Näkö huononi 10v laserleikkauksen jälkeen
Kävin silmien taittovirheleikkauksessa 10v sitten kolmikymppisenä ja olin tosi tyytyväinen. Femtolla saatiin -9 likinäkö nolliin. Tänä syksynä huomasin näön huonontuneen ja menin silmälääkärille, joka totesi näön olevan -2. Harmittaa, että laitoin kolme tonnia leikkaukseen jonka jälkeen kuitenkin tarvitsen lasit. Onko muilla kokemuksia siitä, ettei tulos pysy?
Kommentit (5)
Eikö sinulle kerrottu, että silmä muuttuu läpi koko elämän? Eihän vaikutus pysykään, mutta ikänäkö tulee poistamaan -2 :n lasit aikanaan.
Minulla sanottiin että leikkaukseen kannattaa mennä vasta kun näon huononeminen on pysähtynyt. Siispä odotin ja kannatti. Ei ole näkö huonontunut leikkauksen jälkeen. Ikänäköä pitäisi jo olla, mutta sitäkään ei ole vielä tullut.
Kysyin myös ennen leikkaukseen menoa että jos epäonnistuu niin voidaanko leikata uudelleen, sanoivat että jos sarveiskalvossa riittää hiontavaraa, niin silloin voi.
Mulla meni ehkä 5v kunnes hankin uudestaan lasit, mutta olen sikäli tyytyväinen että näkö on nyt kuitenkin huomattavasti parempi kuin ennen leikkausta (oli -6 suunnilleen, nyt alle -2).
En tiedä miten vaikuttaa ns. ikänäköön, muistaakseni sanottiin että tuskin tarvitsee ikinä lukulaseja enkä kyllä tarvitsekaan ainakaan nyt kuuskymppisenä.
Sama 10 v mullakin pysyi näkö niin, että en tarvinnut laseja. Ennen leikkausta ohuempi linssi oli jotain -6.5. Nyt jotain -1.25. Pärjään ilman laseja muuten kuin autoa ajaessa ja telkkaria katsoessa.
Minä tunnen useita, joilla silmät on leikattu aikoinaan. Kaikilla on nykyään rillit, koska näkö muuttuu, oli leikattu tai ei. Ei niin vahvat kuin alussa, mutta kuitenkin.