Miksi en saa kuvata meidän lapsenlasta?
Poikani sai toisen lapsen. Miniä ei suostu tapaamaan ja antamaan vauvaa minun kuvattavakseni, että voisin laittaa tämän ilouutisen facebookiin. Miksi et ymmärrä miten tärkeä asia elämässä tämä uusi kultamuru on mummille?
Kommentit (19)
Luulen että myös äidillä on päätösvaltaa tuossa asiassa.
Varmaan saisit kuvata, jos voisivat luottaa ettet jaa kuvaa kaikille Facebookissa. Ilouutisesi voit julistaa ilman lapsen kuvaa ja nimeä ym. henkilötietoja.
Olet kai tietoinen, että tekoälyn avulla lasten kuvia käytetään kaikenlaisiin hämäriin kuvanmuokkauksiin, jossa esimerkiksi lapsosen kasvot voidaan vaikkapa liittää likaisen sedän mielipuuhakaveriksi.
Et taida ymmärtää paljoa muutakaan. Se lapsi ei itse pysty päättämään haluaako olla esillä sosiaalisessa mediassa tmv. joten vanhempansa ajattelevat lapsensa etua ja tekevät lapsen puolesta tuon päätöksen. Kuvaa ihan itseäsi vaan ja omaa naamaasi ja anna lapsen olla rauhassa.
Naamakirjaan?
Voi taivas!
Olet tollo.
Fiksut vanhemmat eivät laita lastensa kuvia someen ja heillä on täysi oikeus kieltää se myös isovanhemmilta. Kun sen vauvan kuvan sinne facebookiin kerran laittaa, se on netissä ikuisesti ja kukaan eiv oi estää, etteikö sitä käytettäisi väärin.
En koskaan laita yhtäkään kuvaa lapsistani Faceen. Älä sinäkään lapsenlapsistasi.
Hyi, mikä.mummi olet! Toivottavasti miniä kieltää tapaamiset!
Saan kuvata lapsenlapsiani vaikka kuinka paljon, mutta en yhtään kuvaa laita facebookiin, paitsi jos ovat selin eikä voi tunnistaa. En laita koskaan nimiä.
Ihmettelen erästä isovanhempaa joka jakaa lapsenlapsensa kuvia suoraan kasvoista.
No koska vauva kasvaa ja tulee ikään jolloin kysyy sinulta, miksi hänen kuviaan on näytillä somessa ajalta jolloin hän ei osannut vielä sanoa mielipidettään. Yksinkertaista?
Vierailija kirjoitti:
Olet kai tietoinen, että tekoälyn avulla lasten kuvia käytetään kaikenlaisiin hämäriin kuvanmuokkauksiin, jossa esimerkiksi lapsosen kasvot voidaan vaikkapa liittää likaisen sedän mielipuuhakaveriksi.
Ketä tämäkin haittaa? Oikeasti. Te ette saa ikinä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä tämäkin haittaa? Oikeasti. Te ette saa ikinä tietää.
Kysyt, ketä tämäkin haittaa. Avaatko vähän tätä ajatusta.
Mä en anna äitini laittaa lasteni kuvia jonnekin Facebookkiin!!! Eikä veljenikään anna. Kumpikin meistä on jättänyt koko Facebookin jo kymmenisen vuotta sitten. Ig:ssä olen, mutta sinnekään en lasteni kuvia laita, se on mun somekanava, ei mun lasten ja he eivät edes halua että laitan heistä someen kuvia, sitä kunnioittaen.
Meillä ollut tämä sama ongelma aikanaan anopin kanssa, monta vuotta väännettiin. Ei meinannut millään ymmärtää, että meidän lasten kuvia ei julkaista somessa. Monta kertaa piti pyytää poistamaan laittamansa kuvat. Mies alkoi lopulta sanoa äidilleen, ettei saa kuvata lapsia ollenkaan, jos tämä asia ei mene päähän.
Kyllä se on niin, että vanhemmat päättää, mitä lapsesta julkaistaan niin kauan kuin lapsi osaa itse sanoa mielipiteensä. Ja senkin jälkeen on lapselta itseltään kysyttävä lupa julkaisuun, kuten myös muilta ihmisiltä joiden kuvia aikoo julkaista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut tämä sama ongelma aikanaan anopin kanssa, monta vuotta väännettiin. Ei meinannut millään ymmärtää, että meidän lasten kuvia ei julkaista somessa. Monta kertaa piti pyytää poistamaan laittamansa kuvat. Mies alkoi lopulta sanoa äidilleen, ettei saa kuvata lapsia ollenkaan, jos tämä asia ei mene päähän.
Kyllä se on niin, että vanhemmat päättää, mitä lapsesta julkaistaan niin kauan kuin lapsi osaa itse sanoa mielipiteensä. Ja senkin jälkeen on lapselta itseltään kysyttävä lupa julkaisuun, kuten myös muilta ihmisiltä joiden kuvia aikoo julkaista.
Tämä on kyllä omituista, kun asiasta joutuu oikeasti vänkäämään. Meillä oli vastaava tilanne miehen iäkkään tädin kanssa. Hän oli vielä sellainen, että hyväksyi ystäväkseen Facessa ihan ihme porukkaa.
Se ei ole sun lapsi. Ymmärräthän myös että vain narsistit jakavat kuvia facebookissa.