Iltasanomat: Nyt puhuu Gigantin myyjä: ”Ilman omatuntoa vanhuksilta ja tyhmiltä helpot rahat pois"
Lol 😅 vaihteeksi rehellinen myyjä.
Ongelman ydin on tässä: kun asiakas kävelee ulos kaupasta, hän huomaa ostaneensa tavaroita ja palveluita, joita ei ollut tarkoitus ostaa.
Aggressiivinen provisiomyynti on puhuttanut mediassa kuluneena syksynä. Iltalehti kertoi syyskuussa, kuinka oululainen Veijo, 79, meni Giganttiin ostamaan älypuhelinta 179 eurolla, mutta loppulasku oli yli 600 euroa.
Myös HS kertoi maanantaina, että iäkäs nainen osti saman ketjun liikkeestä viiden euron johdon, mutta poistui kaupasta taskussaan kaksi kallista sopimusta.
– Myyntialalla on tullut nähtyä kaikenlaista. On arkipäivää, että iäkkäämmille ihmisille myydään tavaroita ja palveluita, joita nämä eivät tarvitse. On ajateltu, että asiakas ei todennäköisesti edes huomaa pientä lisähintaa tai huomatessaan kehtaa valittaa asiasta.
Eteläsuomalaisessa Gigantissa useamman vuoden ajan työskennellyt kolmekymppinen mies kertoo, että tienasi sievoisesti, koska oli hyvä myymään.
Se on helppo uskoa. Puhelimen toisessa päässä leppoisasti puhuvalla miehellä on sana hallussa, kun hän kertoo entiset työnantajansa myyntilogiikasta.
Asiakkaan edun edelle ajaa tässä yrityksen oma tulos.
Myyntilogiikassa ei hänen mukaansa ole kyse asiakkaan palvelemisesta tai tälle parhaan tai edullisimman tuotteen tarjoamisesta. Pääasia on tuloksen tekeminen Gigantille.
Myös työnantaja kannustaa kyseiseen menettelyyn ja palkitsee työntekijänsä muhkeammalla palkalla. Lisämyyntiä seurataan aktiivisesti ja alisuoriutumisesta joutuu nopeasti kehityskeskusteluihin.
Nuorempana ajattelin ilman omatuntoa, että helpot rahat pois. Oma palkkani kasvaa tästä. Nykyisessä työssä arvomaailmani on iän myötä kehittynyt.
– Siinä vaiheessa, kun myyjä alkaa ajatella omilla aivoillaan, hänen palkkansa alkaa laskea. Myyjän tulos heikkenee heti, kun omatunto puuttuu peliin. Jos alkaa ajatella, ettei tuo mummo tai kolmekymppinen ymmärrä, millaista kauppaa on tekemässä, tämä heijastuu palkkaan ja tulokseen.
Itse gigantissa muutaman vuoden työskennelleen voin sanoa, koko ketju on tietoinen ja johto on näiden tapauksien mahdollistajana. Itse olen lähinnä naureskellut toimarien kommenteille kun ovat niin täynnä paskapuhetta, suoraansanottuna. Kun on katsonut kyseisten henkilöiden toimintaa organisaation sisällä niin ovat kyllä itse sieltä pahimmasta päästä. Mietin vaan että miten nukkuvat yönsä. Kiva että tästä puhutaan. Täytyy kyllä sanoa että osassa liikkeissä oli aikoinani oikeasti osaavia ja rehellisiä myyjiä, ja sitten oli taas liikkeitä joissa ilmapiiri on myrkyllinen ja sormien läpi katsottiin reippaammin. Silti kulttuuri ja bonusmalli mahdollisti tällaisia tapauksia varmasti kaikkialla.