Onko missään sellaista vanhainkotia jossa saa juoda viiniä tai vähintään iltaisin otetaan pienet yömyssyt?
Tällaiseen paikkaan voisin mennä elämäni viimeiset vuodet viettämään.
Kommentit (24)
On ongelma, jos tuo rajoitetaan pelkkään yömyssyyn. Monikaan ei halua juoda alkoholia juuri ennen nukkumaanmenoa, koska mitään nukahtamisongelmaa ei ole muutenkaan. Sen sijaan iltapäivät ja illat vanhainkodissa sujuisivat paljon rattoisammin, jos välillä voisi käydä huoneessa ottamassa pikku huikat tai televisiota katsellessa voisi juoda punaviiniä. Siellä voisi jopa viihtyä.
Eihän se mikään vankeusrangaistus ole, joten kai sen pitäisi ihan sallittua olla.
Olin v.1994-1997 vanhainkodissa töissä ja silloin jo oli mahdollista.
Kaveri oli sairaalassa vuodepotilaana vuoden päivät ja minä vein hänelle kuohuviiniä pienissä pulloissa huoneen jääkaappiin. Kai vanhainkodeissa on myös pieni jääkaappi huoneesa kuten hotelleissakin vai olenko ihan väärässä?
On yksityisiä palvelutaloja, joissa on anniskeluoikeudet. Kaikkea alkoholia saa ostaa. Sukulaiseni oli sellaisessa Helsingissä.
Kyllä onnistuu varmaan joka paikassa. Luultavasti tosin olet niin dementoitunut, ettet sitä muista vaatia tai et tykkää sen mausta.
Kyllä monilla on omaisten tuoma konjakkipullo, ja pikkuhuikat annetaan. Itse ei voi yleensä ottaa eli pullot on hoitajien takana. Ei vanhainkodeissa nykyisin edes ole sen kuntoisia, jotka kykenisivät fyysisesti ottamaa itse juoman tai muistaisivat pyytää. Myös riski kaatuumiselle pitää huomioida.
Missä meillä Suomessa on vanhainkoteja? Palvelutaloja, hoivalaitoksia jne. löytyy, mutta vanhainkoti taitaa olla historiaa. Ja kyllä niissä aikoinaan sai olla oma pullo huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monilla on omaisten tuoma konjakkipullo, ja pikkuhuikat annetaan. Itse ei voi yleensä ottaa eli pullot on hoitajien takana. Ei vanhainkodeissa nykyisin edes ole sen kuntoisia, jotka kykenisivät fyysisesti ottamaa itse juoman tai muistaisivat pyytää. Myös riski kaatuumiselle pitää huomioida.
Käytännössä tämä johtaa siihen että korkeintaan ne yhdet pienet yömyssyt ja siinä kaikki. Hoitajat eivät voi toimia tarjoilijoina, sen ymmärrän. Mutta jos ja kun tekee mieli enemmän ja aikaisemmin, se voi pikkuisen hatuttaa.
Mun tädillä Kettutien palvelutalossa Helsingin Herttoniemessä oli aina konjakkipullo. Hän istui aina iltaa naapurin kanssa jokänka poika toi laivalta Viru Valkeaa.
Henkilökunta ei voi määrätä palvelutalossa asuvan alkoholin käyttöä.
Ei nykyään ole enää vanhainkoteja. Kotona ryyppäät, kunnes joudat vuodeosastolle vaipoissa makaamaan.
Liekkihotelli Salmisaaressa. Tai hirttäydy paskiainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä onnistuu varmaan joka paikassa. Luultavasti tosin olet niin dementoitunut, ettet sitä muista vaatia tai et tykkää sen mausta.
Äitini on aina ollut perso alkoholille, varsinkin eronneena ja eläkeläisenä joi usein ruoan kanssa ja joskus tylsyyteen ja suruun. Ehkä osin siksi dementoitui vanhana. Hoitokotiin 85 vuoden kohdalla. Vein sinne usein karkkia ja varmistin että kaapissa on aina konjakkia. Ei se enää loppuvuosina muistanut pyytää, viimeisimmästä pullosta oli otettu vain kerran, pari. Minulle sitä tarjosviat kun hain viimeisiä henkilökohtaisia esineitä. Lupasin että saavat täydentää jonkun toisen konuvarastoa sillä.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri oli sairaalassa vuodepotilaana vuoden päivät ja minä vein hänelle kuohuviiniä pienissä pulloissa huoneen jääkaappiin. Kai vanhainkodeissa on myös pieni jääkaappi huoneesa kuten hotelleissakin vai olenko ihan väärässä?
Joissain huoneissa on, toisissa ei. Kaikille ei voi antaa jääkaappia, koska siirtelisivät ruokia sieltä ties minne piiloon pilaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta, mutta jos ei ole, kuten siellä missä itse olin töissä pari vuotta sitten, niin talossa oli kyllä yhteisissä tiloissa jääkaappi asukkaita varten. Siellä oli mm. omaisten tuomia oluita. Jollekin laitettiin iltapala tarjottimelle joka ilta myös konjakki ja jollekin vietiin saunan jälkeen olutta. :)
Ulkomailla on.
Suomessa vanhainkodit on vaan laitoksia. Eikä edes niihin pääse
Vierailija kirjoitti:
On ongelma, jos tuo rajoitetaan pelkkään yömyssyyn. Monikaan ei halua juoda alkoholia juuri ennen nukkumaanmenoa, koska mitään nukahtamisongelmaa ei ole muutenkaan. Sen sijaan iltapäivät ja illat vanhainkodissa sujuisivat paljon rattoisammin, jos välillä voisi käydä huoneessa ottamassa pikku huikat tai televisiota katsellessa voisi juoda punaviiniä. Siellä voisi jopa viihtyä.
Ihan kuin joskus 80-luvulla.
Jokunen vuosi sitten vielä oli vanhainkodeissa (vanha nimi jo silloin, mutta käytetään nyt sitä) asukkaita jotka oli aikanaan, jopa 10-20v sitten, saaneet paikan ja saivat asua siellä. Olivat ehkä mt syistä päässeet ja joku esim aivoinfarktin jälkeen joutunut pyörätuoliin ja vanhainkotiin. Heidän voisi kuvitella noin toimivan. Mutta ei noita ole pitkiin aikoihin vanhainkotiin sijoitettu ja nykyiset eivät kyllä ole siinä kunnossa, että välillä poikkeavat huoneissaan. Jos joku on ollutkin niin toimintakykyä arvioidessa heidät kotiutetaan. Jos pystyy elämään kuin hotellissa, välillä käydä ottamassa viiniä huoneessaan, ei ole vanhainkodin asukas enää. Ympärivuorokautinen hoiva tarkoittaa sitä, että asukas tarvitsee apua 24/7, siitä voi päätellä kunnon.
Kyllä mä silti hoitotahdon mukaiset annokset antaisin jos kyse ei ole päihtymisestä tai muiden häiritsemisestä. Ihan silloin iltapäivällä vaikka. Mutta oman kokemukseni mukaan usein ne on nimenomaan noita "yömyssyjä".
Isäni oli syöpäsairaana sairaalassa ja hän sanoi, että hirveästi tekee mieli olutta. Kysyyin hoitajalta, ja hän sanoi, että tottakai voi tuoda olutta. Ja vietiin ja joi lasillisen ilahtuneena mausta.
Jos on omat juomat niin saa ottaa muutaman yömyssyn kunhan ei häiritse sillä muita tai hoitajia.
Toki tämä vaatii sen, että pää toimii suhteellisen järkevästi eikä mahdollinen muistisairaus oli edennyt niin pitkälle, että on pihalla ympäristöstään.
Olen ihan ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikössä törmännyt tähän muutaman kerran, että asukkaalla iltarutiiniin kuuluu myös yömyssy.