Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Absolutismista. Onko kohtalotovereita?

Vierailija
02.08.2023 |

Minä olen absolutisti, en koske alkoholiin (tai mihinkään muihinkaan päihteisiin) pitkällä tikullakaan. Inhoan makua, hajua ja etenkin humaltumista. Eikä olisi koskaan ollut varaakaan juoda, jos se olisi joskus muka kiinnostanut. Toinen vanhemmistani oli alkoholisti ja kuoli sen aiheuttamiin sairauksiin. Alkoholismi on minulle arka asia. Ongelma on se että joka paikassa terveydenhuollossa, lääkärissä, työvoimaviranomaisilla (olen työkyvytön fyysisen sairauden vuoksi) minun alkoholinkäytöstäni kysellään, ei uskota kun kerron että en pisaraakaan suostu juomaan. Onko kohtalotovereita ja miten olet saanut ihmiset uskomaan?
Millä sanoilla teet asian heti selväksi ettei taas seuraavalla kerralla tarvitse totuutta vakuutella?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvii selitellä, uskoo tai ei.

Ruksaan aina sen ei kohdan, eikä multa ole koskaan kyselty mitään, ei yhtään mitään.

Vierailija
2/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talk to the hand.

Oi, ihanko ulkoa osaat noin monta sanaa englantia, wau!

Ootpas taitava...Tsissus tää on suomenkielinen palsta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruksaan aina sen ei kohdan, eikä multa ole koskaan kyselty mitään, ei yhtään mitään.

Eikö sinua sitten häiritsisi se että jokaisella soitto-tai käyntikerralla kysytään MINKÄ VERRAN juot alkoholia eikä Juotko alkoholia? Eli lähtöoletus on että minä juon.

Vierailija
4/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talk to the hand.

Urpo. Kysyttiin millä sanoilla.

Vierailija
5/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talk to the hand.

Edellinen ei ole ap kommentti.

Vierailija
6/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä ei juo. Hän ihan suoraan sanoo, ettei juo, koska isänsä oli alkoholisti joka kuoli viinaan. Siinä kohtaa ihmisillä yleensä menee suut suppuun ja alkaa ymmärrystä löytyä.

Vierailija
7/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä ei juo. Hän ihan suoraan sanoo, ettei juo, koska isänsä oli alkoholisti joka kuoli viinaan. Siinä kohtaa ihmisillä yleensä menee suut suppuun ja alkaa ymmärrystä löytyä.

Ehkä minunkin pitää sanoa suoraan. Täytyy ainakin kokeilla. Kiitos neuvosta.

Vierailija
8/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensin huonosti. Luulin, että tarkoitit kyläilyä.

Ei kai sitä voikaan saada kerralla selväksi. Se sama litania kuuluu kysyä tietyissä lomakkeissa ja tarkastuksissa. Olitsithan sä sitä paitsi voinut ruveta käyttämään kohtuullisesti viime käynnin jälkeen.

Käytän alkoholia hyvin vähän. En juo joka kuukausi ollenkaan. Lomakkeissa kysytään kuitenkin määrää/ kuukausi ja usein siihen täytyy vastata jotain 1-4 annosta tms vaikka oikea määrä olisi puoli annosta jos sitäkään. Lääkärin kuuluu silti mainita miten olisi parasta, jos ei käyttäisi lainkaan.

Absolutistin puolisona ymmärrän, että kysely ärsyttää. Sun kannattaisi ehkä joskus otta asia puheeksi lääkärin tai psykologin kanssa. Että pääsisit paremmin sinuiksi.

Vierailija
9/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinua sitten häiritsisi se että jokaisella soitto-tai käyntikerralla kysytään MINKÄ VERRAN juot alkoholia eikä Juotko alkoholia? Eli lähtöoletus on että minä juon.

No eipä ole kysytty soittaessa, harvoin lääkärikään kysyy koska se on siellä tiedoissani että en juo enkä tupakoi!

Vierailija
10/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt miksi jatkuvasti ajaudut tilanteisiin, jossa sun alkoholin käytöstä kysellään?

Vierailija
11/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talk to the hand.

Urpo. Kysyttiin millä sanoilla.

Olipa huono, Suomessa puhutaan suomea. Hulluksi luulevat kun alat sönkkäämään kieltä jota et edes osaa.

Vierailija
12/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysraittius on vaan niin harvinaista. Työterveydessä aina kysytään myös alkoholinkäytöstä ja vaikka se varmaan on jo moneen kertaan heillä papereissa, aina vaan kysytään ja sitten päivitellään suureen ääneen, että eikö tosiaankaan yhtään.

Alkoolin käyttäminen on kulttuurissamme normi, päihteettömys valitettavasti ei ole.

Vierailija
13/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt miksi jatkuvasti ajaudut tilanteisiin, jossa sun alkoholin käytöstä kysellään?

Olen hyvinkin usein enkä ymmärrä miksi siitä tehdään aina numero. Kysyin verikoetuloksia ja maksa-arvot oli koholla kovien lääkkeiden syömisen vuoksi. Hoitaja kysyisi oikein ilkeällä äänellä paljonko viinaa menee. Kerroin totuuden.

Lääkärin kanssa puhuttiin samasta koetuloksesta ja hän totesi että johtuu hyvin todennäköisesti lääkkeistä. Lopuksi hän tiuskaisi erittäin tylysti että se viinanjuonti pitää lopettaa. Menin ihan sanattomaksi.

Vierailija
14/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole kysytty soittaessa, harvoin lääkärikään kysyy koska se on siellä tiedoissani että en juo enkä tupakoi!

Minunkin tiedoissani se varmasti on moneen kertaan mutta kun kukaan ei sieltä lue.

Vierailija
15/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ensin huonosti. Luulin, että tarkoitit kyläilyä.

Ei kai sitä voikaan saada kerralla selväksi. Se sama litania kuuluu kysyä tietyissä lomakkeissa ja tarkastuksissa. Olitsithan sä sitä paitsi voinut ruveta käyttämään kohtuullisesti viime käynnin jälkeen.

Käytän alkoholia hyvin vähän. En juo joka kuukausi ollenkaan. Lomakkeissa kysytään kuitenkin määrää/ kuukausi ja usein siihen täytyy vastata jotain 1-4 annosta tms vaikka oikea määrä olisi puoli annosta jos sitäkään. Lääkärin kuuluu silti mainita miten olisi parasta, jos ei käyttäisi lainkaan.

Absolutistin puolisona ymmärrän, että kysely ärsyttää. Sun kannattaisi ehkä joskus otta asia puheeksi lääkärin tai psykologin kanssa. Että pääsisit paremmin sinuiksi.

Mitkään kaavakkeiden kysymykset eivät minua häiritse. On hyvin helppo ruksata "ei" kohta. Mutta nämä henkilökohtaiset tapaamiset tai puhelut. Miksi minua ei uskota vaan joka kerta kysytään hyvin epäillen samat asiat.

Vierailija
16/16 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen jättänyt ne kaavakkeet täyttämättä ja todennut vaan, että en käytä niin turha tätä on täyttää.

Ei ole kyllä liiemmin sen enempää kyseltykään. Eräässä työhöntulotarkastuksessa tosin kerroin rehellisesti mielenterveysongelmistani kun niistä kysyttiin. Tämä terveydenhoitaja tuumasi, että katsotaan nämä labratulokset ensin, kun sanoin olevani absolutisti. Määräsi mulle jotain niitä maksakokeita kun näköjään päätteli, että valehtelen. Se oli kohtuullisen loukkaavaa kyllä. En suostunut tapaamaan samaa rouvaa enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan