TAYS vs VAS
Löytyykö teitä jotka olette saaneet valita synnytyssairaalan TAYSin ja Vammalan väliltä? Kumpaan olette päätyneet, millä perusteilla ja millä kokemuksilla?
Esikoinen syntyi Tampereella, mutta jotenkin nyt kakkosen kohdalla on alkanut mietittää pitäisikö mennä Vammalaan.. Muutaman äitimyönteisen kommentin olen kuullut VAS:sta, kun puolestaan TAYS:ssa en viihtynyt alkuunkaan. Mutta kertoilkaan kokemuksia. Myös te jotka olette käyneet Vammalassa synnyttämässä ilman tuota TAYS vaihtoehtoa!
Kommentit (4)
Sain tarvitsemani avun ja sain olla myös ilman sitä. Osasto oli kiireetön ja minua kohdeltiin kunnioittavasti.
Itse valitsisin TAYSin vain siinä tapauksessa, että haluaisin synnyttää perätilan alakautta (ei mahdollista VASissa) tai vauvani tarvitsisi ehdottoman varmasti tehohoitoa heti synnyttyään (esim. jokin sikiöaikana diagnosoitu vaikea sydänvika).
Itsekään en viihtynyt TAYSissa, mutta Vammalassa oli niin ihanaa, että melkein unohdin, että olen synnyttämässä. Vammalassa on myös aina lääkäri Vammalan alueella päivystämässä, jos tiedetään, että synnytys on käynnissä. Kannattaa siis soitella sinne, kun synnytys käynnistyy, vaikka et heti sairaalaan lähtisikään. Jos vauvalla on jotain hätää, anestesiologi hoitaa peruselvytyksen ja vauva siirretään ambulanssilla TAYSiin.
Perhehuoneeseen pääsee melkein jokainen sitä toivova perhe. Altaaseen pääsee. Äitipolilla, synnärillä ja osastolla on tosi ihana henkilökunta.
Itse en kyllä menisi mihinkään muualle synnyttämään, jos Vammala vain ottaa vastaan. Siellä tehdään synnytystapa-arvio viikolla 34-36 kaikille synnyttäjille. Jos riskit ovat liian suuret, pitää mennä TAYSiin. Ääni siis VASin puolesta!
olen synnyttänyt pienessä sairaalassa (aluesairaala) ja isommassa (keskussairaala) ja kyllä pienessä on mukavampi synnyttää.
On paljon kodinomaisempaa ja yksilöllisempää hommaa. Hoitajilla enemmän aikaa ja kaikki joustavampaa.
Jos meilläpäin olisi vielä pienen sairaalan vaihtoehto, niin en epäilisi synnyttää siellä yhtään.
ainakin 4 kätilöä ehti oleen mukana ja kaikki todella mukavia. Minulla vain myönteisiä kokemuksia.