Synnärille menosta & Toinen synnytys nopeampiko/helpompiko...?
Täytyy kysäistä, että pitääkö tuo paikkaansa, että ensimmäisen muksun synnytys on yleensä vaikein/hitain?
Meillä tulossa toinen tässä kuukauden sisään ja ensimmäisen synnytys kesti kokonaisuudessaan 5 tuntia ja neuvolan tätsyltä kun koitin kysellä, että missähän vaiheessa pitäisi tällä kertaa suunnistaa sairaalan hoteisiin -lykkäsi pienen postikortin kokoisen lapuskan käteen ja sanoi, että lue tuosta...(huoh, ihana meidän neuvolan täti..)
Lapuskassa sanottiin, että jos runsasti veristä vuotoa, niin ambulanssilla sairaalaan, samoin, jos selkeästi vihreää lapsivettä tulee ja paljon. --->Sairaalaan kun supparit säännöllisiä (aikavälistä ei puhuta mitään).
No, minäpä en siitä paljoa hullua hurskaammaksi tullut, mutta muistaisin että aiemmassa synnytyksessä puhuttiin, että sairaalaan sitten kun supistukset 5 min välein säännöllisesti ja tulleet jo 5 min välein vähän pidemmän aikaa?
Olikos se niin...?
Kommentit (12)
Minun ensimmäinen synnytys kesti myös 5h15min ja olen mietiskellyt, että miten nopeasti sitä sitten saa jo synnärille lähteä jos toinen tulee yleensä nopeammin?
Laskettuun on vielä 4kk aikaa, joten en oo vielä neuvolaan asiasta puhunut...
-Alpukka rv22+3
Säännöllisiä supistuksia (kestoltaan n. minuutiin luokkaa) 5-10 min välein 2 tunnin ajan, silloin on uudelleensynnyttäjällä aika lähteä. Jos matka on pitkä, kannattaa lähteä jo aikaisemmin. Ja ainahan matkan varrella voi soittaa ambulanssin avuksi, jos tuntuu, ettei millään ehdi ajoissa. Toinen hyvä aika lähdölle on, kun supistukset on jo niin voimakkaita, että kotona on vaikea olla, vaikka säännöllisiä olisi tullut vasta tunnin tai väli olisi pidempi kuin se 10 min.
Eka 10h ja toka 3,5h
Mun mielestä eka oli helpompi, koska eteni rauhallisemmin ja puudutuksia pystyi vähän miettiä ja saada ajoissa. Toisen kohdalla en pysynyt kärryillä enkä tajunnut pyytää puudutusta tarpeeksi ajoissa, joten rytinäksi meni.
Minä etsiskelin juuri pari päivää sitten netistä samaa tietoa kun kakkosen pitäisi n. kuukauden päästä syntyä. Ensisynnyttäjille useimmissa paikoissa neuvottiin pari tuntia kotona kun supparit säännöllisiä ja uudelleen synnyttäjille tunti. Eli kun supistuksia on alle 10min välein tunnin ajan niin pitäisi lähteä. Tällä tiedolla täällä mennään =)
Tipy+ipana 1v3kk+papuliini rv 34+5
paremmalta kuin 2 tunnin. Esikoisesta muuten taisinkin kotona odottaa n.2h.
Tuntuu hurjalta jos täytyy ambulanssia kesken matkan alkaa soittamaan.. mielummin lähden vähän ajoissa! =)
Kiitos minunkin puolesta vastanneille! (vaikken siis itse kysymystä tänne laittanutkaan)
Näin siis minulla... Ponnistaminen tokan ja kolmannen kanssa kyllä helpompaa kun tietää vähän jo mitä tekee, mutta ainakin kun itsellä eka 13h, toka 5h, ja kolmas 2,5h, niin olivat kyllä kivuliaampia nämä nopeammat. Ja tosiaan kävi niinkuin joku muukin sanoi että en tajunnut pyytää puudutusta ajoissa. Yksilöllistä tämäkin uskoisin. Voi olla, että jollain muulla helpommaksi käykin lapsiluvun kasvaessa :)
Kiitos paljon vastauksista..:)
Jotenkin itsellä ainakin sellainen olo, että tämän toisen raskauden kanssa ei neuvolasta oikein saa mitään tietoa irti. Ensimmäisen kanssa olivat niin tarkkoja ja loppuaikanakin piti käydä kerran viikossa neuvolassa (viimeiset pari kk).
Nyt mennään rv 38+ ja näytillä on ollut tarvis käydä ehkä parin vk:n välein, välillä harvemmin. Edes viimeviikkoinen verenpaineen nousu (140/88) ei hätkähdyttänyt siellä yhtään, vaan sanottiin että jos ei kamalaa turvotusta/näköhäiriötä ym oiretta tule, niin tulet sitten kahden viikon päästä (laskettuna päivänä..). Onneksi kuitenkin kaikki on mennyt hyvin, ainakin tähän saakka.
Ärsyttävää on vain se, että kun sitten on joku kysymys (aika oleellinen, koska uudellen synnyttäjän täytyy lähteä synnärille), niin siihenkään ei saa vastausta, vain paperilapuskan käteen, että lue tuosta (eikä siinäkään lue kuin " ongelmatilanteista" ).
Ehkä se vaan on niin, että sitten kun aika on, niin sen vaan sitten tietää koska pitää lähteä, ei siinä sen kummempia ohjeita varmaan tarvita...:)
Ensimmäisellä kerralla supparit vaan kestivät kotona 24 tuntia 15 min välein, ja synnäriltä sanottiin vain että ihan rauhassa kotona vaan edelleen..Mietitytti nyt vain, että kannattaako vatkuttaa kotona ihan noin kauaa nyt toisella kerralla, ettei aivan kiire pukkaa päälle, vaikka vain puolentunnin matka onkin..:)
ja tunnet kyllä kun tulee lähdön aika. Minulla eka synnytys (rv 38+6) kesti 9,5h ja 4h oltiin kotona säännöllisten muttei kovin kipeiden supistusten kanssa.
Toinen synnytys kesti tasan 3h ja käynnistyi aamulla herättyäni heti kipeillä 3min välisillä supistuksilla. Puolen tunnin päästä olin jo kaksinkerroin kivusta ja pakkailin sairaalakassia. Olinkin 4cm auki kun mentiin synnärille (viitisen minsaa kestää matka sairaalaan) ja 6cm hetken päästä kun menin synnytyssaliin.
Eli kaikki voi käydä nopeastikin ja kyllä mä ainakin tunsin, että nyt tuli lähtö. Rv oli 39+3.
joten toisen varalle sain synnäriltä ohjeen lähteä HETI kun synnytyssupparit alkaa. Jos sinullakin eka synnytys ollut noin nopea, ei kannata soveltaa noita perusohjeita vaan kannattaa lähteä mieluummin liian aikaisin kuin myöään. Toivotaan että ehditään sairaalaan synnyttämään, ettei tarvii taksiin pusata ;)
Molemmat alkoivat illalla klo 20 ja päättyivät samalla kellonlyömällä puoli 7:ltä aamulla. Esikoiselta olin jo osastolla, koska lapsivesi oli mennyt aamuyöstä. Säännölliset supistukset alkoivat kuitenkin tuolloin. Silloinkin menin synnytyssaliin joskus klo 24 tienoilla.
Nyt toisessa sitten synnytys käynnistyi supistuksilla klo 20. Soittelin klo 23 sairaalaan ja sieltä pallo heitettiin minulle. Soiton jälkeen supistukset tihenivät, joten päätimme lähteä.
Molemmat olivat tosiaan toisensa kaltaisia. Kivunlievitys osui nappiin ja sitä rataa.
Itse olisin mieluusti siellä liian aikaisin kuin " myöhään" .
Olen muuten kokenut saman, että toisen raskauden kohdalla ei neuvolassakaan juuri hötkyilty. Loppuajastakin kävin hyvin harvoin neuvolassa.
Onnea matkaan!
synnytykset. Minulla eka 5,5 h ja toinen 6 h eli hyvin saman pituisia. Sairaalaan aloimme tehdä lähtöä molemmissa tapauksissa heti, kun ensituntemukset tulivat eli ekassa tuli lapsivettä ja toisessa supistukset alkoivat olla kivuliaita ja tiheitä - alkoivat olla sitä oitis :) Normaalit aamutoimet teimme ja rauhassa söimme aamupalan toisella kerralla, ensimmäisellä kerralla lähtö tuli yhdeltä yöllä, joten iltapala vielä vaikutti mukavasti.
Molemmissa synnytyksissä supistukset ovat kotona olleet ihan sekavat, joten niitä oli aika vaikea mitenkään ylös merkitä ja laskea - kyllä se oma kivunsietokyky kertoi, milloin on jo kiire autoon :) Kävelymatkoilla piti pysähtyä noin kymmenen metrin välein koko ajan ottamaan happea ja supistukia vastaan.
Minäkin ajattelin, että kuinkahan pian pitää lähteä toista synnyttämään, kun ensimmäinen synnytys oli noin nopea ja " helppo" - ainahan siinä kipua on, joten hassua lyödä leima helppo moiseen puuhaan :) Joka tapauksessa helppo tarkoittaa ilman kivunlievitystä omin voimin luonnollisesti ja nopeasti synnyttämistä. Puoli tuntia lisää taisi tulla siitä, kun yritin kaikkeni, että olisin saanut synnytettyä pojan ilman episiotomiaa, mutta ei onnistunut toistamiseen: pojan pää oli kaksi senttiä isompi kuin esikoistytön :) Nytpä sitten vasta jännittää tuleva kolmas, että lähteä täytyy ihan heti sitten...
Kai se on yksilöllistä koska kannattaa lähteä matkaan. Jos on pitkä matka sairaalaan tai asuu ihan vieressä, silläkin on väliä. Mä en ainakaan uskalla jättää ihan viime tippaan kun matkaa on 45 min hyvällä kelillä ja huonolla talvikelillä menee yli tunti.
Eka synnytykseni oli 16 h ja toinen 4h, joten voi olla paljon nopeempi kun synnyttää uudestaan. Avautumisvaihe on ihan eri juttu esikoista pusatessa kuin sen jälkeen!
Uudelleensynnyttäjille mä olen ainakin nähnyt ohjeen, että kun supistaa 10 minuutin välein kunnolla kipeesti ja säännöllisesti, vois lähtee sairaalaan. Ekaa pusaavilla 5 min. Itse lähdin kakkosta tekemään kun supisti kovaa 10-15 minuutin välein ja tunnin matkan jälkeen suppariväli oli 2-3 minuuttia. Jos oisin jäänyt odottelemaan 5 minuutin väliä kotiin, oisin ollut todella kipeä autossa huonossa asennossa. SIlloin lähdinkin sillä asenteella että käydään nyt viereisessä prismassa kahvilla ensin kun tuntui ettei ole kiire. Loppumatkasta osoittautui, että jäi kahvit juomatta. Onneksi tuli lähdettyä muka liian aikaisin. Tällä kolmannellakin kerralla aion lähteä sairaalan lähelle jo ns. ajoissa mikäli mahdollista, koskaan ei voi tietää kuinka nopeasti synnytys etenee kun sieltä on jo kaksi tullut reitin avaten!