Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tämän suunnistuksen luonne oikein on? Juoksukilpailu vai suunnistuskilpailu?

Vierailija
18.06.2023 |

Valtavia letkuja Jukolasta katsoneena herää mieleen, että kuinka paljon näissä itse suunnistetaan oikeasti ja kuinka paljon vain juostaan jonkun perässä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*letkoja

Ap

Vierailija
2/11 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kartoissa on hajontoja, joten pelkkä jonossa juokseminen ei riitä, vaan pitää osata suunnistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää siellä sen verran osata suunnistaa, että osaa valita oikean seurattavan. Kaikki kun ei juokse joka osuudella samaa reittiä.

Vierailija
4/11 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siellä voi toki seurata muita mutta ei sielläkään kaikki käy aina samalla rastilla eli on kuitenkin olemassa vaara, että menee väärälle rastille. Homma toimii niin, että osa rasteista on samalla osuudella kaikille samoja (esim  rasti 1) ja sitten seuraavana onkin hajontarasti eli on vaikka kolme eri 2 ja 3  rastia joista suunnistajan pitää osata suunnistaa aina oikealle. Jos seuraat vain muita niin heillä voikin olla kartassaan eri hajontarasti. Sitten taas rasti 4 onkin kaikille yhteinen. Tällä kaavalla jatketaan koko osuus. 

Vierailija
5/11 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys oon miettinyt samaa. Kerran televisioitiin jotkut pitkän matkan MM kisat jotka oli tosi vaikeassa maastossa tiheässä metsässä ja rastien löytäminen oli tosi haasteellista. Ei ollut varmaa että juoksemalla pärjäsi vaan kärjestäkin saattoi eksyä kunnolla, niitä gps pallukoiden sekoilua rastien ympärillä oli kiva seurailla, oli ainoa kisa mitä oon nähnyt missä suunnistuksella oli iso rooli.

Vierailija
6/11 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seuraa sokkona jotakuta, hän voi olla matkalla väärälle rastille. Sitten rastille tullessa onkin ongelmissa, kun huomaa rastissa olevasta koodista rastin olevan väärä, mutta ei ole mitään hajua siitä, missä on. Omaan karttaan on merkitty vain omat rastit.

Vierailija
7/11 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*letkoja

Ap

Oliko freudilainen lipsahdus? Jukolan viestin valtavat letkut 🤭

Vierailija
8/11 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kyhsymys oon miettinyt samaa. Kerran televisioitiin jotkut pitkän matkan MM kisat jotka oli tosi vaikeassa maastossa tiheässä metsässä ja rastien löytäminen oli tosi haasteellista. Ei ollut varmaa että juoksemalla pärjäsi vaan kärjestäkin saattoi eksyä kunnolla, niitä gps pallukoiden sekoilua rastien ympärillä oli kiva seurailla, oli ainoa kisa mitä oon nähnyt missä suunnistuksella oli iso rooli.

Televisiossa huippusuunnistuskin voi näyttää helpolta, jos ei lajista mitään ymmärrä.

Vierailija
9/11 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää siellä sen verran osata suunnistaa, että osaa valita oikean seurattavan. Kaikki kun ei juokse joka osuudella samaa reittiä.

Kuten nähtiin Venlojen viestissä, kun Minna Kauppi harhaili jollain loppupään rastilla ja vei perässä tullutta mukanaan harhaan...

Vierailija
10/11 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka kilpailevat oikeasti ovat siellä kärjessä ja siellä suunnistetaan ihan itse eikä ole selkiä, joita seurata. 

Sitten ne kuntoilijat, jotka ovat siellä sijan 1000 tietämillä tekevät yhteistyötä ja suunnistavat letkoissa ja toivovat, että osuvat tuurilla tai taidolla oikeaan letkaan ja että joku siellä letkan kärjessä tietää, minne on menossa. 

Jukolan koko idea kuntoilijan kannalta on niissä suurissa ihmismassoissa ja juhlatunnelmassa. Yksinään ehtii könyämään iltarasteilla koko loppuvuoden.  

Vierailija
11/11 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestävyysurheiluahan se on, ja erikoispiirteenä lajissa on se, että edetään maastossa (ellei kyseessä ole kaupunkisuunnistus) ja reitti täytyy selvittää suunnistamalla. Mutta siis ihan samalla tavalla kestävyysurheilua se on kuin vaikkapa maastojuoksu tai ampumahiihto. Ei kai kukaan kuvittelekaan mitään muuta?