Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairastettu hpv ja seksi uusien kumppanien kanssa

Vierailija
11.11.2023 |

Itselläni oli muutama vuosi sitten sitkeä hpv ja myös solumuutoksia, jotka piti operoida.

Nyt viimeisinä parina vuotena kontrollikäynneissä hpv on ollut negatiivinen, mutta lääkärin sanoin virus ei koskaan täysin häviä elimistöstä vaan ns. uinuu, ja voi koska tahansa aktivoitua. Ja sehän ei tunnu eikä näy, joten sitä on paha tietää. 

Olen sinkkuuntunut nyttemmin, ja muutamia miehiä tapaillut, mutta kun on tullut seksi ajankohtaiseksi, olen mennyt ns puihin, koska pelkään tartuttavani viruksen, tai itse saavani jonkun toisen virustyypin ja käymään hoidot ja pelot uudelleen läpi. (niitä viruksiahan on 200 erilaista).

Oli aivan hirveää joutua pelkäämään saavansa ja kuolevansa kohdunkaulansyöpään, ja sitä en enää ikinä halua kokea.

Tästä syystä esim. en ota suihin, en halua nielusyöpää, enkä anna nuolla, koska en halua toisen saavan nielusyöpää jos virukseni onkin aktivoitunut. 

Kumia tulee yhdynnässä käyttää aina, mutta sekään ei silti suojaa 100% ja hpv voi tarttua myös käsien välityksellä, jos ensin mies sormettaa minua ja sitten koskee omaan heppiinsä esim kumia laittaessa. Hpv voi tarttua myös kumin ympärillä olevista suojaamattomista alueista. 

Eli kaikenkaikkiaan, hpv on tuhonnut seksielämääni oleellisesti. Vaikutan varmasti tosi estoiselta, kun en suostu esim suuseksiin. Pelottaa aina myös kertoa asiasta, pelkään että minua pidetään "saastaisena" lorttona tms.

Kunhan nyt vain avauduin, ja kertoin tarinani jotta esim. lisääntyisi ymmärrys siitä, miksi joku nainen ei anna nuolla. Hän saattaa vaan yrittää suojella terveyttäsi. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo kuulosta selkeästi sille että olet terapian tarpeessa 

Vierailija
2/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tuon psykologi tyttöystävältäni (ex). Teen kuolemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo kuulosta selkeästi sille että olet terapian tarpeessa 

Terapia ei harmi vain tee hpv:sta vaaratonta. Faktat on faktoja, ei pääse yli eikä ympäri. 

Vierailija
4/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä ikäluokkaa olet, mutta meissä nelikympisissä hpv on melkein kaikissa 

Lisäksi jos virus uinuu, niin ei kai se silloin tartu vai?

Vierailija
5/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä ikäluokkaa olet, mutta meissä nelikympisissä hpv on melkein kaikissa 

Lisäksi jos virus uinuu, niin ei kai se silloin tartu vai?

Niin, mutta kun sitä hetkeä ei voi mitenkään tietää, milloin virus taas herää unestaan ja aktivoituu. Voi olla jo aktiivinen, tai ei aktivoidu koskaan enää. Testissä käyn kerran vuodessa, mutta sekin kertoo vain sen hetken tilanteen. 

Ap

Vierailija
6/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla aika nuori, kun aikaa kuluu unohdat varmaan koko asian, jos ei oireita.  Etkö ottanut hpv-rokotetta ennen seksielämää?

Vierailija
7/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aika nuori, kun aikaa kuluu unohdat varmaan koko asian, jos ei oireita.  Etkö ottanut hpv-rokotetta ennen seksielämää?

En ole nuori 😅 hyvin vahvasti keski-ikäinen. 

Ap

Vierailija
8/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hpv joskus alle 2 kymppisenä, mutta vuosikausien puhtaiden papa-kokeiden jälkeen en enää 30 vuoden jälkeen juurikaan vaivaa päätäni asialla. Vinkkinä, voit ottaa hpv rokotteen joka suojaa muita taudin muotoja vastaan, ettet enää saisi jotain muuta hp virusta näiltä hoidoiltasi, se minkä sairastit ei ole ainoa olemassaoleva muoto.

Vierailija
9/17 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro mitään, ei ne miehetkään kerro.

Vierailija
10/17 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kumi hyvin suojaa. Tuskin käsien välityksellä kovin helposti tarttuu. Ei kannata olla niin viruskammoinen, että kaikkea pelkää. Olet jatkuvasti toisten ihmisten sormien jäljillä milloin missäkin, jos tätä alkaa pelätä, niin hanskat kädessä täytyy kulkea jatkuvasti.

Vierailija
11/17 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä vaivahan tuo, yli 30 v sitten oli myös hpv kerran pos, sen jälkeen olin n.7 v ilman mitään seksuaalista kanssakäymistä, vaikka olisihan sitä voinut kumia käyttää, niin silti pelotti jos tartutan. No sen yhden pos jälkeen ollut puhtaat papat onneksi. 

Vierailija
12/17 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin miettimään tän pohjlta et kannattaisko ottaa hpv-rokote tälleen "reilusti" aikuisiällä? Jos aikuisella seksikumppaneita ollut vaikka 0-1, niin lienee ihan mahdollista että ei oo ikinä kohdannut hpv virusta? Kuinkahan helposti lääkärit antaa reseptin siihen em. perusteella 🤔

Vierailija
13/17 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

HPV-virus on erittäin yleinen noin 90% Suomalaisista on se. Joillakin se aktivoituu pitkän ajan kuluessa esim. kohdunkaulansyöväksi. Myös mies voi kantaa sitä, ja sairastua esim. peräsuolensyöpään. Kohdunkaulansyöpä on yleinen, ja hoidettavissa oleva sairaus. Nykyään onneksi tytöt ja pojat rokotetaan sitä vastaan. Käy säännöllisesti papa seuloissa, ja jos ne ovat ok, ei mitään hätää. Juttele ihmeessä gynegologin kanssa huolistasi.

Vierailija
14/17 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin miettimään tän pohjlta et kannattaisko ottaa hpv-rokote tälleen "reilusti" aikuisiällä? Jos aikuisella seksikumppaneita ollut vaikka 0-1, niin lienee ihan mahdollista että ei oo ikinä kohdannut hpv virusta? Kuinkahan helposti lääkärit antaa reseptin siihen em. perusteella 🤔

Jos 0 kumppania, niin varmasti kannattaa. Aikuinen ja jos kumppaneita vaan se yksi, niin lääkärin harkinnan mukaan rokote. Mutta jos on jo saanut niitä HPV-viruksia vaikka siltä yhdeltä kumppanilta, joita vastaan rokote antaa suojaa, niin ei kai kannata. 

Vierailija
15/17 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä voi suuseksiä antaa ja saada myös kondomin kanssa.

Vierailija
16/17 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa jo pakko-oireiselta ettet voi suuseksiä harrastaa viruspelon takia. Toki siinäkin kannattaa suojautua.

Vierailija
17/17 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aktivoitui HPV 12 vuoden tauon jälkeen. Luulin pitkään, että se oli niin. Kunnes tajusin, että se on ainut asia, josta vaimoni ei ole minulle suuttunut ja vaimo suuttuu niin pienistä asioista. Kävimme keskusteluita asiasta. Viimeisin keskustelu päättyi, vaimon sanoihin, "mikä ihmeen kondylooma, mistä sä oikein puhut?"

Mutta AP:lle sanoisin, että sanot rehellisesti, että sinulla on ollut se HPV, se on hoidettu pois ja etkä tiedä tarttuuko se enää vai ei. Sitä paitsi kondomikaan ei anna HPV:lle 100% suojaa. Sitten mies päättää itse mitä tekee. Jos 50vuotiaana tarttuu kondylooma, joka aiheuttaa syöpää, seuraukset näkyvät ehkä vasta 80-90 vuotiaana, jos edes näkyvät.

Muuten sinulla jää elämää elämättä 40 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi