Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei halua fysioterapiaan

Vierailija
15.01.2024 |

Siellä olisi ryhtitarkastus. Koululääkäri tosin totesi juuri syksyllä terveeksi, otti pituuden ja painon ja teki kaikki tutkimukset. En ymmärrä,  miksi pitää fysioterapiassa käydä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapia ei ole mikään iso asia, jos on terveeksi todettu niin siitä tuskin tulee mitään jatkohoitoa eli selvittely sillä yhdellä käynnillä, fysioterapeutti on kuitenkin se joka paremmin osaa arvioida fyysistä kuntoa kun terveydenhoitaja ja kannattaa ehdottomasti hyödyntää jos tälläinen arviointi on tulossa.

Jos sun lapsi harrastaisi esim aktiivisesti liikuntaa niin monesti noissa seuroissa on ihan oma fysioterapeutti joka osaa neuvoa ergonomista harjoittelua lajin parissa.

Vierailija
2/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fysioterapia ei ole mikään iso asia, jos on terveeksi todettu niin siitä tuskin tulee mitään jatkohoitoa eli selvittely sillä yhdellä käynnillä, fysioterapeutti on kuitenkin se joka paremmin osaa arvioida fyysistä kuntoa kun terveydenhoitaja ja kannattaa ehdottomasti hyödyntää jos tälläinen arviointi on tulossa.

Jos sun lapsi harrastaisi esim aktiivisesti liikuntaa niin monesti noissa seuroissa on ihan oma fysioterapeutti joka osaa neuvoa ergonomista harjoittelua lajin parissa.

Teini harrastaa kahta eri urheilulajia. Silti joka vuosi pitää fysioterapian tarkastuksessa käydä vaikka siellä vaan mitataan tilanne eikä se ole koskaan ollut paha. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakaan ei lapset ole ikinä saanut lupaa jättää terveyteen liittyviä käyntejä välistä vaikka eivät niihin haluaisi osallistua.

Lapselle voi sanoa että se on pakollista, sinä vanhempana voit päättää vielä monta vuotta lapsen elämään liittyvistä asioista.

Vierailija
4/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakaan ei lapset ole ikinä saanut lupaa jättää terveyteen liittyviä käyntejä välistä vaikka eivät niihin haluaisi osallistua.

Lapselle voi sanoa että se on pakollista, sinä vanhempana voit päättää vielä monta vuotta lapsen elämään liittyvistä asioista.

Niin, kolme vuotta voin vielä asioista päättää.

Vierailija
5/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini harrastaa kahta eri urheilulajia. Silti joka vuosi pitää fysioterapian tarkastuksessa käydä vaikka siellä vaan mitataan tilanne eikä se ole koskaan ollut paha. 

Seuranta on erittäin hyvä asia. Jos muutoksia huonompaan suuntaan tapahtuu niin pystytään antamaan hoitoa hyvissä ajoin.

Vierailija
6/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhti kannattaa tarkistaa jos sellainen mahdollisuus on. Aika monen teinin niska-hatiaseutukin on jumissa puhelimen, pleikkarin ja tietokoneen vuoksi. Ja se voi aiheuttaa päänsärkyä ja monenlaista harmia. Kannattaa käyttää hyvä tilaisuus hyväksi. 

Vierailija
7/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin on varmaan aika kiva, jos ryhti ei ole mallia Notre Damen kellonsoittaja jo ennen kuin on täyttänyt 20.

Sinun tehtäväsi on huolehtia teinisi terveydestä ja hyvinvoinnista, kunnes hän on itse kykenevä arvioimaan päätöstensä seurauksia. Ja koska ei vielä ole, ei hänellä myöskään ole sananvaltaa siihen, mennäänkö fyssarille vai ei.

Itse sain elinikäiset vauriot siitä, että äitini antoi minulle teini-ikäisenä vallan päättää sairauteni hoidosta. Ja nyt vetoaa siihen, että "itse sinä et hoitoa halunnut". Aivan kuin olisin sen ikäisenä ollut kykenevä arvoimaan, miten sairauteni hoitamatta jättäminen tulee vaikuttamaan myöhempään elämääni.

Emme muuten enää ole puheväleissä äitini kanssa.

Vierailija
8/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun lapsi vaan kiltisti kävi kaikki ryhtitarkastukset fyssarilla, kun jäi niistä kiinni terveydenhoitajalla. Skolioosi kun voi oikeasti aiheuttaa omgelmia sinne urheiluharrastukseen. Ja siellä näkyy myös se, jos tuo ryhtiongelma johtuu vaikkaka lihasepätasapainosta, jos vaikkapa se urjeilulaji on toispuoleisesti kuormittava.

Vierailija
9/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On etuoikeus, että saa tuollaista palvelua ilmaiseksi. Ei missään tapauksessa kannata jättää käyttämättä. Myöhemmällä iällä fysioterapiat on yleensä maksettava omasta pussista, joten kyllä kannattaa mennä nyt kun noin helposti pääsee! Huono ryhti voi aiheuttaa kalliitakin ongelmia myöhemmin.

Vierailija
10/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kouluterveydenhoitajat eivät huomanneet merkittävää skolioosia. Se tuli sitten aikuisena yllätyksenä, kun opiskelijaterveydenhuollon fyssarille pääsin vaivojen takia. Eli ai että kun olisikin lähetetty jo koulusta fyssarille.

Komppaan henkilöä, joka sanoi kärsivänsä pysyvästi seurauksista, kun vanhempi laittoin teinin hoitamaan itse terveysasiansa. Sinun tehtävä on nyt tässä olla se vastuullinen vanhempi, vaikka teini itse ei haluaisi mennä. Siellä käynnillä sitten selviää tilanne ja onko millainen jatko tarpeen vai ei.

Vierailija
11/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erittäin julmaa ja voi aiheuttaa turhaa stressiä, ahdistusta ja sitä, että teini haluaa salata vaivansa. Itse olen kieltäytynyt teinistä saakka rokotuksista ja vältellyt lääkäriä ja toki myös salannut vaivojani. Onneksi sentään muuten ankara ja tiukka äitini ei rokotuksiin ja muihin noihin pakottanut, vaikka nöyryyttävästi jopa koulun terveydenhoitaja soitti tästä äidilleni. Lisäksi lapsuudessani ja vielä 12-vuotiaana äitini pakotti kyllä tutkimuksiin, joiden syitä ei itselleni oikein kerrottu. Ehkä äitini sitten ymmärsi sen, miten nöyryyttävää ja traumaattista tuo itselleni oli, joten halusi sitten korvata tekemänsä vahingon. Jokaisella pitäisi olla itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa ja se koskee myös teinejä. Kyllä jo teineillä pitäisi olla suuri sananvalta siihen mihin terveydellisiin asioihin, tutkimuksiin jne. suostuu ja mihin ei ja hoitohenkilökunnan pitäisi noudattaa vaitiolovelvollisuutta myös teinien kohdalla ja on ihan oikein, että sähköisissä palveluissa vanhemmat eivät pääse teinien tietoja lukemaan. 

Vierailija
12/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinne fysioterapiaan on ihan pakko mennä niin fysioterapeutti voisi varmaan edes olla samaa sukupuolta teinin kanssa.

Vierailija
13/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhti kannattaa tarkistaa jos sellainen mahdollisuus on. Aika monen teinin niska-hatiaseutukin on jumissa puhelimen, pleikkarin ja tietokoneen vuoksi. Ja se voi aiheuttaa päänsärkyä ja monenlaista harmia. Kannattaa käyttää hyvä tilaisuus hyväksi. 

Puhelimen käyttö ei aiheuta skolioosia jota tuossa mitataan. Moni sekoittaa terveydenhuollossa mitattavan ryhdin ns. arkielämän hyvään, ryhdikkääseen asentoon. 

Ryhtiä mitatessa tutkitaan selkärangan rakenteellista vinoutta, ei liity älylaitteiden käyttöasentoon tai vaikka pulpetissa istumiseen millään lailla.

Vierailija
14/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse jo neljäkymppinen ja kärsin hampaisiin liittyvistä vaivoista. Edellisestä hammaslääkärikäynnistäni on yli 20 vuotta, mutta en vaan pysty hammaslääkäriin menemään. Traumat ja pelko on niin suurta. Toisaalta köyhänä työttömänä tuohon ei itselläni ole rahaakaan ja tuskin edes mitään hoitoa saisin. 

Vierailija
15/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erittäin julmaa ja voi aiheuttaa turhaa stressiä, ahdistusta ja sitä, että teini haluaa salata vaivansa. Itse olen kieltäytynyt teinistä saakka rokotuksista ja vältellyt lääkäriä ja toki myös salannut vaivojani. Onneksi sentään muuten ankara ja tiukka äitini ei rokotuksiin ja muihin noihin pakottanut, vaikka nöyryyttävästi jopa koulun terveydenhoitaja soitti tästä äidilleni. Lisäksi lapsuudessani ja vielä 12-vuotiaana äitini pakotti kyllä tutkimuksiin, joiden syitä ei itselleni oikein kerrottu. Ehkä äitini sitten ymmärsi sen, miten nöyryyttävää ja traumaattista tuo itsell

Itsemääräämisoikeutta ei pidä antaa asioihin, joita henkilö ei ole kykenevä ymmärtämään. Täällä jo joku kertoikin, mitkä seuraukset ovat. Vanhemmallehan se on helppoa hymistellä lasta kun ei tarvitse mitään tehdä, mutta seuraukset voi olla raskaat ja kauaskantoiset!

Vierailija
16/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erittäin julmaa ja voi aiheuttaa turhaa stressiä, ahdistusta ja sitä, että teini haluaa salata vaivansa. Itse olen kieltäytynyt teinistä saakka rokotuksista ja vältellyt lääkäriä ja toki myös salannut vaivojani. Onneksi sentään muuten ankara ja tiukka äitini ei rokotuksiin ja muihin noihin pakottanut, vaikka nöyryyttävästi jopa koulun terveydenhoitaja soitti tästä äidilleni. Lisäksi lapsuudessani ja vielä 12-vuotiaana äitini pakotti kyllä tutkimuksiin, joiden syitä ei itselleni oikein kerrottu. Ehkä äitini sitten ymmärsi sen, miten nöyryyttävää ja traumaattista tuo itsell

Sitten kun saat vaikka tuberkuloosin niin muista kiittää rokotevapautta! Itsekin pelkään, mutta ei se nyt estä terveydenhuoltoa.

Vierailija
17/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapselle ei pitäisi valehdella. Pakollisuuden sijaan voi sanoa, että se on tärkeää, tai välttämätöntä terveyden seuraamiseksi.

Vierailija
18/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole pakko mennä. Mikä ihmeen fysioterapia. Voimistelkoot kotona jos kiinnostaa se.

Vierailija
19/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ehkäistään tulevaisuuden selkäongelmia. Fysioterapeutilla pitää käydä, jotta hän voi mitata tilan kehittymistä/huononemista. Sitten mittausten mukaan edetään.

Vierailija
20/28 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erittäin julmaa ja voi aiheuttaa turhaa stressiä, ahdistusta ja sitä, että teini haluaa salata vaivansa. Itse olen kieltäytynyt teinistä saakka rokotuksista ja vältellyt lääkäriä ja toki myös salannut vaivojani. Onneksi sentään muuten ankara ja tiukka äitini ei rokotuksiin ja muihin noihin pakottanut, vaikka nöyryyttävästi jopa koulun terveydenhoitaja soitti tästä äidilleni. Lisäksi lapsuudessani ja vielä 12-vuotiaana äitini pakotti kyllä tutkimuksiin, joiden syitä ei itselleni oikein kerrottu. Ehkä äitini sitten ymmärsi sen

Toisaalta teinillä on jo oikeus päättää kyllä omista asioistaan, eikä vanhemmille tarvitse edes kertoa terveysasioistaan. Ja minusta sen pitää olla niin. Oma keho, oma päätös. Yleensä katsotaan jostain 12-vuotiaasta eteenpäin olevan niin, että saa itse päättää. Muutenhan esim. ahdasmieliset vanhemmat voisivat estää e-pillerien saannin yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän