Jos ydinvoimalan polttoainetta ei vaihda "ajoissa", mitä tapahtuu? Omaan järkeeni se energiantuotto vain vähitellen vähenisi
eikä lopu kuin seinään. Mutta mitä oikeasti tapahtuu, jos ei lisää saa?
"Loviisan ydinvoimala on yhä täysin riippuvainen Venäjästä pelissä kymmenen prosenttia Suomen sähköstä
Loviisan ydinvoimala ei saa polttoainetta edelleenkään muualta kuin Venäjältä. Fortum vakuuttaa, että varastoja riittää myös yllätysten varalle."
Kommentit (8)
Prosessi muuttuu epävakaaksi, kun reagenssien arvot hiipuvat.
Ehkä sille on syynsä, että et ole ydinvoimalassa töissä?
Aine muuttuu epävakaaksi ja voi alkaa sulaa, joka taas aiheuttaa vaurioita tai jopa katastrofaalisen resonanssikaskaadin.
Ydinvoima toimii uraanin yms puolittumisesta vapautuvasta energiasta. Eli ei siinä muuta tapahdu kun energian saanti vähenee kun puolittuminen vähenee ja on lopulta kannattamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Ydinvoima toimii uraanin yms puolittumisesta vapautuvasta energiasta. Eli ei siinä muuta tapahdu kun energian saanti vähenee kun puolittuminen vähenee ja on lopulta kannattamatonta.
Eli uutta uraania odotellassa voimalaa voisi käyttää pienemmällä teholla?
Ydinvoimala ei ole mikään fiiatti josta loppuu bensa. Kun polttoaine loppuu, auto sammuu thats it.
Aineet muuttuvat epävakaiksi, jos toisen aineen vastavoima loppuu, jolloin alkaa tapahtumia olemaan, lämpötilan nousua, räjähdyksiä yms pikkukivaa.
Ydinvoimala on melko monimutkainen prosessi.
Olen maallikkona, oma alani ei ole ydinfysiikka, ymmärtänyt että aina kolmannes polttoaineesta vaihdetaan eli reaktori rullaa eteenpäin kolmella eri-ikäisellä polttoaineella. Jos joku näistä polttoaine-eristä ajettaisiin ns loppuun, myrkyttyisi koko reaktorisydän. Minulle on kerrottu että neutronivuon ilmaisimet ajaisivat prosessin alas, hätäjäähdytystilaan. Tämän jälkeen voimalaa ei saisi käyntiin ellei kaikkea polttoainetta vaihdettaisi. Joku ydinfyysikko voisi kertoa onko minua jymäytetty.
Heinäsirkkoja ja rakeita