Totuus reaalipalkkojen romahduksesta halutaan vaieta
Ne jotka muistavat markka ajan. Leikkikää tilastokeskuksen tai rahamusseon rahan arvo laskurilla. Katsoin mitä nykyinen 2400€ kk bruttopalkkani vastaa vuonna 2000€. Se on karvan alta 10 000mk. Tuon sai tuolloin kuka vain normi sekaduunari tai kuorma autonkuljettaja tms.
Vielä enemmän järkytyin kun vertasin vuoden 2010 1890€ brutto kk palkkaani vuoden 1995 markkoihin. Se on 7200 mk. Eli tein liki 10v raskaita töitä aivan pilkkapalkalla. Boometeille sanon. Joo, ei noussut palkka vaikka kehityin tuossa tehtaassa alan ammattilaiseksi, olin nöyrä ja ahkera.
Ei tullut liukumia vaikka kysyin. Olin tyhmä kun en lähtenyt kun vasta taloon tulleelle tarjottiin 25€ enemmän kk enemmän. Kuin vuosia olleille.Ei tuo nyt paljoa enemmän tuntia kohten ollut mutta kertoi kaiken työntekijän arvostuksesta talossa. No tuo tarjottu palkka ei kelvannut koeajalla olleelle.
En kehtaa edes kertoa kenellekään. Suhteellisran vielä että kaupan inventaarioon palkattiin apulaisiksi nuoria 30mk tuntipalkalla joka oli tuolloin ihan alaikäisen kesätyöläisen palkka.
Samaan aikaan tänä 30v elinkustannannusindeksi osoittaa tähtiin ja euro sulanut käsiin. Älkääkä jaksako jauhaa halvasra Kiinalaisesta eletriniikasta.Olin jo nuori aikuinen 2000 luvulla ja muistan liki kaiken olleen halvempaa. Kun vertaan nykyistä palkkaani on suhteellinen ostovoima ja elintasoni laskenut.
Tämä ilmastopolitiikan ja sodan aiheuttama inflaatio on vain koriste kakkuun. Todellisuudessa jo yli 20v palkankorotukset ovat olleet pelkkä vitsi. Tavallisilla duunareilla ostovoima ja elintaso on luisunut koko ajan alaspäin.
Mistä luulette johtuvan pikavippien määrän, masuhäiriöiden, velkaantumisen yms. Ei mistään luxus tuotteiden ostelusta kuin marginaalilla. Todellisuudesssa kyse on siitä ettei duunareilla enää tulot riitä.ihan tavallisten arkisten menojen maksamiseen.
Kommentit (5)
Minulla ollut sama työpaikka yhdeksän vuotta. Palkka pysynyt koko ajan samana. Hinnat nousseet samassa ajassa - en halua edes tietää kuinka paljon.
Minä sain aloittaessani 1995 8500mk (1430€) bruttopalkkaa. Elinkustannusindeksi oli silloin 1390. Palkan ja hintojen suhdee oli siis 1,03.
2001, kun oli siirrytty euroihin, palkkani oli 2018€ ja elinkustannusindeksi 1539, joten suhdeluku oli 1,31. Ostovoimani parani siis kuudessa vuodessa 27% samassa työssä.
2023 palkkani on 4463€ ja elinkustannusindeksi 2295. Suhdeluku on jo 1,94, joten ostovoimani on noussut 94€ vuodesta 1995. Lähes kaksinkertaistunut siis.
Entäpä jos olisin jäännyt siihen ensimmäiseen paikkaani? Tiedän, että siinä on nyt nuori kaveri 2800€:n palkalla. Palkan ja hontojen suhde nyt, vuonna 2023 on 1.22. Hän saa siis ostovoimaltaan 18% parempaa palkkaa kuin minä aloittaessani 28 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kyllä sanoa, ettei ihan mätsää noi laskelmat. Mä sain markka-aikana parhammillani 10000 mk/kk. Nyt euroaikaan vastaavan arvoisesta työstä saan 3000 e/kk. Onhan tuo lähes kaksi kertaa enemmän kuin markka-ajan palkka.
Se kyllä täytyy sanoa, että palkkakehitystä ylöspäin ei ole ollut viimeiseen 10 vuoteen.
Taas tämä sama loru. Tuon mukaan vuoden 2000 9€ tuntipalkka olisi nyt 18€ euroa. Vaikka 20v yleiskorotukset ovat euron tai pari. Eikä suurin osa saa kuin yleiskorotuksen. Liukumat ovat olleet tarua jo 30v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kyllä sanoa, ettei ihan mätsää noi laskelmat. Mä sain markka-aikana parhammillani 10000 mk/kk. Nyt euroaikaan vastaavan arvoisesta työstä saan 3000 e/kk. Onhan tuo lähes kaksi kertaa enemmän kuin markka-ajan palkka.
Se kyllä täytyy sanoa, että palkkakehitystä ylöspäin ei ole ollut viimeiseen 10 vuoteen.
Taas tämä sama loru. Tuon mukaan vuoden 2000 9€ tuntipalkka olisi nyt 18€ euroa. Vaikka 20v yleiskorotukset ovat euron tai pari. Eikä suurin osa saa kuin yleiskorotuksen. Liukumat ovat olleet tarua jo 30v
Hyväksykää nyt vain se fakta että jos ostovoimanne on laskenut viimeisen 20 tai 30 vuoden aikana niin koko työuranne on silloin junnannut pahemman kerran paikallaan ja suurimmalla osalla ihmisistä tilanne on paljon parempi kuin teillä.