Toimistoelämän hierarkiat
Olen tehnyt pitkän työuran rividuunarina ja nyt ollut jonkin aikaa toimistossa operatiivisen toiminnan työnjohtajana. Toimistossa on lisäksi joitain dirikoita joilla hienommat johtajatittelit. Jotenkin sitä kokee itsensä edelleen duunarina.
Mutta nyt mulle on tullut sellainen olo, että olen hierarkiassa korkeammalla kuin kuvittelin. Yli puolet toimiston väestä hoitaa asiakaspalvelua tai taloushallinnon avustavia tehtäviä. He kaikki tuntevat minut nimeltä vaikka itse en muista heitä kaikkia. Olen alkanut huomaamaan heidän käytöksessä sellaista kunnioitusta, että eivät haluaisi tehdä virheitä työssään siten että minä huomaisin. Tai ylipahoittelevat jos eivät ole salamannopeana tavoitettavissa kun minulla on asiaa heille.
Voitteko ystävällisesti sivistää minua onko toimistoissa yleensä tällainen hierarkia? Meitä työnjohtajia on muitakin ja tehdään aamusta iltaan päätöksiä joiden laatu määrittää firman kannattavuuden. Ovatko nuo asiakaspalvelijat yleensä toimihenkilöitä?
Kommentit (16)
Jos olet työnjohtaja ja voit tarkistaa heidän työtään, ehkä liittyy ihan siihen? Eivät siis muuten ihaile.
"Hei X, työni tarkastaja."
Luitko tuota avausta ollenkaan #1? Meillä ei kertakaikkisesti ole kaikkien ihmisten nimiä näkyvillä missään ja kaikkien kanssa en ole työasioissa tekemisissä. Jos noin 30 ihmistä tulee kahden päivän aikana esittäytymään, niin miten ihmeessä voisin muistaa kaikkien nimet?
Enkä kirjoittanut omista virheistäni mitään, vaan siitä tunteesta että he hieman epäröivät josko minä huomaisin heidän tekevän virheen. Mikä siis minusta täysin turhaa. Ap
Olen itsekin aloittanut duunarina, kokemuksen ja koulutuksen (ins. Yamk) kautta edennyt konttorihommiin. Istun toisinaan myös samoissa pöydissä johtoryhmän, hallituksen ja toimarin kanssa.
Väittäisin että kokemasi asia on nimeltään: yleiset käytöstavat ja ystävällisyys.
M41
En kyllä näe tuohon mitään muuta syytä kuin sen, että olet mies tai jotenkin kokeneemman ja koulutetumman oloinen kuin oikeasti olet.
Siis jos nyt ymmärsin oikein, että olet tyyliin joku varaston pikkupomo, joka vaan on samoissa työtiloissa muiden toimihenkilöiden kanssa.
En mä tunnista tuollaista.
Perus mies- / pärstäkerroinpärjäämistä, tai sitten kuvittelet. No koeta tottua.
Vierailija wrote:
Luitko tuota avausta ollenkaan #1? Meillä ei kertakaikkisesti ole kaikkien ihmisten nimiä näkyvillä missään ja kaikkien kanssa en ole työasioissa tekemisissä. Jos noin 30 ihmistä tulee kahden päivän aikana esittäytymään, niin miten ihmeessä voisin muistaa kaikkien nimet?
Enkä kirjoittanut omista virheistäni mitään, vaan siitä tunteesta että he hieman epäröivät josko minä huomaisin heidän tekevän virheen. Mikä siis minusta täysin turhaa. Ap
Nimesi ja kuvasi on firman Intiassa kohdassa "uudet työntekijät".
#3 en puhunut ihailusta. Minun alaiseni tekevät työnsä ihan muualla kuin tuolla konttorissa. Siksi tämä epäselvyys, että onko minulla ja assareillakin jokin hierarkia. En ole heidän esihenkilö, mutta ihmeen kunnioittavasti käyttäytyvät. Ap
Vierailija wrote:
Kyllä normaali toimistoihminen muistaa noin 60 työkaverin nimet. Ei ehkä ekana päivänä mutta parin viikon sisään. Minäkin muistan. Onko sulla jotain oppimisvaikeuksia?
Apinan tuntee kaikki mutta apina ei ketään
Jotkut täällä pidätte minua jostain syystä vähemmän tunneälykkäänä mitä olen. Keskustelu oli hierarkiasta. Kyllä minä kohtelen työpaikalla kaikkia kunnioittavasti ja hyviä käytöstapoja noudattaa pitkälti muutkin. Aihe ei siis liittynyt käytöstapoihin vaan tähän hierarkiaan minkä olemassaolo on tullut vähän yllätyksenä. Ap
Vierailija wrote:
Jotkut täällä pidätte minua jostain syystä vähemmän tunneälykkäänä mitä olen. Keskustelu oli hierarkiasta. Kyllä minä kohtelen työpaikalla kaikkia kunnioittavasti ja hyviä käytöstapoja noudattaa pitkälti muutkin. Aihe ei siis liittynyt käytöstapoihin vaan tähän hierarkiaan minkä olemassaolo on tullut vähän yllätyksenä. Ap
Ja mä en tunnista tällaista hierarkiaa, mistä yrität selittää. Tottakai "pomo on pomo" ja talousassistentin silmissä joku "varastopomokin on pomo siinä missä muutkin pomot". Kai moni sitten suhtautuu pomovastuullisiin jotenkin erityisesti?
Mutta en minä sitä miksikään hierarkiaksi kutsuisi, saati asialla mehustelisi. Ei sihteerit ole sun vallassa, vaikka kohtelevatkin ystävällisesti ja ovat panneet uuden vastuuhenkilön nimen merkille. Pikemminkin tervettä tilannetajua.
Kyllä työntekijät pääsääntöisesti suhtautuvat asiakkaisiin vähän eri tavalla kuin kollegoihin. Samoin asiakkaat. Kuulin kerran puhelimessa, kun asiakas huusi pää punaisena alaiselleni. Kun minä tulin puhelimeen, käytöstavat löytyivät kummasti ja asiakas oli ihan mielin kielin, kun kerroin hänelle täysin saman asian kuin alaiseni. Törkeää käytöstä mielestäni, rivityöntekijöitä pitäisi kohdella ihan yhtä asiallisesti kuin pomoja.
Vierailija wrote:
Kyllä työntekijät pääsääntöisesti suhtautuvat asiakkaisiin vähän eri tavalla kuin kollegoihin. Samoin asiakkaat. Kuulin kerran puhelimessa, kun asiakas huusi pää punaisena alaiselleni. Kun minä tulin puhelimeen, käytöstavat löytyivät kummasti ja asiakas oli ihan mielin kielin, kun kerroin hänelle täysin saman asian kuin alaiseni. Törkeää käytöstä mielestäni, rivityöntekijöitä pitäisi kohdella ihan yhtä asiallisesti kuin pomoja.
Niin, siis suhtautuvat esimiehiin piti kirjoittaa…
Ihme dissaajia ketju täynnä. Eikö sen vertaa ole luetunymmärtämisen taitoa huomata tuon aloittajan olevan uudessa tilanteessa kun on siirtynyt rivityöntekijästä vastuullisempaan tehtävään. Ei hän ole mehustellut mitään, kunhan ihmettelee uutta asemaansa kun rivityöntekijät tunnetusti eivät tuota rispektiä mistään saa.
Vierailija wrote:
Ihme dissaajia ketju täynnä. Eikö sen vertaa ole luetunymmärtämisen taitoa huomata tuon aloittajan olevan uudessa tilanteessa kun on siirtynyt rivityöntekijästä vastuullisempaan tehtävään. Ei hän ole mehustellut mitään, kunhan ihmettelee uutta asemaansa kun rivityöntekijät tunnetusti eivät tuota rispektiä mistään saa.
Niimpä, ei minustakaan kuulostanut siltä että Ap koittaisi jotenkin kehuskella. Olen itse duunarina ja ei tässä tosiaan mitään kunnioitusta tai "erityishuomiota" saa, kanssaduunarit eivät erityisemmin jaksa olla mitään ystävällisiä toisia kohtaan jos ei kiinnosta tai opetella uusien nimiä. Tervehditään jos huvittaa jne.
Voi olla kyse myös siitä, että vaan kannattais panostaa käytöstapoihin - kuten työkavereiden nimien muistamiseen - ja pyrkiä olemaan tekemättä kauheasti virheitä työssäsi?