Voiko vastustuskyky syyhylääkkeille johtua muista lääkkeistä?
Hei, onko palstalla lääkäriä tai farmaseuttia, joka osaisi sanoa, mitkä lääkkeet voivat aikaansaada alla olevia muutoksia iholle?
Eli tuo englanninkielinen teksti alla on lista neljästä eri ihon ominaisuudesta / toimintamekanismista, jotka voivat aikaansaada, että syyhylääkkeet eivät tehoakaan syyhypunkkeihin.
Muualta luin, että kortisonirasva on yksi, joka saa sellaista aikaan. Mutta onko muitakin lääkkeitä, esim joku ihan muuhun asiaan syötävä lääke, kuten joku antihistamiini, unilääke tai verenpainelääke? Tai muut yleiset lääkkeet, mitä nykyään käytetään masennuslääkkeistä alkaen.
Tuli nyt mieleen, koska ihon prick-allergiatestit eivät minulla toimineet, vaikka olin jättänyt noista antihistamiinin pois ohjeen mukaan. Ihotautisairaalassa lääkäri sanoi silloin, että ne muutkin lääkkeet voivat vaikuttaa oholla tämän asian suhteen samoin kuin antihistamiini ja saattoivat aikaansaada, että ihon allergiatestit eivät toimineet.
Tietääkö joku näistä enemmän? Voisiko syy syyhylääkkeiden toimimattomuuteen joillain ihmisillä johtuakin yllättäen tällaisista syistä?
In recent years, studies have identified 4 different players that could potentially contribute to scabicide resistance, as follows:
(I) voltage-gated sodium channels,
(II) glutathione S-transferase (GST),
(III) ATP-binding cassette transporters, and
(IV) ligand-gated chloride channels.
Voin sanoa ilman että olen lääkäri että se suurin syy syyhylääkkeiden toimimattomuuteen Suomessa on että teillä oleva syyhysalva on liian heikko ja todella monet joutuvat käyttämään sitä monta kertaa päästäkseen, jos hyvä tuuri on, irti syyhystä. Muissa maissa lääkesalva on paljon tehokkaampaa, miksi Suomessa suositaan sitä joka ei toimi, en osaa sanoa.