Kannattaako asua omistusasunnossa
Olen 5-kymppinen pääkaupunkiseudulla asuva tavallinen duunari.
Olen kertaalleen eronnut ja siinä meni kaikki silloinen omaisuus jakoon. Eroaminen on kallista.
Nyt olen toisessa liitossa. Omistamme puoliksi asunnon jonka arvo noin 350t, siitä velkaa vielä 200t. Rahaa ei ole koskaan oikein kertynyt sukanvarteen, koska meillä on monta lasta ja minulla muutama krooninen sairaus. Tällä hetkellä opiskelen uutta alaa ja teen töissä puolikasta työaikaa.
Nyt vaan mietityttää että onko mitään järkeä maksaa tätä loputonta lainaa? Pitäsikö vaan muuttaa johonkin missä asumiseen ei mene kaikki rahat.
Lapset juuri kohta kaikki omillaan, mutta olisi kiva niillekin joskus jotain antaa, mutta vaikeaa on,
kun hädin tuskin riittää rahat elämiseen.
Mikä olisi halvin asumismuoto?
Sitten jos asuu siellä jossain kaukana, niin ne säästyneet rahat menee työmatkoihin.
Kommentit (14)
Voisittehan vaihtaa kohtuuhintaisempaankin asuntoon, nyt kun tilantarve siis vähenee. Omistusasunnossa on toki oma vapautensa ja jos hyvin käy niin lopulta tulee halvemmaksi, mutta jos tulee yhtiöremppoja ja korotkin pomppadi aika lailla, niin ei omistusasunto välttämättä niin kovin helvemmaksi sitten tulekaan.
Asun omistusasunnossa pk-seudulla ja juuri vertasin asumiskulujani edullisimpiin vuokra-asuntoihin. Minulla menee kuukausittain jatkuvasti aika paljon rahaa lainaan, mutta tilavassa halvassa vuokra-asunnossa asuminen tulisi kohdallani vielä kalliimmaksi. Näin siis minulla joka asun suht. tilavasti ja otin vertailussa huomioon tarvitsemani neliömäärän.
Siitä huolimatta olen ehtinyt katua omistusasuntoa mutta syynä on sen sitovuus varsinkin jos asunnossa on kirjoilla myös toinen joka ei halua luopua siitä silloin kun itse haluaisin.
En tiiä.
Vuokralla asuminen ei vaan oo ollu vaihtoehto.
Enkä tiedä edes miksi.
Varallisuutenne riittäisi ASO-maksuun ja siitä jäisi jopa yli säästöön / sijoituksiin. HASO on pk-seudulla edullisin ASO-yhtiö.
No meillä velaton asunto keskisuuren kaupungin keskustassa. Edullinen yhtiövastike. Halpaa on asuminen ja asuntovelka maksettiin pois jo 15 vuotta sitten. Olemme nyt 54v ja 57v.
Jossain vaiheessa myymme tämän asunnon ja saadut rahat sijoitamme ja osinkotuloilla maksamme vuokran. Emme halua enää uutta omistusasuntoa koska haluamme olla vapaita muuttamaan eri kaupunkiin tai jopa toiseen maahan. Nyt siis kannattaa yhä asua tässä mutta myöhemmin elämäntilanteesta johtuen vuokrakoti ok.
Asun vaimon kanssa suurehkon kaupungin esikaupunkialueella isohkossa omakotitalossa omalla tontilla. Lainat on makseltu pois ja joskus huvikseen laskettu mikä olisi meille halvin muoto asua. Ylivoimaisesti tämä nykyinen ja kun vielä sattuu olemaan pörssisähkö . Ei mitään järkeä lähteä koppiin asumaan järkyttävillä asumiskustannuksilla ja hyvässä lykyssä maksella vielä naapureiden vastikkeita. Lisäksi oma rauha, oma piha ja voi huudatella vaikka Led Zeppeliniä jos siltä tuntuu.
Me nautimme omasta asunnosta, okt. Lapsia vielä 2 kotona. Velkaa jonnin verran. Lyhennämme 645€/kk. Emme saisi halvempaa asumismuotoa näihin neliöihin ja talon kuntoon nähden. Talon kunto on hyvä ja neliöitä 130.
Ap missä päin nää halvat ok-talot on? Ei varmaan Etelä-Suomessa?
Vaikka koko Suomi on minusta oikeinkin kivaa ja asuttavaa aluetta, töitä ei ole 5-kymppisenä enää helppo löytää, eikä ruuhkasuomen ulkopuolelta varsinkaan.
Mutta tietty nää on first world problems, kun ei ole vakavasti sairas eikä muutenkaan suuria huolia elämässä. Pohdituttaa vaan välillä. Ja puolisolla tietysti omat ajatukset asumisesta. Esim Aso on hänelle ehdoton no-no.
Kannattaa jos se on oma. Tänä päivänä uutta asuntolainaa ei kannata ottaa.
Hyvin on kannattanu viimeiset +60 vuotta. Ja nyt myin tään 320tuhannella. Hyvä vanhuudenvara eläkkeen lisäksi. Muutan mamman kaa Ibizalle.
Asumisoikeusasunto hyvä ratkaisu, ei varallisuusrajoja yli 55v
Omistusasuminen tulee edullisemmaksi, jos ei ole lainaa. Laina on aina kallista. Kun mietit omaa tilannettasi voit katsastella millaisia asuntoja on myynnissä alueellasi kohtuullisen työmatkan päässä, sitten kun valmistut on jotain suunitelmaa jo sinulla vireillä.
Itselläni meni 3 vuotta ennenkuin löysin sopivan omistusasunnon ja 15 vuotta että sain lainan maksettua pois, mutta senjälkeen on ollut helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
No meillä velaton asunto keskisuuren kaupungin keskustassa. Edullinen yhtiövastike. Halpaa on asuminen ja asuntovelka maksettiin pois jo 15 vuotta sitten. Olemme nyt 54v ja 57v.
Jossain vaiheessa myymme tämän asunnon ja saadut rahat sijoitamme ja osinkotuloilla maksamme vuokran. Emme halua enää uutta omistusasuntoa koska haluamme olla vapaita muuttamaan eri kaupunkiin tai jopa toiseen maahan. Nyt siis kannattaa yhä asua tässä mutta myöhemmin elämäntilanteesta johtuen vuokrakoti ok.
Ihania nämä jotka kuvittelevat että sijoittaminen on sitä, että laitetaan rahat kohteeseen ja odotetaan että tasainen tulovirta lähtee siitä sitten norumaan. Ei tosiaankaan kannata olettaa että sieltä ne vuokrarahat joka kk tulee sitten tilille.
Pitkällä tähtäimellä omistusasunto on edullisin. Tilanteet ovat kuitenkin erilaisia, eli vuokraaminen voi joskus olla hyvä vaihtoehto