Leikkaus pelottaa
Olen menossa marraskuussa suunniteltuun leikkaukseen ja se pelottaa minua aivan hirveästi. Nukutus kestää noin tunnin.
Leikkaukseen kuolee 0,5%. Pelkään nukutusta, veritulppia, komplikaatioita ym. Kyseessä tähystysleikkaus.
Muita joita pelottaa leikkaukset?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Minua ei leikkaus itsessään pelottaisi, vaan kognitiiviset vaikeudet, tai lähinnä muistiongelmat, joita nukutuksesta voi seurata pitkälläkin aikavälillä.
Nyt sain yhden syyn lisää pelätä..
Ylipainoisilla on suurimmat riskit. Jos olet pullukka, laihduta. Vielä ehtii hyvin.
Tunnin nukutus on pikkujuttu, no worries.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisilla on suurimmat riskit. Jos olet pullukka, laihduta. Vielä ehtii hyvin.
Kyseessä on lihavuusleikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei leikkaus itsessään pelottaisi, vaan kognitiiviset vaikeudet, tai lähinnä muistiongelmat, joita nukutuksesta voi seurata pitkälläkin aikavälillä.
Mut on nukutettu monia kertoja lapsuudesta lähtien eikä tommosta ongelmaa. Ei perheenijäsenilläkään. Aina menny unet ja operoinnit hyvin. Nykyään osataan kiinnittää huomiota myös tulppa-asiaan ja ehkäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on nukutettu monia kertoja lapsuudesta lähtien eikä tommosta ongelmaa. Ei perheenijäsenilläkään. Aina menny unet ja operoinnit hyvin. Nykyään osataan kiinnittää huomiota myös tulppa-asiaan ja ehkäistä.
Työpaikalla olen huomannut muutamilla anestesiassa olleilla muistiongelmia kun ovat palanneet töihin. Kyllä heillä arki ja työkin näennäisesti sujuu, eivätkä he itse sitä varmaankaan huomaa, mutta esim. uuden oppimisessa on selvästikin haasteita ja hitautta, uskoakseni juuri muistin takia. Voi olla toki sattumaakin.