Lapsille ei saa enää pitää kuria eikä päiväkodissa saa olla enää sääntöjä
Varhaiskasvatuksen opettajalta kuultua.
Vain positiivista ohjausta ja positiivisen kautta kehotuksia, muttei rajoituksia.
Kommentit (15)
Onnea tulevaisuuteen terroristien kanssa.
Hei se on sitä kasvatustiedettä, siel on oikein korkeakoulutettua jengiä jotka tietää hei paremmin. Se on vaan sattumaa et lapset ja nuoret voi nykyään huonommin kun näit asiantuntijoita alko häärää siel.
Kuinkas ap ajattelit itse muuttaa asioita? Kerro ihan omin sanoin?
Vierailija kirjoitti:
No ihan ensimmäisenä otetaan vähän pakkia ja tää vaka-huuhaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Kyllä valitettavasti pitää. Tuollaista meille opetetaan (opiskelen maisteriksi) ja valitettavasti useissa päiväkodeissa on tällainen linjaus ja ideologia. Kysytään lapsilta kuka haluaa jumpalle? Kuka haluaa maalata? Kenenkään ei ole pakko. Jos joku haluaa kiipeillä päiväkodin aitaa pitkin (karata) niin häntä pitää ohjeistaa kiipeilemään kiipeilytelineeseen (ilman negatiivisuutta) ja kehua kuinka taitava hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan ensimmäisenä otetaan vähän pakkia ja tää vaka-huuhaa pois.
Eli vapaa kasvatus pois tarkoittaisi mielestäsi mitä? Ruumiillisen kurituksen palauttamista?
Vierailija kirjoitti:
Remmiäkö pitäisi antaa?
Nämä uusavuttomat jotka hyvä kun kykenee itsestään huolehtimaan, eivät rajoihin usko. Eivätkä edes viitsisi sellaisista pitää huolta. Rajat on uusavuttomille yhtä kuin remmin antaminen, sillä yrittävät selittää aikaansaamattomuuttaan.
Ihan kuin sen remmin antamisen ja rajattomuuden välissä ei olisi puolitietä. Ja puolitien molemmin puolin ei olisi useampia vaihtoehtoja. On vain remmi ja rajattomuus hohhoijjaa
Valmistuin varhaiskasvatuksen opettajaksi (lastentarhanopettajaksi) 2014. Olen ihan viimeisiä valmistuneita jotka vielä pitää ns.kuria lapsille. Enkä tarkoita mitään kiristys, uhkailu, lahjonta-metodia, vaan sitä että päiväkodissa on säännöt ja niitä noudatetaan piste. Jos ei noudateta, aikuinen puuttuu asiaan. Mutta uudet opettajat ovat saaneet uudet ohjeistukset ja arvot, ja he nimenomaan panostavat siihen että päiväkoti on lapsen paikka ja aikuinen huolehtii että lapsi saa toteuttaa itseään siellä ja tehdä mitä haluaa. Nimenomaan niin ettei lasta kielletä vaan houkutellaan kohti parempaa tapaa. En usko että tämä on hyvä juttu ollenkaan ja se näkyy aika vahvasti kun talon sisällä on isojen puolella kaksi erilaista kasvatustyyliä. Arvatkaapa kummassa on rauhallisempaa ja "toimivia" lapsia?
Koomisinta mitä olen kuullut ihan psykologin suusta on se, että lapselle ei saa sanoa ei.
Siinä sitä sitten myöhemmin harjoitellaan elämää rankalla kädellä, kun elämässä tuppaa vastaan tulemaan eitä useammankin kerran.
T: vaikeahoitoisten nuorten kanssa 20 vuotta työskennellyt.
Jämäkkyyttää kasvatukseen jopa päiväkodissa. Ei se tarkoita kuin vaan sanoa EI, silloin kun sitä tarvitaan.
Ei pidä paikkaansa.