Minkä takia nykyään ei voi enää roikkua yliopiston kirjoilla opiskelijana vuosikymmeniä valmistumatta, kun kerran ennen sai?
Nykyään yliopisto-opiskelijoita päinvastoin hoputetaan valmistumaan. Mun mielestä olis parempi, että yliopisto-opinnot vois jättää vaikka muutamaksi vuodeksi huoletta tauolle, tehdä välillä muuta ja sitten palata takaisin opintojen pariin. Nykyinen hätä ja hoppu valmistua vaan aiheuttaa stressiä monille opiskelijoille.
Kommentit (9)
Koska koulut saavat rahoitusta valmistuvien määrän mukaan.
Kyllähän nykyäänkin voi pitää opiskeluista taukoa tietyn ajan ilman että se kuluttaa käytössä olevaa tavoiteaikaa. Virallisesti opintoja voi jatkaa kaksi vuotta yli tavoitteellisen ajan, mutta käytännössä voi jatkaa kauemminkin hakemalla lisäaikaa erikseen. Aloitin itse yliopisto-opinnot kymmenen vuotta sitten, ja vaikka itse valmistuin aivan normaalisti viidessä vuodessa, tiedän samaan aikaan aloittaneita kurssikavereita jotka ovat edelleen yliopiston kirjoilla.
Nuo roikkujat muuten vääristävät työllisyystilannetta entisestään kun eivät ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Koska OKM:ssä on vuorotellen toinen toistaan enemmän opetuksesta pihalla olevia päättäjiä. On onnistuttu sotkemaan kaikki kouluasteet.
Rahoituksen kannalta on tärkeämpää, että valmistuu viidessä vuodessa maisteriksi, kuin se mitä matkan aikana oppii. Mutta sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska koulut saavat rahoitusta valmistuvien määrän mukaan.
Aikataulussa valmistuvien määrän mukaan.
Yliopistotkin tarvitsevat rahaa ja listoilla roikkuva opiskelija on vain kuluerä. Käytännössä ei asia ole kuitenkaan ihan noin tiukka mitä aloituksessa annetaan ymmärtää ja edelleen valmistuu sellaisia opiskelijoita, jotka aloittivat yli 10-20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Nuo roikkujat muuten vääristävät työllisyystilannetta entisestään kun eivät ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Väärin. Usein roikkujat ovat jo työelämässä.
Kaikkialla on tehostettu ihan liikaa!
Enne tosiaan oli paljon leppoisampaa. Muistan, kun aloitin opiskelun, niin ei ollut mitään valmistumisaikoja. Oli akateeminen vapaus.