Miksi kotitalousvähennystä vastustetaan niin voimakkaasti?
Kuitenkin sen turvin moni teettää siivouksiaan, remonttejaan, vanhushoivaansa?
Kommentit (8)
Se kuitenkin auttaa vain hyvätuloisia jotka maksavat valtionveroa niin paljon että voivat hyödyntää vähennyksen.
Nimenomaan se hyödyttää kaikken eniten pieni ja keskituloista.
Meillä rikkailla on varaa maksaa palvelut ilman vähennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan se hyödyttää kaikken eniten pieni ja keskituloista.
Meillä rikkailla on varaa maksaa palvelut ilman vähennyksiä.
Pienituloiset maksavat valtionveroa vähän.
Itse tarvitsen siivousapua, maksan vähän valtionveroa, vuostulot riittää täyteen yleveroon.
Olen lapsen kanssa suunnitellut että hän ostaa minulle siivouksen ja voi siten saada kotitalousvähennyksen. Maksan hänelle sitten.
Vierailija kirjoitti:
Se kuitenkin auttaa vain hyvätuloisia jotka maksavat valtionveroa niin paljon että voivat hyödyntää vähennyksen.
Se auttaa myös pieni- ja keskituloisia, jotka voivat sekä työllistyä itse vähennyksen alaisiin palveluihin että maksukykynsä parantuessa käyttää näitä palveluita itsekin.
Sitä paitsi se on aivan perseestä, että kaikki pitäisi tehdä vain ja ainoastaan kaikkein pienituloisimpien (suom. tuilla elävien) mielen mukaan.
Kotitalousvähennys on oikeastaan sitä, että osa palkanmaksusta siirretään veronmaksajien tehtäväksi. Mutta se tehdään niin kiertotietä, että vain tarpeeksi hyvätuloisella on mahdollisuus ostaa tuollaista verovaroin tuettua työtä.
Yksineläjiä se myös syrjii, kun vähennys on henkilökohtainen eikä kotitalouskohtainen. Tilaat remonttireiskan korjaamaan kotitalosi rappuset, niin pariskunta maksaa laskun puoliksi ja yksineläjä kokonaan. Vanhuksista köyhimmillä voisi usein olla eniten tarvetta ostaa palveluita, mutta tulot on niin pienet, ettei kotitalousvähennystä voi hyödyntää.
Alkujaanhan tuon tuli harmaata taloutta ehkäisemään, ja ilm. siihen on jonkin verran auttanutkin?
Ainakin omilla sukulaisilla nykyään käytössä, itse en ko. ole käyttänyt kun ei ole ollut tarvetta ulkopuolisten tekemille rempoille/siivouksille tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auttaa myös pieni- ja keskituloisia, jotka voivat sekä työllistyä itse vähennyksen alaisiin palveluihin että maksukykynsä parantuessa käyttää näitä palveluita itsekin.
Sitä paitsi se on aivan perseestä, että kaikki pitäisi tehdä vain ja ainoastaan kaikkein pienituloisimpien (suom. tuilla elävien) mielen mukaan.
Sehän on ihan hyvä tuki, en sitä vastusta.
Meille eläkeläisille vaan aina hoetaan, ottakaa siivooja, käyttäkää palveluja, saatte vähennyksen.
Kun ne eivät saa joiden verot on pienemmät kuin saatavat vähennykset.
Semmonen kun invalidivähennys lopetettiin vuoden alusta. Itse sain sen hyödynnettyä, 115 euroa suoraan valtionverosta. Jotain pienempää elökettä saavaa se ei tietenkään hyödyttänyt.
Joo, ymmärrän, jos ei maksa veroa ei voi vähentää. Kunhan vaan kerron.
Kela elätit ovat kateellisia.