleni kalleimmat skeittaus välineet ja boomboxin ja skeittitytön vaatteet. En silti edes koskaan jutellut tälle miehelle ja loppujen lopuksi möin kaiken halvalla enkä ollut kun kokeillut välineitä enkä tietenkään osannut mitään.

Kerran erosin vakituisesta työpaikasta jossa olin hyvä vaan koska olin nähnyt elokuvan jossa oli taitava ratsastaja ja tottakai minusta oli myös tulossa taitava ratsastaja. Erosin töistä, hain hevosalalle kouluun, ostin KAIKKI UUDET ratsastusvaatteet kengistä sappaisiin, takkeihin, huppareihin jne. Enkä edes mennyt sinne kouluun kun innostus kerkesi loppua ennenkuin sain kuulla valittiinko minut sinne.

Tässä vaan muutama esimerkki mutta ymmärtänette että asia haittaa "aika paljon" elämää. Voiko tämä olla siis joku mt ongelma vai mitä. On raskasta kun tällainen  vauhti päällä niinsanotusti ja olen todella hermostunut kun tuntuu että muut ovat tielläni kokoajan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Vierailija
2/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on että sinulla on liian paljon aikaa ja liian paljon rahaa sekä innostut asioista liian helposti ja ongelmanratkaisutapasi on ostaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyperfiksaatio? Itse olen vähän rajatapaus, onko minulla fyperfiksaatiota vai erityismielenkiinnonkohde, joku pieni nalkuttaja takaraivossa saa jotenkin pidettyä aisoissa, etten esim. ole lähtenyt Ranskaan pyörimään rahattomana ja kielitaidottomana, ihan vaan koska löysin netistä jotain jännää.

Vierailija
4/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä. Mulla on samanlaista asioista innostumista ja lopettamista (poislukien noin pakkomielteet ja leffoista innostumiset), eivät ole vielä tähän mennessä psykiatrisella pystyneet diagnosoimaan mitään pätevää. Hoito lopetettiin, koska eivät keksineet mikä riivaa. Oma veikkaus on add, koska olen aina ollut tämmönen.  

Vierailija
5/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko se joka halusi myös alkaa englantilaiseksi ja kysyi täältä vinkkejä?

Vierailija
6/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole halunnut englantilaiseksi vielä alkaa. Ja ei minulla olisi rahaa oikeasti. Aiemmin otin velaksi kunnes meni luottotiedot. Nykyään jos innostus sattuu palkkapäivän aikoihin niin tuhlaan palkan. Tai ymmärrän sentään vuokran maksaa aina ensin mutta loput menee ja laskuihin lainaan sitten joltain läheiseltä. Jos sattuu vaikka kuukauden puolessavälissä eikä ole rahaa niin myyn jotain aiemmin hankkimaani.

Kuuluuko kaksisuuntaiseen innostuminen jostain tietystä asiasta? Koska tästä minulle on joskus sanottu läheisen osalta mutta kun luettiin tietoa niin ei missään lukenut että siihen kuuluisi tämmöinen pakkomielteinen käytös jostain innostuksen kohteesta. Ap

Vierailija
7/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole halunnut englantilaiseksi vielä alkaa. Ja ei minulla olisi rahaa oikeasti. Aiemmin otin velaksi kunnes meni luottotiedot. Nykyään jos innostus sattuu palkkapäivän aikoihin niin tuhlaan palkan. Tai ymmärrän sentään vuokran maksaa aina ensin mutta loput menee ja laskuihin lainaan sitten joltain läheiseltä. Jos sattuu vaikka kuukauden puolessavälissä eikä ole rahaa niin myyn jotain aiemmin hankkimaani.

Kuuluuko kaksisuuntaiseen innostuminen jostain tietystä asiasta? Koska tästä minulle on joskus sanottu läheisen osalta mutta kun luettiin tietoa niin ei missään lukenut että siihen kuuluisi tämmöinen pakkomielteinen käytös jostain innostuksen kohteesta. Ap

Mania (maanisuus) on mielialahäiriö, jossa mieliala on epänormaalisti ja pysyvästi kohonneena ja kiihtyneenä mielialana, jota jatkuu vähintään viikon. Mieliala voi olla myös ärtyisä.[1] Maanisessa tilassa oleva henkilö voi ajautua hakemaan mielihyvää tavoilla, joista on hänelle itselleen haittaa.

Vierailija
8/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät hetkessä. Hieno tapa, pidä se yllä ja nauti elämästäsi.

Vierailija
9/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kivaa seuraavaksi?

Vierailija
10/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan itseäni jossain määrin tästä aloituksesta, mutta en nyt ihan noin överiksi ole koskaan vetänyt, että olisin ostanut itselleni uuden elämäntyylin tms.. Mutta siis tuo innostuminen asiasta x joka kestää aikansa ja sitten hiipuu ja korvautuu jollakin muulla on kyllä tuttua. Vähän hankalaa myös joskus kun asioita jää kesken. Minulla on hyvin vahvasti adhd-piirteitä, että olisiko sitä sitten.   

Vierailija
11/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin intensiivisesti perehtyminen voi olla normaaliakin, mutta rahalla ostaminen muistuttaa ahmimishäiriötä. Tuntuuko samalta?

Onko uusi elämäntyyli pääasia? Loppuuko innostus siis aina ennen kuin muut ehtivät kritisoida? 

"olen todella hermostunut kun tuntuu että muut ovat tielläni kokoajan." Mutta eivät kommentoi uutta innostusta? 

Jos ihastuit skeittariin, kerroitko tutuillesi ja sanoiko kukaan mitään?

Vierailija
12/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger?

Vierailija
13/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bipolar. Kaksisuuntainen mielialahäiriö. Kannattaa hankkia lääkitys ennen kuin päädyt ryssimään esim.luottotietosi. 

Vierailija
14/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Luulen että muutamilla stressi voi saada aikaan jotain, joillakin ahdistus, uraputki. Yrittää hallita asioita tai tunteita, tekee liian paljon, ei jaksakaan enää sitä, ehkä työpaineet tms. Alkoholi, tv:n vaikutus? Ihmissuhteet. Ellei ole liikaa kontakteja jotka kuluttavat. Onko oikeasti itselle aikaa, lepoa ja mitä itse haluaa elämässä todella. Ei muotivirtausten mukaan.

Vierailija
15/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mania tai maanisdepressiivisyys. Voisi olla ihan maanista psykoosiakin tuon työpaikalta irtisanoutumisen perusteella. 

Vierailija
16/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntainen voisi olla. Siinähän maniavaiheessa ei ole mitään rajoja ja maailma on avoin. Sinulla sen triggeröi jokin näkemäsi juttu. Sitten mania laantuu ja tulee masennuskausi.

Vierailija
17/17 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okeii kiitos vastauksista. Nyt kyllä alkoi pelottamaan jos on joku mania. En ajatellut mitään näin vakavaa. Mutta otan ehkä yhteyttä jonnekkin hoitotahoon ja alan selvittämään ammatilaisen kanssa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme