Onko teitä yritetty työpaikallanne pakkoylentää?
Eli on enemmän tai vähemmän painostettu ottamaan joku nykyistä toimenkuvaanne vastuullisempi vakanssi vastaan, vaikka ette ole halunneet? Itse olen nyt hieman tällaisessa tilanteessa. En halua ottaa hommaa vastaan, koska koen etten edes selviä siitä, mutta jankutus on kova, koska ulkopuoleltakin olisi käytännössä mahdotonta löytää osaajaa. Pitääköhän tässä oikeasti ottaa lopputili tämän painostuksen alla.
Kommentit (7)
Nuo vähän ei voi ottaa ulkopuolelta työhön tuntuu oudon perheyrityksen jutuilta aina.
Työskentelen kuntasektorilla. Meillä on ihan yleinen käytäntö, että jos hoidat hommasi hyvin, niin lisävastuita kasataan liukuhihnalta. Palkka ei kuitenkaan nouse eikä näille uusien vastuualueiden hoitamiselle järjestetä korvamerkittyä aikaa.
Ymmärrän ja hyväksyn, että julkisella puolella ei voi tuhlata veronmaksajien rahaa mihinkään hulppeisiin työsuhde-etuihin tai ylettömiin palkankorotuksiin, mutta ei tämä toinenkaan ääripää toimi. Porukan vaihtuvuus on älytöntä, uuden ihmisen perehdyttäminen täysin itsenäisesti hommistaan selviäväksi vie vähintään puoli vuotta koska toimialue on erikoisala johon vaaditaan tutkinto X mutta koulutusohjelma ei anna edes pintaraapaisua siitä mitä tässä hommassa tehdään. Meillä on nimellisesti riittävä lukumäärä ihmisiä, mutta heistä aina vähintään kolmasosa on vielä oppimisvaiheessa jossa ei ole realistista edellyttää täydellistä työpanosta. Kukaan superihminen ei opi näitä hommia ja kaikkia poikkeustilanteita nopeasti. Ja kun ihmiset saavuttavat sen rautaisen ammattitaidon josta olisi oikeasti talolle (ja yhteiskunnalle) hyötyä, he vaihtavat yksityiselle jossa tästä osaamisesta maksetaan maltaita.
Ei työpaikalla, mutta intissä ylennettiin korpraaliksi pyytämättä ja yllättäen, ja siunatuksi lopuksi tarjottiin sodanajan sijoitusta kivääriryhmän johtajana. Otin kiltisti kulmaraudan mutta kieltäydyin ryhmänjohtajan pestistä.
Kannatti, koskaan ei ole tarvinnut kerrata.
Mä soitin joskus kuntaan kysyäkseni töitä ja mulle tarjottiin heti puhelimessa, siis irl tapaamatta, varhaiskasvatuksen johtajan paikkaa. Sanoin ettei mulla ole sellaisesta mitään kokemusta eikä riittävää koulutustakaan, sanoivat ettei se haittaa koska määräaikaisena voin työskennellä epäpätevänäkin. Sanoin että lastenhoitajaksi voisin tulla, mutta en johtajaksi, niin muuttivat tarjoustaan että jos tulisin lastenhoitajaksi mutta hoitaisin myös ne vakajohtajan työt? 😂 En suostunut. Siihen oli varmasti syynsä miksi siinä tehtävässä ei kukaan viihtynyt.
Otin vastaan kesällä 20 työntekijän vetovastuun kun pyydettiin. Vielä olen hengissä.
Joo, yritettiin ylentää av:n ylipäämodeksi, mutta siinä olisi liikaa vastutta. Perusmodena riittää, että klikkailen randomilla viestejä asiattomiksi.