Jos on teini-ikäsenä teetetty allergia tutkimukset ja niissä ei löytynyt mitään, niin pitääkö tämä paikkansa myös aikuisena?
Kommentit (7)
Nähdäkseni allergioita voi puhjeta uusia minkä ikäisenä vain.
Varmaan riippuu oireista?
Mulla on puhjennut paljon allergioita vasta aikuisena. Testejäkin tehtiin jossain vaiheessa, mutta itse tiesin kyllä oireiden perusteella mille olen allerginen
Kannattaa olla varovainen, yleensä sähköallergia puhkeaa vasta 50-vuotiaille naisille.
Epäiletkö jotain allergiaa? Ei niitä testejä tehdä huvikseen kelle vaan kuka keksii pyytää, ja niissä testataan muutenkin vain jotkin yleisimmät aiheuttajat.
Kyllä allergiat voivat puhjeta myöhemminkin. Itselleni tuli siitepölyallergia 20-vuotiaana. Toinen juttu on se, että allergiatestit eivät ole kovin luotettavia. Jos kysymys ei ole hengenvaarallisista reaktioista, niin kaikkein parhaimman kuvan allergioistaan saa tarkkailemalla itse sitä, mikä aiheuttaa oireita.
Allergioita voi puhjeta minkä ikäisenä vaan, eli uudet testit on otettava jos on uusia oireita. Jollei ole, on tietty turha testaillakaan.
Tunsin läheisesti myös ihmisen, joka kuoli anafylaktiseen shokkiin vain vähän sen jälkeen kun huolellisissa ja laajoissa testeissä oli todettu, ettei hän ollut allerginen millekään. Testit ei aina kerro koko totuutta edes siitä hetkestä, jolloin ne tehdään.
Yleensä pitää, olen kuullut enemmän niitä tarinoita että lapsuusajan allergiat ovat lievenneet/kadonneet aikuisiässä. Jos haluat olla varma, ainoa tapa on testata.