Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako unettomuuteen pyytää lääkitystä?

Vierailija
17.11.2023 |

Olen nukkunut vain noin 5 tunnin unia nyt toista vuotta. Ja koko ajan väsyttää, suorituskyky on romahtanut tämän myötä. En saa illalla unta eikä melatoniini vaikuta asiaan mitenkään. Ja herään aikaisin. Joskus on pitkiä kausia kun nukun kahdessa pätkässä yöni eli valvon parikin tuntia torkkujeni välillä. Silloin kaikki tuntuu mahdottomalta. En ole ikinä käyttänyt mitään unilääkkeitä, kannattaako sellaisia lähteä kokeilemaan? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini 6mg?

Vierailija
2/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikuttaa elämiseen.

Eihän niitä oo pakko syödä jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen rasitus auttaa nukkumiseen?

Vierailija
4/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metarelax.

Vierailija
5/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysinen rasitus auttaa nukkumiseen?

Oon hoitoalalla ja mulla on kotona taapero, joten tulee kyllä rasitusta. Ap 

Vierailija
6/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme yksilöitä. Itse olen  saanut unenlahjat paljon ulkoilua joka päivä,vähemmän dikiaikaa ja en lappaa suuhun ravintoa  kello 19 jälkeen.Puhelin sovin vain tapaamiset.En suostu puheluihin muuteen enää   kello 19.jälkeen.Äänetön se silloin joka ilta.

Vierailija
7/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Mutta auttaako?

Ennemmin elämäntapoihin järjestäytymistä suosittelen.

Kunnon iltapala. Kevyt iltapala-- >heräät nälkään, etkä edes tajua, että nälkä se on, mikä herättää.

Ajoissa ylös. Aamupuuro.

Liikuntaa. Rentoutusta.

Tapaa jossain ihmisiä.

Tee viikkolukujärjestys.

Kannusta itseäsi. Opettele tuntemaan itsesi,

Päiväunet on Ok.

Pidä siitä säännöllisestä ruokailusta ja  monipuolisesta ravinnosta huolta. Aloita siitä.

Kävely on hyväksi.

Vierailija
8/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdit muista.

Pidätkö itsestäsi hyvää huolta?

Vierailija
9/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperon kanssa unet menee sekaisin. Palautumiseen kestää.

En kyllä ottaisi unilääkkeitä taaperoaikana. Onko siellä toista aikuista perheessä?

Vierailija
10/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, koska siihen auttaa oikeasti vaan Ketipinor, ja lääkärin mukaan se on VAAAAAARALLLINEN aine.

Vierailija
11/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain jotain masennuslääkettä, jota piti ottaa vain murunen iltaisin. Auttoi unettomuuteen heikosti, mutta lisäsi ruokahalua ja herkkuhimoa ihan käsittämättömästi. Sain siis huonosti nukkumisen lihottavan vaikutuksen ja lääkkeiden lihottavan vaikutuksen kerralla. Jes! Lopetin lääkkeen ja onneksi unettomuus helpotti muilla elämän muutoksilla. Nykyisin nukun 95% ajasta hyvin. 

Vierailija
12/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kyllä auttoi ihan muut lääkkeet kuin Ketipinor. Nukuin vähemmän kuin ap. Jaksoin sitä vajaan vuoden ennen burnoutia. Sitä seurasi vaikea masennus. Olin viiai vuotta pois työelämästä. En vieläkään nuku hyvin ilman lääkkeitä, mutta muuten elämä alkaa olla jo siedettävää.

Vierailija
13/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taaperon kanssa unet menee sekaisin. Palautumiseen kestää.

En kyllä ottaisi unilääkkeitä taaperoaikana. Onko siellä toista aikuista perheessä?

On kaksi aikuista, toinen sentään nukkuu hyvin. Tuo kyllä epäilyttää, uskallanko tosiaan lääkkeitä ottaa ja miten ne vaikuttaa. Ap 

Vierailija
14/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain jotain masennuslääkettä, jota piti ottaa vain murunen iltaisin. Auttoi unettomuuteen heikosti, mutta lisäsi ruokahalua ja herkkuhimoa ihan käsittämättömästi. Sain siis huonosti nukkumisen lihottavan vaikutuksen ja lääkkeiden lihottavan vaikutuksen kerralla. Jes! Lopetin lääkkeen ja onneksi unettomuus helpotti muilla elämän muutoksilla. Nykyisin nukun 95% ajasta hyvin. 

No just jotain tällaista pelkäänkin. Toki tämä unettomuuskin on vaikuttanut ruokahaluun, tekee mieli rasvaista ruokaa ja se tuo lohtua iltaisin kun ei muutakaan jaksaisi. Huono kierre. Ap 

Vierailija
15/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kannattaa, itse olisin varmaan jo vainaa jos en olis nukahtamis-/unilääkkeitä aikanaan saanut, parin-kolmen tunnin yöunilla ei kovin montaa vuotta jaksa. Nykyään saatan jo nukkua jopa 6h, normaali on sellainen viitisen tuntia.

MUTTA tosiaan, lääkäreillä on nykyään ilmeisesti joku pakko kirjoittaa nimenomaan mielialalääkkeitä vaikka mitään sellaista syytä unettomuudelle ei ole. Ne ei välttämättä sovi ollenkaan, itse paria kokeillut, aivan päinvastainen vaikutus. Ja sit tosiaan tuo että kuulemma lisäävät ruokahalua (?) ja yleensä käyttäjät lihovat. 

Vierailija
16/16 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri, mutta ymmärtääkseni unilääke auttaa vain nukahtamiseen. Kun otat sen illalla nukahdat varmasti, mutta heräät luultavasti edelleen liian aikaisin. Sille tulee helpolla riippuvaiseksi, jos käyttää säännöllisesti. Tämä kokemus on oma ja lääkärienkin selittämä.

Saattavat myös ehdottaa Mirtazapinia, kun sille mukamas ei tule riippuvaiseksi. Se auttaa joillain hyvin, mutta toisille ei sovi ollenkaan. Itselläni meni pää ihan sekaisin enkä ollut työkykykyinen ollenkaan. En saanut sen avulla unta,mutta olin väsynyt 24 7. 

Ataraxia myös voivat ehdottaa. Se on vahva antihistimiini. Toisilla toimii. Minulle sama kun jos olisin ottanut nallekarkin. Lisäksi voivat ehdottaa esim. doksepiini. Sen pitäisi kanssa parantaa unta. Toimi minulla yhtä hyvin kuin Atarax.

Itse en enää käytä kuin unilääkkeitä satunnaisesti, enkä jaksa myöskään enää yhtää lääkekokeilua. Onneksi huono unisuus näyttää minulla menevän kausittain ja en juuri koskaan valvo koko yötä. Tsemppiä! Yleinen ongelma. 

Ja itse siis kyllä liikun, syön terveellisesti, kokeilin meditaatiota, terapiaa yms. Ei auta vaikeaan unettomuuteen.