Joulu on aistiyliherkän painajainen
Voi kun vois laittaa peltorit korville ja pään peiton alle. Vihaan itsensä väkisin kylään tunkevia sukulaisia. Tää vitutus ja ahdistus aiheuttaa sen, että en kestä enää perheenjäsentenkään ääniä. Askeleet, ovien avaamiset ja sulkemiset, puhe, kaikki tuntuu kuin kaukuisi järkyttävän kovaa pääni sisällä.
Joku mitta on selvästi menny täyteen
Jakaako joku samaa tuskaa?
Kommentit (20)
Taidat vaan itse lietsoa itsesi tuollaiseen raivoon. Rauhoitu. Joulu on hyvän mielen juhla, ei vihaamisen.
Kuten vanhassa joululaulussa sanotaan: "Hetken kestää elämää, sekin synkkää ja ikävää".
Minäkään en pidä härdellistä. Viihdy hyvin itsekseni.
Tullaan kun on ennenkin tultu. Ja jos yksi mukava suklainen perheineen onkin voinut tulla, ei tarkoita automaattisesti sitä että muutkin olisi tervetulleita automaattisesti
Päinvastoin, jouluna laskeudutaan hiljaisuuteen ja rauhaan. Juodaan glögiä ja luetaan kirjaa hiljaisuudessa.
Ilmoita sukulaisille, että olette vatsataudissa. Osta kuulosuojaimet/ korvatulpat. Ei niiden käyttö ole kiellettyä tai noloa.
Ymmärrän hyvin. Huomenna pitäisi mennä käymään anoppilassa ja siellä kuunnella miehen pienten sukulaislasten riehumista. Ja niillä kierrokset vaan lisääntyy kun koko ajan vouhotetaan "joko pukki kohta tulee". Tekis mieli juosta hankeen. Sitten siihen päälle muu yleinen kakofonia kun telkkari ja radio huutaa joululauluja ja appiukko huutaa muuten vaan. Vaikea paikka herkkäkorvaiselle.
Yritä löytää ikävästä tilanteesta jotakin hyvää. Vaikkapa se, että sinulla on ihmisiä, jotka haluavat olla sinun lähelläsi ja sinun kanssasi. Esimerkiksi minulla ei ole ketään, joka kävisi häiritsemässä edes vähäsen.
Vierailija kirjoitti:
Yritä löytää ikävästä tilanteesta jotakin hyvää. Vaikkapa se, että sinulla on ihmisiä, jotka haluavat olla sinun lähelläsi ja sinun kanssasi. Esimerkiksi minulla ei ole ketään, joka kävisi häiritsemässä edes vähäsen.
Ai tuolla ruikuttavalla ap:llä vai? 😆🤣
Vieraita ei tule, kun ilmoittaa halukkaille, että teille ei voi tulla. Helppoa, vai mitä?
👵🏻: Vali, vali, vali, vali, vali, vali ja vali.
Onneksi vaiva ei ole pysyvä vaan helpottaa ikävuosien myötä, voi parantua kokonaankin.
Joku päivä asut omassa kodissasi, toivon mukaan pian, ja voit viettää omanlaisesi joulun. Nyt voit pelastaa itseäsi vaikkapa ulkoilemalla. Sekin auttaa.
Miksi olet jossain lapsuuden kodissasi etkä omassa kodissasi ja vastaus kun olet läheisriippuvainen ja pakko mennä sinne.
Omaan kämppääsi ei tunkeutusi sukulaisia.
Onneksi äitini viettää joulunsa sisareni kanssa sillä hän oli ihan kamala aina jouluna ja pilasi ihan kaikkien joulun ollen ihan kamalalla tuulella ja hän vihasi joulua.
Minä haluan laittaa joulua ja ja heittäisin kaikki joulun pilaajat pihalle. Onneksi mieheni tykkää eikä valita mistään niin ei tarvitse riidellä.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä, että teilläkin on joskus painajaisia. Minulle niitä tuottaa kauhufilmit.
Minä en pysty katsomaan kauhufilmejä ollenkaan kun ne tulisi uniin ja näen kauhuja unissani jo ihan tarpeeksi heräten ettei onneksi ole tottan ne.
Kannattaa olla ulkona mahdollisimman paljon, metsään hiihstämään tai edes kävelylle. Täällä aistiyliherkän nuoren äiti, ymmärrän tuskanne.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, asia ei ole ihan noin yksioikoinen. Jos ne ihmiset, edes jotkut, oikeasti haluaisivat olla kanssani, he varmaan edes juttelisivat ja olisivat kiinnostuneita asioistani. Näin ei kumminkaan tapahdu, koskaan. Olen kutsuttu aattoiltaan vain tuomaan lahjat ja olemaan paikalla. Lähinnä osoituksena siitä, että 'on ainakin kutsuttu'. Ainoa henkilö, joka on kanssani missään kontaktissa, on pieni lapsenlapseni. Kukaan aikuinen ei puhu minulle mitään.
Tänä vuonna aion viettää joulun reilusti yksin. Ei haittaa minua ollenkaan, ettei kukaan häiritse.
Toki olisi kiva, jos olisi edes yksi ihminen, jonka kanssa olisi mukavaa viettää aikaa. Ei minulla ole ketään muulloinkaan. Joulu on ihan ylihypetetty, pari päivää kestävä ihme härdelli. Olen sanoutunut irti tällaisesta joulusta, missä tavan vuoksi tehdään kummallisia asioita. Ruoatkin pahoja.
Aistiyliherkkyydestä pääsee eroon kun lopettaa sen hienostelun ja altistaa itseään niille äänille yms.
Itseaiheutettu ongelma.
No hyvä, että teilläkin on joskus painajaisia. Minulle niitä tuottaa kauhufilmit.