Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nopeasti voi valmistua tradenomiksi? Vinkkejä ja apua!

Vierailija
20.11.2023 |

Moi! 

Otsikossa se tulikin, eli kuinka nopeasti voi valmistua tradenomiksi? Kuinka vaikea koulutus on, jos on töissä ja oma yritys pyöritettävänä?

Minulla on mm. merkonomin tutkinto, oma, hyvin pyörivä yritys ja 9 työntekijää siinä. Teen myös töitä kaupanalalla (olen ollut myyjä, mutta nyt keskijohdossa samassa firmassa). Olen myös tehnyt jonkin verran markkinointia työkseni ja opiskellut avoimessa yliopistossa erilaisia kursseja (joista osa tuskin liittyy mitenkään tradenomin opintoihin).

Olen ollut oppilaitoksiin yhteydessä, mutta vastaukset ovat ympäripyöreitä. Sen sain selville, että oman yrityksen pyörittämisestä saa aika paljon ns. hyväksilukuja ja monet koulutehtävät löytyvät luultavasti ns. valmiina oman yrityksen jutuista.

Kaipaisin kuitenkin käytännön kokemuksia ja vinkkejä. Ja tärkein - haluaisin valmistua tradenomiksi, jotta tulevaisuudessa olisi helpompi hakea töitä, jos haluan vaihtaa työpaikkaa, oma yritykseni menee konkurssiin ja tietenkin siksi, että voisin oppia jotain. 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjekurssilla nopeasti. Pari viikkoa niin todistus kädessä. 

Vierailija
2/8 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat osan opintoviikoista hyvitettyä aiemmalla tutkinnolla joten n 2v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa vaikka sanoilla tradenomiksi monimuotokoulutuksella. Onnistuu työn ohessa 2 vuodessa.

Vierailija
4/8 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ensimmäisen puoli vuotta täysipäiväinen opiskelija ja kun eivät kesätyöpaikasta päästäneet pois niin jatkoin siellä opiskelujen ohella seuraavat kaksi vuotta. Siinä vaiheessa oli enää yksi kurssi ja opinnäytetyö tekemättä, joten tein jo täysiä tunteja ja tein lopputyötä siinä sivussa. Se sitten vähän venyi (puoli vuotta), mutta valmistuin kuitenkin 3 vuodessa ja kahdessa kuukaudessa.

Vierailija
5/8 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt hyvin tuomaan osaamisesi esiin työhaastattelussa ja CV:ssä, ei tradenomin tutkinto tuo sinulle mitään lisäetua. Aika pilipali juttuja, paljon turhia kursseja myös joita pakko käydä, opinnäytetyön kirjoittaminen ja muut jutut päälle. Uskon että tuolla työkokemuksella sinulla ei tule olemaan ongelmia työllistymisen kanssa. Mutta ehkä noin 2-2,5 vuodessa pystyy suorittamaan, jos saa hyväksiluettua kursseja. Ota yhteyttä XAMK, suoritan itse siellä täysin etänä tradenomin tutkinnon (menin sisään polkuopiskelijana).

Vierailija
6/8 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat osan opintoviikoista hyvitettyä aiemmalla tutkinnolla joten n 2v

Riippuu siitä, onko opistotasoinen merkonomitutkinto vai nykymerkonomi. Opistotasoisella saa hyväksilukuja, nykymerkonomilla ei.

-opistomerkonomi vuodelta 1998, tradenomi 2013.

Vierailija
7/8 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista! :)

Mietin vain sitä, että pääsenkö sinne työhaastatteluun saakka ilman korkeakoulututkintoa. Haastatteluissa luultavasti pärjään ihan ok, jos sinne saakka vain pääsen. 

Jotenkin kaivertaa, kun jatkuvasti ihmiset yllättyvät, että

"Eikö sulla muka ole korkeakoulututkintoa, miten sulla on tuo yritys ja tuollainent työ?!"

Ja kun kysymyksen asettelu usein on, että

"Mikä korkeakoulututkinto sinulla on?"

Ja vaikka koen, että itselläni on hyvä itsetunto, niin tuollainen tosiaan jotenkin vähän kaivertaa, ja sitten kun tulee vielä kommentteja, että "No sä et ehkä tajua tästä mitään, kun sulla ei ole korkeakoulututkintoa.." 

Toisaalta tekisi mieli sanoa, että "Ja katsoppas mitä olen silti saanut aikaan ilman korkeakoulututkintoa, kuinka monta henkilöä sinä työllistät täyspäiväisesti?" Mutta en kyllä ole kehdannut näin vastata. :D

Olen kuitenkin tehnyt aika paljon (50opintopistettä vai opintoviikkojako ne on?) avoimessa yliopistossa kursseja ja niissä aina menestynyt erinomaisesti, niin ärsyttää tuollainen alas painaminen. Ja työelämässä (ja yrityksen kanssa) olen menestynyt hyvin ja tienaan enemmän, kuin moni ystäväni joilla on se korkeakoulututkinto. Miksi saan silti jatkuvasti kuulla olevani jotenkin tyhmä, heikompi ja huonompi? 

Haluaisin jotenkin myös haastaa itseäni, kaikki koulu on ollut minulle aina suhteellisen helppoa, ehkä tradenomin opinnoissa olisi sitten haastetta edes joillain kursseilla.

Meillä ei suvussa ole kenelläkään korkeakoulututkintoa ja sitäkin aina kysellään, että mitä sun vanhemmat ja sukulaiset tekevät. Tämä on ehkä myös yksi syy, miksi olen vähän pihalla, vaikka olen lukenut, googlannut, soittanut kouluihin, udellut kavereilta jne.

Onko kukaan tehnyt tutkintoa niin, ettei ole ollut ollenkaan opintovapaalla? Minun olisi mahdollista sijoittaa kesälomia yms. niin, että voisin opiskella enemmän. Pystyn kyllä pitämään myös arkivapaita tarpeen mukaan, tai ajoittamaan töitä/yrityksen asioita ilta-aikoihin tarpeen mukaan.

Vierailija
8/8 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että olet joutunut kuulemaan tyhmää vähättelyä. Tuo että sinulla ei ole esimerkiksi perhetaustan kautta oikein kosketusta koulutuksellisiin asioihin, on hyvä ymmärtää, kuten sinä ymmärrät. Ihan kohteliaasti sanoisin, että tradenomi AMK ei ole kovinkaan arvostettu tutkinto, eikä sellaisen suorittamisen "korkeakoulustatuksesta" voi kovin laajasti iloita. Ala suoritella mieluummin vaikka kauppatieteen maisterin tutkintoa, niin saat tutkinnon, jolla on enemmän tuota muodollistakin arvoa, jota ilmeisesti toivot.