Voinko matkustella vapaasti työttömänä?
Voinko matkustella vapaasti työttömänä? Jäin vapaaehtoisesti työttömäksi ja olen nyt ansiosidonnaisella. Tekisi mieli lähteä johonkin lämpimään pariksi kuukaudeksi. Mietityttää kuitenkin, että entä jos työkkäri haluaa tavata?
Kommentit (24)
Aina täytyy olla saatavilla ja jos matkustaa johonkin, siitä täytyy ilmoittaa työkkäriin, koska päivärahaa ei saa jos on matkoilla. Silloinhan ei voi ottaa vastaan mahdollisesti tarjottua työtä.
Juu, pitkän kepin päähän vaan pussukka ja menoks.
Jos matkustat useammaksi kuukaudeksi (oliko se 3 kk - ), joudut ilmoittautumaan kohdemaassa ko. työkkäriin.
Joo kyllä työttömänä saa matkustaa. Ei kun reissuun vaan.
Jos lomailet pari kuukautta ja saat etätyön vaikka toiseen maahan, vaikka eri maa kuin se jossa oleskelet, silloin sieltä tulee rahaa. Teoriassa.
Sinuna säästäisin rahaa. Kohta tiput työmarkkinatuella ja rahat ei riitä edes bussikorttiin.
Vierailija kirjoitti:
Aina täytyy olla saatavilla ja jos matkustaa johonkin, siitä täytyy ilmoittaa työkkäriin, koska päivärahaa ei saa jos on matkoilla. Silloinhan ei voi ottaa vastaan mahdollisesti tarjottua työtä.
Älä levitä väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sosiaalipummi siellä inisee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sosiaalipummi siellä inisee?
Työttömänä saa matkustaa. Myöskin päivärahat saa.
En lähtisi kauhean kauas, koska voi olla riski että joutuu singahtamaan Suomeen. Tärkeintähän on olla tavoitettavissa. Ja sähköisten palvelujen asetukset kannattaa virittää niin, että työkkäriltä mahdollisesti tulevat kirjeet tulevat sähköpostiin.
EU-alueella saa muistaakseni olla työnhaussa 3kk, ainakin joskus oli tällainen sääntö.
Kaikkein tärkeintä on lukea kaikista mahdollisista paikoista kaikki säännöt ja ohjeet, ettei vahingossakaan mene johonkin miinaan. Ammattilaiset näitä osaa varoa, mutta satunnaiset työttömät ei niinkään. Lue siis tarkkaan mitä sanotaan esim. työttömän velvollisuuksista ja noudata kaikkia sääntöjä prikulleen.
En saanut mennä ulkomailla ainakaan 2000-luvun alussa kun olin työttömänä
Työkkäristä sanottiin että kyllä saa teoriassa olla missä tahansa työttömyyttään lusimassa, kunhan on valmis ottamaan työn vastaan milloin vain. Työnhakuun saa myös mennä EU:n alueelle. Muuallekin voi mennä toki mutta sitä ei merkitä mitenkään erikseen vaan se on sama kuin olisi ulkomailla muuten vain, EU:n alueelle mennessä se voidaan jotenkin kirjata että "on työnhaussa ulkomailla" tjsp.
Olen matkustellut työttömänä enkä ole työkkärille kertonut mitään. Eivät ne soittele kun kerran 3 vuodessa minulle ainakaan. Ajettiin tyttöystävän kanssa 2 kuukautta euroopassa. Käytiin portugalissa ja espanjassa saakka.
Vierailija kirjoitti:
En saanut mennä ulkomailla ainakaan 2000-luvun alussa kun olin työttömänä
Joskus muinoin oli sääntö että sai tehdä max. viikon ulkomaan matkan vuodessa (jos noudatti sääntöä) mutta kyseinen sääntö on poistunut jo kauan sitten.
Tottakai voit. Mikäli olet huolissasi työkkärin yhteydennotoista, niin ota itse yhteyttä jonkin muun asian tiimoilta ja pyri päivittämään työllisyyssuunnitelma niin saat tuon kolme kk ennen kuin kiusaavat seuraavaksi. Laitetaan nyt vielä, että ethän missään nimessä mainitse noista matkasuunnitelmistasi. 4 työpaikan hakuilmoitukset täytetään netissä kuitenkin.
Minä kävin vasta eilen työkkärissä ja tänään hyväksymässä työnhakusuunnitelman netissä. Lopputulema oli ettei minun tarvitse hakea töitä, eikä minua ahdistella työllistämistoimilla lomautukseni aikana. Saan myös matkustella.
Monenlaista kuitenkin piti itse selvittää ja kysellä, ettei ansiosidonnaista evätä. Olin tosin jo varautunut, etten saa euroakaan vaan olen palkattomalla lomalla.
Ei onnistu. Varsinkin työttömyyden ensimmäiset puoli vuotta ovat nykyisin sellaisia, että vähintään kerran viikossa käydään jossakin lähikontaktissa tai istutaan kurssilla. Ja pian jo työllistytkin.
Miksi et voisi? Voit vaikka EU-maassa olla monta kuukautta työnhaussa.
Lue Kelan ja te-palvelujen sivuilta.