Olen asunut Britanniassa jonkin aikaa ja vasta nyt tajunnut, että täällähän on vielä torpparijärjestelmä voimissaan
Olen asunut Britanniassa jonkin aikaa, tarkemmin sanottuna Pohjois-Englannissa. Paljon tiesin ennen tänne tuloa, kaikkia asioita en. Suurimmat yllätykset ovat ehkä olleet luokkayhteiskunnan vaikutus arkielämään ja eräs yksityiskohta maanomistuksen epätasa-arvoisuus. Täällä on vielä paljon vuokraviljelijöitä. He maksavat vuokraa maanomistajalle joko rahana tai maataloustuotteina. Torpparijärjestelmähän lakkautettiin Suomessa jo 1900-luvun alussa. 1 prosentti kansasta omistaa täällä 50 % maasta, he ovat useimmiten aatelistoa ja aristokraatteja.
Kommentit (13)
No se on tunnetusti vähän jälessä tuleva valtio
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava aloitus, kiitos, ap.
Kiitos! Tuossa Guardianin juttu asiasta, jos kiinnostaa lukea.
https://www.theguardian.com/money/2019/apr/17/who-owns-england-thousand…
Ap
Juuri oli juttu uutisissa, että eräs lordi myy Northumberlandissa 3800 hehtaaria maata. Hinta on 35M puntaa. Tämä on kuulemma vain pieni osa herran omistuksista! Ei ole vitsi.
T. Ap
Paljonkohan kuningashuone omistaa maita ja mantuja?
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli juttu uutisissa, että eräs lordi myy Northumberlandissa 3800 hehtaaria maata. Hinta on 35M puntaa. Tämä on kuulemma vain pieni osa herran omistuksista! Ei ole vitsi.
T. Ap
Kerropa meille hieman myös verotuksesta eli siitä, paljonko lordi maksaa ja paljonko sinä.
Mulle on jäänyt hyvin mieleen kun olin au pairina Englannissa ja se (ylemmän keskiluokan) perhe ihmetteli mun harrastuksia. Kerroin mm. käyneeni laskettelemassa Alpeilla, olin pelannut tennistä ja hallitsin hyvin erään musiikki-instrumentin. Nuo tuntui olevan kummallisia harrastuksia siksi koska kumpikin vanhempani oli duunareita.
Britannia on voimakkaasti luokkayhteiskunta. Henkilön perhetausta määrittää voimakkaasti koko henkilön elämää ja ajatusmaailmaa. Luokkahypyt ovat mahdollisia mutta vaikeita. Suomessa ei ole mitään vastaavaa.
Mutta kyllä luokkayhteiskunnan piirteitä on myös esim. Ranskassa ja jopa Ruotsissakin selvästi enemmän kuin Suomessa.
Miten ne maatilat kannattaa, kun eivät saa EU:n maataloustukia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Kerropa meille hieman myös verotuksesta eli siitä, paljonko lordi maksaa ja paljonko sinä.
Aatelisuus on ainakin perinteisesti tarkoittanut verovapautta.
Siellä menee paremmin: luin jutun kodittomista briteistä he pääsevät travelodge hotelliin asumaan, kun taas Helsingissä ohjataan päihteettömät huumeidenkäyttäjien asuntolaan, jos menee asunto tai ei ole rahaa vuokraan. Mikä tahansa alkaa olla parempi kuin Helsinki joka on poliitikkojen pilaama. Siellä ei välitetä köyhyydestä kaikki luokitellaan päihde ongelmaisiksi väkisin Helsingissä. Jos olet köyhä suomalainen luokitellaan noin. Vaikka ei olisi edes tupakkaa polttanut ja laskut aiheutuneet vuokrista.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan kuningashuone omistaa maita ja mantuja?
Luin, että noin prosentin. Tai kyseessä on Crown Estate. Siihen päälle tulee ehkä vielä yksityisiä omistuksia? Paljon silti, kun kyse on yhdestä perheestä.
T. Ap
Tiesitkö, että brittihovi omistaa kuudesosan koko maailman maanpäälisestä pinta-alasta?
Sisältää niin Kanadan kuin australiankin
Kiinnostava aloitus, kiitos, ap.