Kielen unohtamisesta
Tuossa toisessa keskustelussa joku sanoi, että kun muuttivat takaisin Suomeen niin lapset unohtivat nopeasti saksan vaikka kuinka oli kirjoja, dvd:itä jne. Olisi kiva kuulla tästä aiheesta lisää sekä kokemuksia että tutkimustietoa. Eli kun muuttaa takaisin Suomeen parin ulkomaanvuoden jälkeen, ja lapset aloittavat suomenkielisen koulun tai päiväkodin (meidän tapauksessa 5- ja 6-vuotiaat), niin onko väistämätöntä, että kieli unohtuu? Unohtuuko siitä kaikki ikuisiksi ajoiksi vai voiko käydä esim. niin että kielen ymmärtäminen ja hyvä ääntäminen silti säilyvät? Jos lapsi alkaa myöhemmin koulussa opiskella kieltä normaalisti ikäluokkansa mukana, niin palautuuko sitä muistista takaisin? Vai mikä määrä (esim. tuntia viikossa) altistusta vieraalle kielelle olisi riittävä niin, ettei kieli sittenkään unohtuisi? Puhun nyt tilanteista, joissa lasta ei voi laittaa mihinkään kielikylpykouluun tms. vaan ihan normaaliin suomalaiseen systeemiin.
Kommentit (4)
onkohan sillä mitään merkitystä, jos te muutitte maahan, jossa taas uusi vieras kieli opittavana? vs. muutto takaisin oman äidinkielen maahan?
jotka puhuvat äidinkieltään aksentilla.
Eli kieli ei ole unohtunut, mutta ääntäminen on.
lundi:
onkohan sillä mitään merkitystä, jos te muutitte maahan, jossa taas uusi vieras kieli opittavana? vs. muutto takaisin oman äidinkielen maahan?
Mutta unohtaminen tapahtui siis todella nopeasti, en olisi itse uskonut. Tosin vietimme edellisessä maassa vain vuoden. Mutta siitäkin huolimatta olen edelleen, oman kokemukseni ja kaiken lukemani ja kuulemani perusteella sitä mieltä, että kielen säilyminen noin pienillä lapsilla on käytännössä mahdollista vain kyseisenkielisen hoitopaikan/koulun avulla. Vanhemmilla lapsilla tilanne saattaa olla hieman erilainen (jopa niin, että kielitaito säilyy mutta aksentti kuuluu).
iida
lundi:
Eli kun on kyse noinkin nuorista lapsista, niin kielitaitoa si saa kkäytännössä juurikaan ylläpidettyä ilman kyseisen kielistä koulua.
Meillä 5 vuotias unohti edellisen maan kielen " kahdessa viikossa" , kun muutimme tänne uuteen maahan. Voi olla, että jonkinlainen kielen " lausumisen helppous" saattaa jonnekin takaraivoon jäädä, eipä juuri muuta.
Olen lukenut, että sen menee jotenkin niin, että vasta n. 10-vuotias unohtaessan kielen oppii sen uudelleen helpommin...
iida