Hormonaalinen ehkäisy avuksi ahdistukseen?
Onko kellään kokemusta että hormonaalisen ehkäisyn aloitus olisi lieventänyt ahdistus- ja masennusoireita?
Mulla oli kapseli 16-17-vuotiaana, ei ahdistusta ja masennusta. Poistatin sen, olin ilman hormonaalista ehkäisyä ikävuodet 18-21, ja kärsin koko sen ajan todella voimakkaasta ahdistuksesta ja masennuksesta. Päivät kului itkien. Hankin kierukan 21-vuotiaana ja poistatin 25-vuotiaana. Tällä välillä ahdistus ja masennus lieveni ihan ryminällä, ja poistatuksen jälkeen n. puolessa vuodessa huomasin taas kärsiväni alakuloisuudesta ja ahdistuksesta.
Onko siis mahdollista että mun oma luontainen hormonitoiminta ja voimakkaat PMS-oireet aiheuttaa mulle masennusta ja ahdistusta? Kuulautiset on poistatuksien jälkeen olleet välillä ihan todella rajut, joutunut olemaan kerran jopa saikulla.
Haluaisin kuulla kokemuksia vastaavasta, yleensä kuulee vaan että hormonaalinen ehkäisy nimenomaan aiheuttaisi näitä.
Kommentit (5)
Oon kyllä aika myöhässä mutta oon kokeillut 3 eri pillerimerkkiä. 1 epilleri, 1 minipilleri ja 1 epilleri joka sisälsi luonnollisia hormoneja toisin kuin muut valmisteet. Mulla pillerit ovat pahentaneet ahdistusta niin paljon, että eläminen on tuntunut mahdottomalta. Olen jokaisen pillerin lopettanut tästä syystä 1-3kk aikana. Lääkärit sanoo että monella haittavaikutukset katoaa 3kk jälkeen mutta mä en ole kerta kaikkiaan pystynyt elämään yli 3 kuukautta sellaisessa olotilassa. Että enpä usko että ahdistukseen auttaisivat ainakaan, kaikilla pillerit eivät ahdistusta entisestään lisää, mutta hoitokeino se ei ahdistukseen ole.
Mulla kaikki niistä aiheutti oireita. Ainoastaan keski-ikäisenä terolut ei aiheuta, se on 10pv kuussa, siinä ei ole estrogeenia.
Googletapa PMDD, kuulostaako tutulta?
Jos jotain hormonia puuttuu, voi olla että sen lisääminen auttaa ahdistukseen tai kropan oireisiin. Toisaalta ihan väärä valmiste voi lisätä toisilla ahdistusta tai masista. Joskin joillakin on lyhyempi kuuri kuukaudessa pillereitä vaikka 10 pv,