Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku teistä ollut lähisuhdeväkivallan vuoksi käräjäoikeudessa? Millainen prosessi?

Vierailija
02.10.2023 |

Olitpa uhri tai väkivallantekijä (tai asiantuntija), millainen prosessi oli tapahtumasta syytteenlukuun?

Tehtiinkö teillä rikosilmoitus itse vai tekikö esimerkiksi poliisipartio? Syyttikö syyttäjä vai te itse?

Olen itse perheväkivallan uhri, poliisi teki rikosilmoituksen. Tämä lähisuhdeväkivaltatapaus etenee (kuulemma) käräjäoikeuteen, vaikka en sitä haluaisi. Ero on kuitenkin aloitteestani vireillä. Tapahtuma on tuore.

Haluaisin vain kuulla, kuinka väkivalta-asia oikeudellisessa mielessä etenee (käsittelyn kesto, kuulusteluihin kutsut yms). Kiitos kokemuksista ja/tai tiedosta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti positiivista, ettei tähän tullut vastauksia. Kokeilen kuitenkin kerran uudestaan.

Ap

Vierailija
2/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs se eroaisi muusta tavallisesta. Prosessin kulun näet oikeus.fi sivuilta, mutta siinä ei voida kertoa sen kuormittavuutta koska on yksilö- ja tapauskohtaista. Raskaita yleensä, eikä sillä haeta varsinaisesti hyvitystä uhrille, vaan yhteiskunnan vinkkelistä, tämä on se vaikein rasti.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään yleensä poliisi tekee ilmoituksen, sä voit siellä käräjillä sanoa että et vaadi korvauksia.

Vierailija
4/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se eroaisi muusta tavallisesta. Prosessin kulun näet oikeus.fi sivuilta, mutta siinä ei voida kertoa sen kuormittavuutta koska on yksilö- ja tapauskohtaista. Raskaita yleensä, eikä sillä haeta varsinaisesti hyvitystä uhrille, vaan yhteiskunnan vinkkelistä, tämä on se vaikein rasti.  

Kiitos, luin oikeus.fi-sivustolta infoa. Kirjallinen käsittely on myös mahdollinen, ja sitä toivonkin.

Ap

Vierailija
5/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin ihan lähestymiskiellon samalla ku sinne oikeuteen kerran menee

Vierailija
6/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastapuolen asianajaja ei päästä helpolla kuulustelussa.

Vierailija
7/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yleensä poliisi tekee ilmoituksen, sä voit siellä käräjillä sanoa että et vaadi korvauksia.

Niin tosiaan sanon. Kiitos vastauksesta.

Ap

Vierailija
8/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua oikeuteen, en halua korvauksia, en mitään. Apn kaltaisten ihmisten takia nää helmet kiertää.

Vierailija
9/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todistajana/uhrina perheväkivaltatapauksessa enkä enää ikinä lähtisi siihen myllytykseen ja tuhlaisi vuosia elämästäni asiaan. Olin nuori ja naiivi ja kuvittelin, että tuomio herättelisi ihmistä, mutta sama meno jatkuu eikä tuomiosta ole mitään iloa, kun uudet uhrit eivät vie asiaa eteenpäin. Olen kokenut elämässäni kaikenlaista, mutta asiattominta kohtelua olen kokenut oikeudenkäynneissä. Välillä en ollut aivan varma, olenko oikeussalissa vai piilokamerassa.

En odottanut aiemmin näkemäni perusteella ihmeitä, mutta koko prosessi oli aivan ala-arvoinen monilta osin. En tiedä, paljonko johtui tekijästä ja paljonko prosessista sinänsä, mutta oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun aion osallistua tuohon prosessiin.

Vierailija
10/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin todistajana/uhrina perheväkivaltatapauksessa enkä enää ikinä lähtisi siihen myllytykseen ja tuhlaisi vuosia elämästäni asiaan. Olin nuori ja naiivi ja kuvittelin, että tuomio herättelisi ihmistä, mutta sama meno jatkuu eikä tuomiosta ole mitään iloa, kun uudet uhrit eivät vie asiaa eteenpäin. Olen kokenut elämässäni kaikenlaista, mutta asiattominta kohtelua olen kokenut oikeudenkäynneissä. Välillä en ollut aivan varma, olenko oikeussalissa vai piilokamerassa.

En odottanut aiemmin näkemäni perusteella ihmeitä, mutta koko prosessi oli aivan ala-arvoinen monilta osin. En tiedä, paljonko johtui tekijästä ja paljonko prosessista sinänsä, mutta oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun aion osallistua tuohon prosessiin.

Perusteellinen vastaus, kiitos jakamisesta. Arvaan, että minullakaan ei tule olemaan helppoa, ja haluaisin välttää koko prosessin, mutta se ei ole minun käsissäni.

Ap

Vierailija
11/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen syyttäjä nosti syytteen. Salissa mua kuultiin ensin, mies istui toisella puolella oman asianajajansa kanssa. Sain lähteä heti oman vuoroni jälkeen, en olisi kestänyt kuunnella k.o. miehen selityksiä ja valheita. Rupesin itkemään jo kun näin itsestäni otettuja valokuvia. Mun asianajaja soitti sitten kun käsittely oli loppu, mies sai ehdonalaista _ja_ yhdyskuntapalvelua plus joutui maksamaan mulle korvauksia ja oikeudenkäyntikulut. Olin siis siellä salissa ehkä tunnin ja siinä se. En nyt tiedä voiko moista kutsua "prosessiksi".

Vierailija
12/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua oikeuteen, en halua korvauksia, en mitään. Apn kaltaisten ihmisten takia nää helmet kiertää.

No mene sinä sinne repimään vanhoja haavoja auki ja istumaan suunnilleen pahoinpitelijäsi vieressä ihan vapaaehtoisesti samalla kun pelkäät, että se hullu vielä löytää sut tai sukulaisesi ja tekee jotain peruuttamatonta.

-Nro.11 joka ei siis myöskään itse vaatinut mitään

Vierailija
13/13 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen syyttäjä nosti syytteen. Salissa mua kuultiin ensin, mies istui toisella puolella oman asianajajansa kanssa. Sain lähteä heti oman vuoroni jälkeen, en olisi kestänyt kuunnella k.o. miehen selityksiä ja valheita. Rupesin itkemään jo kun näin itsestäni otettuja valokuvia. Mun asianajaja soitti sitten kun käsittely oli loppu, mies sai ehdonalaista _ja_ yhdyskuntapalvelua plus joutui maksamaan mulle korvauksia ja oikeudenkäyntikulut. Olin siis siellä salissa ehkä tunnin ja siinä se. En nyt tiedä voiko moista kutsua "prosessiksi".

Lyhyehkö sessio siis tuo itse istunto. Hyvä tietää myös, että oman vuoron jälkeen saa poistua.

Ap