Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkän toppatakin pesu

Vierailija
26.10.2023 |

Uskaltaako pitkää toppatakkia sulloa omaan pesukoneeseen vai paakkuuntuvatko vanut ja takki menee pilalle? 

7 kg:n koneen rumpu tulee aika täyteen ja kovasti netin ohjeissa hoetaan, että toppatakit pitäisi pestä väljässä vedessä.

Untuvatakki ei niin jännittäisi, mutta kyseessä siis vanutakki.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juu, kokeilemalla se selviää, mutta mietityttää, että mikä sen vanun yleensä paakkuunnuttaa. 

Liian täyteen ahdettu rumpu vai liian tehokas linkous? 

Jälkimmäisen voi välttää.

Vierailija
2/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Please, please help me!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takissa on varmaankin pesuohje? Noudata sitä. Jos pesukoneessa pesu on kielletty niin pesisin delicates tms. ohjelmalla pienellä linkouksella ja sitten kuivausrumpuun jollekin hellävaraiselle ohjelmalle.

Vierailija
4/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt polven alapuolelle yltävän toppatakin pari kertaa. Hyvin on kestänyt. Mitään untuvatakkia en uskaltaisi pesukoneeseen laittaa,Takkia kannattaa pöyhiä kuivausvaiheessa usein, jos ei ole kuivausrumpua, kuten minulla ei ole.

Vierailija
5/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Takissa on varmaankin pesuohje? Noudata sitä. Jos pesukoneessa pesu on kielletty niin pesisin delicates tms. ohjelmalla pienellä linkouksella ja sitten kuivausrumpuun jollekin hellävaraiselle ohjelmalle.

Pesuohje normaali 30 ja rumpukuivausta suositellaan. Takin pitäisi siis kestää pesu, mutta mahtaako tuo edes päästä liikkumaan tuolla koneessa.

Yhden toppaliivin olen pilannut pesemällä ohjeiden mukaan. Vanut menivät myttyyn eikä niitä saanut kirveelläkään leviteltyä ja pöyhittyä.

Vierailija
6/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just pesin oman pitkän toppatakkini. 7kg kone ja hyvin onnistui. Laita kuitenkin tasolle (jalallinen pyykkiteline) kuivumaan.

Vierailija
7/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Just pesin oman pitkän toppatakkini. 7kg kone ja hyvin onnistui. Laita kuitenkin tasolle (jalallinen pyykkiteline) kuivumaan.

Lisään vielä, että 30 hienopesu ja vähäinen linkous vain.

Vierailija
8/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki itsepalvelupesula voisi olla vaihtoehto, koneet isompia.

En tiedä laittaisiko hienopesuun ja valinnaksi mahdollisimman ”likainen”, eli pitkä ohjelma, että ainakin pyörisi kunnolla. Tai sitten se menee siinä juuri pilalle 😝

Vierailija
9/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kiitos! Ehkäpä uskallan kokeilla.

Vierailija
10/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä edes mikä idea on niissä pitkissä takeissa, epäkäytännöllisen oloisia, rajoittavat varmaan jalkojen liikkumistakin, entä autossa istuminen, varsinkin kuljettajalle ehkä hankala takki?

Vierailija
11/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa mennä pilalle niin että joutuu ostamaan uuden. Miksi päällystakkia yleensäkkään tarvitsee pestä. Minä en pese ikinä vaan tuuletan ulkona jos on josain haisevassa paikassa ollut. Pestessä vaan siitä lähtee lämpö eikä se ole enää samanlainen. Olen huomannut että ensimmäinen pesukin jo vien lämmön siitä takista puoleen siitä entisestään.

Vierailija
12/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä en ymmärrä edes mikä idea on niissä pitkissä takeissa, epäkäytännöllisen oloisia, rajoittavat varmaan jalkojen liikkumistakin, entä autossa istuminen, varsinkin kuljettajalle ehkä hankala takki?

Aivan ihana pitkä toppatakki jos ei voi pitää toppahousuja. Ei rajoita mitään kunhan ei ole liian kapea ja bussissakin kuljen sellaisella ihan helposti. Viima ei käy jalkoihin ja kun ostin ensimmäisen pitkän kevyttoppatakin niin olen tykännyt siitä yli kaiken enkä edes enää halua lyhyttä takkia. Mun ei tarvitse topata jalkoja kun on pitkä toppatakki.

Vierailija
13/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuvaiset takit ja peitot jne. suositellaan katseltaviksi ennen pesua. Samaa suosittelen kaikille isoille (paksuille) tekstiileille.

Pesin joitakin vuosia sitten kaksi pitkää villakankaista talvitakkia pesukoneessa (6 kg). Silloin en älynnyt esikastelua, mutta hyvä oli tulos. Molemmissa oli vesipesu kielletty, mutta olivat 80-luvun Made in Finland -takkeja, joten luotin laatuun. 

Niin, siis kumpainenkin takki sai oman villapesuohjelmansa. En niitä yhtä aikaa koneeseen tunkenut. Nuo linkosinkin ja kuivatin henkareissa.  Suosittelen sitä kuivausrumpua, jos sellainen on käytettävissä - varsinkin untuva- ja toppatekstiileille.

Vierailija
14/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paakkuuntuu kastuessaan mutta kyllä se siitä korjautuu kun kuivattaa ja pöyhii kunnolla.

Vierailija
15/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pesisi kotkoneessa. Itse käytän tuollaisiin pesuihin paikallisen Prisman yhteydessä olevaa 24Pesulaa, jossa on isot koneet, ja takin saa heti pesun jälkeen kuivuriin.

Vierailija
16/17 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vähänkin kalliimpi takki, vien pesulaan pesetettäväksi. Ammattilaiset tietävät, miten toimia, eivätkä joudu vauvapalstalta kyselemään neuvoja. Ei tarvitse myöskään itse jännittää, miten takin käy, lähteekö puhtaaksi, saako kuivaksi, onko täytteet enää paikallaan. Todennäköisesti edullisempaa, kuin pilata takki ja hankkia uusi.

Vierailija
17/17 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä toppatakkiin pisu.