Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä ihmisten pitäisi avoimesti kertoa palkkansa??

Vierailija
09.11.2023 |

Mikä on syy? 

Itse en edes halua tietää muiden palkkoja. Suurin piirtein kyllä tiedän paljonko opo, amk-ope ja lääkäri tienaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kysymys on että miksi ei?

Vierailija
2/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä missään vaadita kertomaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut sellaisen kasvatuksen, että pidetään epäsivistyneenä kysellä toisten palkoista ja rahoista. Itse en koskaan ole palkkatietojani kertonut ja nyt en enää saa palkkaa, niin ihan sama.

Vierailija
4/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta kaikenmaailman suhmurointi- ja hyvävelikerhojen ylläpito vaikeutuisi.

Vierailija
5/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan niin ja näin. Haet töitä vaikka yksityiseen firmaan niin hinnoittelet itse itsesi. Saat sen mitä haastattelussa neuvottelet. Julkisten virkojen avoimiuuden ymmärrän. 

Vierailija
6/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei ole mitään hävettävää tai piilotettavaa. Nin miksi ei kertoisi? 

Kyllä ne syyt jättää kertomatta ovat aina huonoja. Yleensähän tästä eniten itkee ihmiset jotka itsekin tajuavat etteivät ole rahojaan ansainneet. Niin toimii ihmisenmieli.

Vierailija
7/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hävettävää pitäisi olla.  Naurettavaa kun varsinkin hyvin tienaavat eivät halua kertoa.  Onko siinä jotain, että sitten ei voi samassa kuorossa valittaa,  että kun rahat ei riitä tai nauretaan, jos köyhäilee ja on pihi?

Tiedän kyllä niitäkin,  jotka liioittelevat tulojaan.  Onhan se ylpeyden aihe.  Hauskaa,  jotkut valehtelevat alaspäin ja jotkut ylöspäin.  

Vierailija
8/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut sellaisen kasvatuksen, että pidetään epäsivistyneenä kysellä toisten palkoista ja rahoista. Itse en koskaan ole palkkatietojani kertonut ja nyt en enää saa palkkaa, niin ihan sama.

Juuri tuosta syystä enemmän palkaa saavat ne jotka kehtaavat pyytää ja vaatia. Iso osa on autuaan tietämättömiä muiden palkoista ja siksi kuvittelevat että he eivät voisi enempää saadakaan.

Palkka-avoimuus siis palvelee yleistä etua niin että ihmiset tietävät mitä heidän on mahdollista saada eivätkä tyydy liian vähään.

Vierailija
9/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Jos on itse kunnianhimoisesti neuvotellut palkankorotuksia, niin vähemmän tienaavat kollegatko, jotka ei ole älynneet edes yrittää samaa, voivat minun tietojani urkkimalla mennä vaatimaan samaa? Aikamoista vapaamatkustusta.

Vierailija
10/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi kertoa kun menee koneelle verotoimistossa niin saa tietää myös pääomatulot. 

Vierailija
11/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä palkka-avoimuutta vastustavat yleensä ihmiset joiden on hankala perustella sitä miksi he saavat enemään kuin joku toinen. Myös työnantaja joutuisi sitten perustelemaan paremmin sen miksi jollekin maksetaan enemmän eikä siihen enää riitä että on hyvä tyyppi tai pomon golf-kaveri.

Vierailija
12/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

DDR tyylinen kyttääminen tuo hyvinvointia ja onnea. Siksi. 

Vierailija
13/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole voinut aina kertoa koska se johtaa siihen miehen puolelta että: Ai,  sä saat noin paljon,  no mä en sitten enää maksakaan mitään. 

Saan siis vähemmän kun hän ja maksan enemmän yhteisistä kuluista,  mutta juu tuo on jotenkin hänen ajatusmalli. 

Ja joo emme ole harrastaneet 50/50 kulujen jakoa. 

Vierailija
14/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samaa mieltä. Jos on itse kunnianhimoisesti neuvotellut palkankorotuksia, niin vähemmän tienaavat kollegatko, jotka ei ole älynneet edes yrittää samaa, voivat minun tietojani urkkimalla mennä vaatimaan samaa? Aikamoista vapaamatkustusta."

No se on vapaamatkustusta vain jos heillä ei ole samanlaisia perusteita vaatia palkankorotusta kuin sinulla oli aikanaan. Vai oliko pelkosi se että et oikeasti ole ansainnut isompaa palkaa sen kummemmin kuin muutkaan?

Vierailija
15/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DDR tyylinen kyttääminen tuo hyvinvointia ja onnea. Siksi. 

Onko siis kapitalismin henki että rikastua saa vapaasti mutta siitä ei saa kukaan muu tietää?

Vierailija
16/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työpaikassani meitä on muutama, jotka nimenomaan haluaa kertoa palkkansa muille. Minusta on hyvä, että tiedämme muiden palkkatasoja, ja voidaan auttaa toisiamme siten, että ihmiset osaavat hinnoitella itsensä oikein ja jos pyytää palkankorotusta, niin on paljon itsevarmempi olo ja osaa perustella paremmin, kun tietää taustalla mitä kolleegat tienaavat.

En toki kaikille ole palkkaani kertonut, mutta tiettyjen työkaverien kanssa kerromme, jotta pystyään palkoissa samalla tasolla. Teemme samantyyppisiä asiantuntijatöitä, suunnilleen samanlaisella työkokemuksella ja työtehoilla (tämä on tärkeää, koska on sellaisiakin työkavereita, jotka haluavat kyllä samaa palkkaa, mutta eivät ota mistään vastuuta). Joten enemmän kuin reilua olisi se, että palkatkin ovat silloin linjassa. Toki hyvä pomo pitää sitä huolen myös, mutta kun meillä on eri pomot, niin voi tulla eroja.

Vierailija
17/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Samaa mieltä. Jos on itse kunnianhimoisesti neuvotellut palkankorotuksia, niin vähemmän tienaavat kollegatko, jotka ei ole älynneet edes yrittää samaa, voivat minun tietojani urkkimalla mennä vaatimaan samaa? Aikamoista vapaamatkustusta."

No se on vapaamatkustusta vain jos heillä ei ole samanlaisia perusteita vaatia palkankorotusta kuin sinulla oli aikanaan. Vai oliko pelkosi se että et oikeasti ole ansainnut isompaa palkaa sen kummemmin kuin muutkaan?

Ei, vaan ärsyttää ihmisten tyhmyys ja saamattomuus. Ottakaa elämänne haltuun. Kyllähän työnantajakin arvostaa oma-aloitteista, skarppia ja eteenpäin pyrkivää työntekijää enemmän kuin sitä, joka passiivisesti odottaa että kaikki kannetaan valmiina eteen. Kyllä se jostain kertoo.

Vierailija
18/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään kysy suoraan välttämättä mutta toisaalta jos joku homma missä ei erityislisiä ja menee taulukoiden mukaan ei se nyt niin gunkeilevas ole kysyä paljon esim.  Sh tienaa.  Juu saahan ne googlattua,  mutta miksi ei voisi sanoa. 

Jotkut sanoo reippaasti sen mitä tienaa.  Ärsyttää se kiertely ja kaartelu.  Esim.  kun kysyn lisistä mitä saa vuorotyöstä,  hirveä kiertely ja kaartelu. Ei paljon ole.. No kiinnostaisi paljon on "Ei se paljon ole" Varsinkin, jos henkilö kenen kanssa en samoilla apajilla, niin miksi ei voi sanoa. 

Vierailija
19/19 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Jos on itse kunnianhimoisesti neuvotellut palkankorotuksia, niin vähemmän tienaavat kollegatko, jotka ei ole älynneet edes yrittää samaa, voivat minun tietojani urkkimalla mennä vaatimaan samaa? Aikamoista vapaamatkustusta.

Minusta kenenkään ei pitäisi saada samansta työstä korkeampaa palkkaa vain siksi, että on "neuvotellut kunnianhimoisesti". Kyllä siihen pitäisi olla jokin osaamiseen, pätevyyteen, tehokkuuteen tai käytettyyn työaikaan liittyvä syy.

Ja minusta siinä ei pitäisi olla mitään salaista, millä kriteereillä nämä palkkaportaat määräytyvät. Miksi minä olisin katkera siitä, jos maisteri-kollega saa isompaa palkkaa kuin minä AMK:sta valmistunut? Tai miksi "Jukka" sai enemmän, kun myi isomman diilin? Tai teki enemmän työtunteja? Minusta se on ihan täysin ok, koska sille on hyvä peruste.

Siinä kohtaa haluaisin "neuvotella" työnantajan kanssa vain siitä, mitä minä voin tehdä, että pääsisin myös seuraavalle portaalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi