Voiko syömisellä vaikuttaa minkä kokoinen lapsi syntyy?
Esikoinen oli 4.4kg, mulle tuli silloin painoa 12kg. Nyt toivoisin vähän pienikokoisempaa (synnytys oli hirveä)
Olen nyt rv34 ja tarkkailen jatkuvasti syömisiäni, en syö enään mitään missä on esim sokeria. Olen karsinut jugurtit, tuoremehut yms pois ruokavaliosta. Painon koitan nyt pitää loppun asti samana, tähän asti tullut 7kg ja yritän ettei enään nousisi kuin korkeintaan 1-1.5kg.
Onkohan tästä mitään hyötyä?
Kommentit (12)
eli jos koko ajan mässyttää herkkuja, tottakai vauvakin pulskistuu. Mutta tietty painonnousu tulee joka tapauksessa, joillekin enemmän, joillekin vähemmän.
suunnilleen samankokoinen lapsi syntyi kun muutkin kolme (joista siis en ole samallalailla oksentanut
nonnousuna nuo ylimääräiset kalorit.
Mä olin ekassa raskaudessa pää vessanpöntössä 8 kk, lapsi syntyi viikon yliaikaisena ja painoi vain 2745g :( Toisessa raskaudessa ei ollut pahoinvointia (eka tyttö, toka poika) ja lapsen syntymäpaino oli 4350g, syntyi 2 päivää yli la:n, ja söin ihan normaalisti (en mässäillyt).
Kohonneet sokeriarvot vaikuttavat, mutta muuten ei vauvaa syömällä voi kasvattaa isoksi.
Ei, minulle tuli 17kg lisää ja lapsi painoi 4 kg ja ystäväni lihoi yli 30 kg ja hän sai 3 kg vauvan.
Eka lapsen kohdalla söin mitä söin ja oli pienikokoinen. Kuopuksen kohdalla hillitsin syömistäni ja söin terveellisesi ja syntyi myös pieni vauva. Joten mun kohdalla ei merkitystä sillä mitä suuhuni pistin. Mun vauvelit alkavat lihomaan vasta rintaruokinnalla :)
Eikö se vauvan pää ole isoin osa...? Ja se lienee suunnilleen saman kokoinen kaikilla vauvoilla...? Tai syömisillä tuskin pystyy pään kokoon vaikuttamaan...?
Joka tapauksessa, sikiö saa aina tarvitsemansa energian, vaikka sitten äidin luista rakennus aineet omiin luihinsa, jos äiti on syömättä riittävästi kalsiumia...
Käsittääkseni lapset syntyvät myös kehitys maissa suunnilleen samankokoisina, vaikka äiti näkisi todellista nälkää... Jos ei huomioida sitä, että moni lapsi syntyy ennen aikaisena äidin huonon kunnon (=ruuan puutteen) vuoksi.
Miksi muuten kehitysmaissa syntyy täysipainoisia lapsia, vaikka äidit ovat nälkiintyneitä?
äidin syömiä sokereita ja rasvoja, joten niitä ei kannata välttämättä hirveästi mättää. Tietenkään aina ne vauvat eivät kasva jumboiksi, vaikka äiti söisi mitä, mutta tässähän olikin kysymyksessä, että VOIKO äidin syömiset vaikuttaa sikiön painoon. Tietysti voi.
Vauva kerää painoa viimeisten viikkojen aikana, ja silloin syömäsi rasva ja sokeri pulskistaa vauvaa.
Syntymässä kuitenkin pää on aina se vaikein paikka, ja ravinnolla ei voi vaikuttaa pään kokoon. Itselläni tästä todisteena 4,5kg vauva (jolla pieni pää) joka tuli todella helposti ja reilu 3kg vauva (jolla isohko pää) josta repesin pahasti ja oli siinä ja siinä että vauva mahtui pihalle.
Eli varsinaista hyötyä tuosta ei ole, vauva on vain mahdollisesti joitakin kymmeniä-satoja grammoja hoikempi kuin olisi ollut muuten ja tuo rasva on pois nimenomaan reisimakkaroista ja pömppömasusta, jotka eivät synnytykseen vaikuta.
Edellisessä raskaudessa sinulle oli tullu 12 kg:a, mikä on ihan normaali painonnousun määrä odotusaikana. Luulisin, että äidin syömisellä on vaikutusta silloin, kun puhutaan isommasta painonnoususta, kuin normaalin rajoissa olevasta.