Saako optikolla rauhassa valita niitä pokia vai väijyykö se myyjä siinä vieressä?
Pitäis mennä näöntarkastukseen ja samalla kai hankkia lasit. Mutta se pokien valinta. Mikään ei ole niin kamala kuin apua tyrkyttävä myyjä, siirtyykö ne takavasemmalle ja antaa asiakkaan itse katsoa rauhassa vai jääkö ne siihen viereen. Joo voi varmaan sanoa että haluan katsoa rauhassa, paitsi että mä en voi. Olen arka, epäsosiaalinen ja pelkään sanoa ihmisille vastaan. On jo saavutus että mä ylipäätään saan itseni sinne optikolle.
Kommentit (11)
Kerro jo aikaa tilatessasi, että haluat ehdottomasti katsella ensin itseksesi pokia. Ihan normiälyllä varustettuja ihmisiä optikkoliikkeessä on töissä, osaavat kommunikoida keskenään.
Sekä että. Tuurista kiinni. Avaa suusi.
Sanot asiasta. Voit sanoa vaikka, että haluat katsoa pokia itse rauhassa ensin ja sitten kun tulee kysyttävää, niin kysyt. Se on ihan ok. Ja ei niitä laseja tarvitse siitä liikkeestä todellakaan ottaa, missä näöntarkastus on tehty. Tiedot tulevat omakantaan ja saat siitä lapun muutenkin, joten voit käydä vaikka kuudessa liikkeessä katsomassa niitä. Niin minäkin aina teen.
Aika usein otan jonkun kaveriksi ja silloin myyjä on helpompi pitää taaempana, kun toinen kiilaa itsensä viereesi.
Sinä olet jo iso tyttö ja saat ihan itse esittää miten haluat tilanteessa toimittavan.
Ja jälkikäteen kun lasit ei yhtään istu päähäsi vaadit liikettä vastuuseen?
Ihan samalla tavalla siellä toimitaan kuin muissakin kaupoissa.
"Olen arka, epäsosiaalinen ja pelkään sanoa ihmisille vastaan. On jo saavutus että mä ylipäätään saan itseni sinne optikolle."
Se on hyvä että saat itsesi sinne. Ei kun harjoittelemaan. Sillä tuosta rajoitteesta pääset.
Kerro vaikka että haluat katsella niitä pokia ensin rauhassa joista sitten valkkaat mielenkiintoisimmat ja pyydät niistä mielipidettä sopiiko ne työntekijän mielestä. Ja jos ei, niin miksi ei sovi. Kehityt joka kerta vaikka et pokia saisikaan ostettua.
Kohta käyt siellä kuin vanha tekijä.
Niin on, että myyjä tahtoo tarjoutua avuksi, mikä myös minua häiritsee siksi, että haluan itse katsoa, mitä on tarjolla. Jos myyjälle kertoo, millaisia suunnilleen haluaa, hän alkaa esitellä sellaisia, jolloin monet muut ehkä kivat jäävät huomaamatta. Olen hankkinut 40 vuoden aikana monet lasit, ja saan ihan helposti sanottua, että katsoisin ensin itse ja pyydän sitten sovitusapua. On kyse vain lauseen sanomisesta, ap - selviydyt siitä ihan hyvin!
Minua ainakin auttaa se myyjä. Ainakin Instrussa. Tyytyväinen olen.
Varmaan voi sanoa, että haluaa itse katsoa. Toinen puoli asiaa se, että ammattitaitoinen myyjä näkee yhdellä silmäyksellä, mikä pokissa on vikana, ettei ne käy sinulle.
Siis kyse ei ole estetiikasta vaan tekniikasta. Esimerkiksi pokat pitää istua nenälle luontevasti eikä luistaa alaspäin tai ne ei saa olla liian kapeat tai tulla kiinni poskeen. Sitten on ne makuasiat erikseen mutta tässäkin myyjä voi esittää jotakin mallia, jota et itse kokeilisi ollenkaan mutta se voi olla juuri se nappivalinta.
Mulle käy aina niin että ne pokat mitkä minä ottaisin niin myyjä sanoo etteä nuo jää liian ylös/alas, nenälle tai.mitä lie. En osaa.