Ihan puppua, että köyhä ei voi syödä terveellisesti
Esim. lihoissa ja kaloissa ne halvimmat on niitä terveellisimpiä. Kauden kasvikset on halpoja.
Normaalirasvainen ruoka on halvempaa kuin keinokevyet, koska niitä ei tarvitse syödä paljon, vaan vain tarpeeseen.
Kommentit (32)
Katsoin tänään kauden juuresten hintaa. Maksoivat 10.90 euroa kilo ( annabelle uudet potut)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tänään kauden juuresten hintaa. Maksoivat 10.90 euroa kilo ( annabelle uudet potut)
Ok. Löysit siis sen kalleimman.
Olet saanut huonoa ravintoa, koska aivosi ovat pilalla.
No voi olla. Mutta vastaat varmaan nyt tuohon ekaan kysymykseeni, kiitos kaunis.
ja muuten, kerään kaikkea mahdollista siksi kesällä, jotta edes kesäaikana syön mahdollisimman terveellisesti. Lisäksi meidän kaupungissa on halvimmillaan kympillä mahdollista vuokrata viljelypalsta :)
Kaveri on koko kevään poiminut ja säilönyt villiruokaa. Siitä vihreät. Myöhemmin kesällä marjastaa ja sienestää.
Kaurapuuro on terveellistä ja edullista, samoin kananmunat. Voi on edullista. Punaista lihaa ei tarvitse paljon, 600g jauhelihapaketti riittää viikoksi.
Uusia perunoitakaan ei tarvi itse ostaa kiloa kerralla. Muutama pottu ei maksa paljon. Kerää vaikka pulloja niin saa rahat toiseen perunapussilliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi olla. Mutta vastaat varmaan nyt tuohon ekaan kysymykseeni, kiitos kaunis.
ja muuten, kerään kaikkea mahdollista siksi kesällä, jotta edes kesäaikana syön mahdollisimman terveellisesti. Lisäksi meidän kaupungissa on halvimmillaan kympillä mahdollista vuokrata viljelypalsta :)
Pidät siis vain kasviksia terveellisenä. Voi yhden kerran!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidät siis vain kasviksia terveellisenä. Voi yhden kerran!
No voihan yhden kerran, minähän kysyin mielipidettäsi myös kaloista :)
Mitkä kalat ovat niitä terveellisimpiä ja paljonko ne tällä hetkellä maksavat?
Totta, pitää vaan valita oikein. Miksi syödä muka ruokaa? Hamppareita, roiskeläppiä ym. moskaa?
Vierailija kirjoitti:
Meidän S-marketissa suomalainen varhaisperuna 2,99 e/kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla . Mulla oli tänään kiire , en ehtinyt katsella tarkasti hintoja, mutta kiinnitin vaan huomion tuohon, kun viime viikolla samassa kaupassa kaupassa taivastelin reilun kuuden euron varhaisperunan hintaa ja päädyin sitten ruotsalaisiin ( vaikka tiedän ne paljon suomalaista heikommaksi).
t. se annabelleista maininnut
Huokaus. S-marketissa ja lidlissä kun käy niin ei perunat oli ne sitten mitä laatua tahansa niin muutamaa euroa joskus ei sitäkään kilo tai jopa kaksi maksa. Ei porkkanat ei lantut ei kaali parsakaali kukkakaali selleri sipulit. Tomaatit on kalliita muttei lidlissä ne pienet. kun ne oon tiivimpiä ja vähemmän vettä.
Paljonko maksaa kala tänä viikonloppuna kalatiskillä?
Eri mieltä. Tuo on sinun ajatuksesi, se ei ole kaikille totta tai realismia. Raha on myös niin pieni joillakin, että hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla . Mulla oli tänään kiire , en ehtinyt katsella tarkasti hintoja, mutta kiinnitin vaan huomion tuohon, kun viime viikolla samassa kaupassa kaupassa taivastelin reilun kuuden euron varhaisperunan hintaa ja päädyin sitten ruotsalaisiin ( vaikka tiedän ne paljon suomalaista heikommaksi).
t. se annabelleista maininnut
eri mutta nimenomaan niitä hintoja kannattaisi katsoa ettei turhasta maksa. Jotkut kauppiaat kun haluu myydä paljon ja kalliilla. Toiset on taas inhimillisempiä ja ajattelevat että asiakas tulee uudestaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavekri on koko kevään poiminut ja säilönyt villiruokaa. Siitä vihreät. Myöhemmin kesällä marjastaa ja sienestää.
Kaurapuuro on terveellistä ja edullista, samoin kananmunat. Voi on edullista. Punaista lihaa ei tarvitse paljon, 600g jauhelihapaketti riittää viikoksi.
Uusia perunoitakaan ei tarvi itse ostaa kiloa kerralla. Muutama pottu ei maksa paljon. Kerää vaikka pulloja niin saa rahat toiseen perunapussilliseen.
Kaurapuuroa ei kykene syömään kahta isoa annosta enempää päivässä. Kunnon voi on kallista. Potuista ei saa tarpeeksi proteiinia vaikka hyviä ovatkin. Kananmuniin voi näköjään siedättyä kun kestää aikansa voimakkaita vatsanväänteitä ja hyväksyy muut herkkyysoireet. Salaatti maksaa maltaita jos sitä haluaa kunnolla syödä eikä vain makua antamaan
Miksi pitäisi kyetä? Tee sämpylöitä, peltileipää, lepuskoita...
Voi riittää myös pitkään ja antaa makua. Ei sitä ole tarkoituskaan vetää könttiä per viikko.
Potuista saat vatsaasi täytettä ja proteiinin otat siitä, mitä syöt potun kaverina. Jos oikein on rahassa tiukkaa, niin onkilaite maksaa euron ja kalaa on järvissä vaikka ja kuinka.
Älä syö munia, jos ahdistaa. Helppoa.
Kasvata itse salaattisi. Kasvaa ikkunalla tai parvekkeella. Kerää vuohenputkea, voikukkaa ja opiskele, mitä muuta luonto sinulle antaa. Luonnosta voit syödä vaikka ämpärillisen päivässä, eikä maksa mitään.
Lopeta marina. Se kuluttaa turhaan kaloreita ja joudut vain syömään enemmän.
Nyt on poistomyynnissä viimevuotiset juurekset. Pirkan 2kg porkkanapussi maksoi 1,70 €. Vanhat perunat maksoivat Prismassa 0,69 €/kg. Jostain syystä pitkällä päiväyksellä olevat Heinzin pavut maksoivat 0,50 €/purkki. Cittarissa oli kananmunia 1 €/10 munaa. Jokin aika sitten oli Tokmannilla poistossa täysjyvämannasuurimoita 20 senttiä paketti.
Mulla on tietenkin se hyvä puoli, että kun lähden kauppaan, kierrän ne "kaikki" eli paikallisen peltomarkettikeskittymän kaikki kaupat (CM, Prisma, Tokmanni, Lidl), ja se, että voin käyttää kerralla enemmän rahaa (jo senkin takia, että käyn vain 4-5 kertaa kk kaupassa). Voin siis hyödyntää esimerkiksi punalaputetut kananmunat tai illalla poistotarjouksessa olevan lohen 3,90 €/kg JA minulla on se pakastin, jonne noita tarjoustuotteita voi laittaa jemmaan.
Ja minulla on kasvimaa ja ympärillä luontoa vapaasti käytettävissä. Tänä keväänä olen jo kerännyt kyllästymiseen asti raparperia, ja olen tehnyt kuusenkerkkäsuolaa 1 kg. Siitä riittää koko talveksi noiden tarjouslohien mausteeksi...
Vielä teeainesten keruu on kesken, lähinnä mustaviinimarjan lehtiä ajattelin nokkosen lisäksi kerätä. Tänään keräsin satsin nokkosia teeksi, käsivarsia ja sormia polttelee, vaikka oli hanskat kädessä.
Kasvimaalta saa jo satoa, vaikka pääsin kuukautta myöhässä sen pariin tänä vuonna. Retiisejä on voinut jo harventaa, ne pikkutaimet ovat hyviä salaatissa tai leivän päällä. Lapsetkin tykkäävät. Huomenna pitää harventaa taas, ja nyt pitäisi ehtiä kylvää uusia. Ei noi siemenet ole kovin kalliita, kun Tokmannilta ostan 0,49 €/pussi. Papuja taisin kylvää tänä vuonna naapurinkin tarpeiksi (otin siemenet talteen viime syksynä viime kesän pavuista).
Salaattipohjana voi hyvin käyttää valkokaalia, eli keräkaalia. Sen kilohinta on nyt uudessa sadossakin paljon halvempi kuin salaateissa, alle kolmen euron. Salaatinkastikkeena on raparperivinegrette (raparperia, sokeria, etikkaa).
Ulkona on vaikka mitä kerättävää juuri nyt, vuohenputkea, suolaheinää, ketunleipää, nokkosta, maitohorsmat on aika lailla jo ylikasvaneet minun makuuni, mutta ne tekevät uusia versoja, jos katkoo tämänhetkisen kasvuston alas. Juuri nyt riittää ainakin vitamiineja, jos kaloreita ei kauheasti olekaan.
Mä odottelen yhä niitä terveellisiä kalalajeja ja niiden hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin voisimme lopettaa superrikkaiden rikastumisen kaikkien muiden kustannuksella ja käydä kaupassa ilman että tarvitsee laskea euroja kun ostaa tervettä ruokaa, köyhdyttämisen agenda on jo kestänyt yli kolme vuotta ja superrikkaita on enemmän kuin koskaan, tälle pitää saada jo päätepiste...
ei tapahu maailmassa eikä varsinkaan suomessa. käy s-market lidl tokmanni yms kasvata jotain itse kerää jotain itse. katso tarjouksia. ennakoi säilö. se on helppoa kun opettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kalat ovat niitä terveellisimpiä ja paljonko ne tällä hetkellä maksavat?
Kaloja voi jokainen onkia ihan ilmaiseksi. Ei vaadi kuin viitsimistä.
Jos niitä siis sattuu tulemaan. Tänään taas käytiin kalassa ja saatiin kaksi pientä särkeä. Onneksi ei ole ateriat kiinni siitä, mitä Ahti suo.
-kalastava perhe-
Vierailija kirjoitti:
Mä odottelen yhä niitä terveellisiä kalalajeja ja niiden hintaa.
Minä myös
t. se keskustelussa haukuttu
Hyviä vinkkejä. Mitkä kalat ja kasvikset ja nyt kannattaa ostaa ?