Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen ja finnit - miten olet selviytynyt?

Vierailija
25.05.2023 |

Minulle on hiljalleen hiipinyt ihan uusi ongelma, nimittäin akne. Olen siis 45-vuotias, en mikään teini. Vuosi sitten oli naamassa oikein syviä finnejä, jotka oli kamalan kipeitä, oikein jomotti. Ajattelin, että olen syönyt liikaa suklaata. Lopulta menin iholääkärille (todella kallis reissu). Lääkäri sanoi, että hormonitoiminta muuttumassa, semmoista esivaihdevuosioireilua. Sain tablettihoidon. Niin ja meikkivoide- ja puuterikiellon, mikä oli paha, kun olen 25 vuotta jotain meikkiä aamuisin naamaan laittanut. Jouduin käymään uudestaan viime kesän lopulla, koska helteiden aikana ilmestyi järkyttävän kipeitä finnejä kainaloihin. Jopa nivustaipeessa oli useampi valkopäinen, jotka hankautui rikki ja tulehtui. Kuuma sää loppukesästä kiihdytti sitä tilannetta. Lääkäri vaihtoi lääkkeen voimakkaampaan ja puhui myös hormonihoidosta, jos ei asetu ja kaiken maailman mikrohiontaa vai mikä sen oikea nimi on, niin naaman finniarpiin voi kokeilla. En ole mennyt mihinkään hiontoihin, kun edelleen noita finnejä välillä tulee, nytkin on otsassa yksi ja leuassa kaksi aktiivisena ja kipeitä kun mitkä. Peseydyn joka ilta vedellä ja apteekin pesunesteellä. Yläselässä on muutama pieni finni, mutta onneksi nyt ei nivustaipeissa tai kainaloissa, koska ne oli kipeitä. Isoin selässä ollut poksahti silloin viime syksynä itsestään yöllä ja kämmenen kokoisen läikän oli jättänyt märkää ja verta lakanaan ja petauspatjaan. Onneksi sen jälkeen ei yhtään niin isoa ole ollut.

Onko muita, joilla olisi tällaista tullut? Ja jos on joku, jolla meni ohi, niin pitikö tasoittaa naaman arpia ja sattuuko se paljon ja mitä maksaa? Jostain laserjutusta myös luin, tietääkö joku siitä enemmän? Tässä iässä ei itsestään enää arvet kokonaan katoa, kun osa naaman finneistä ollut syviä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin nuorena pari Roaccuttan kuuria ja ihoni on ok. Nyt lähentelen neljääkymppiä ja toivottavasti ei vaihdevuodet pistä ihoani sekaisin. Suosittelen sinullekkin roaccuttaneita jos haluat oikeasti finneistä eroon. Mitään antibiootteja on turha syödä.

Vierailija
2/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin nuorena pari Roaccuttan kuuria ja ihoni on ok. Nyt lähentelen neljääkymppiä ja toivottavasti ei vaihdevuodet pistä ihoani sekaisin. Suosittelen sinullekkin roaccuttaneita jos haluat oikeasti finneistä eroon. Mitään antibiootteja on turha syödä.

Sama juttu. Myöhemmin tuon lääkkeen syönti näkynyt hampaiden juurissa, kääntyneet "koukuiksi". Lääkäri kysyi samantien viisastenhampaiden poiston yhteydessä, että olenko ko. lääkettä käyttänyt. Harmi, että suosittelevat tuota lääkettä vasta viimeisenä keinona, saa kärsiä pitkään turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Myöhemmin tuon lääkkeen syönti näkynyt hampaiden juurissa, kääntyneet "koukuiksi". Lääkäri kysyi samantien viisastenhampaiden poiston yhteydessä, että olenko ko. lääkettä käyttänyt. Harmi, että suosittelevat tuota lääkettä vasta viimeisenä keinona, saa kärsiä pitkään turhaan.

Viimeinen keinohan se tulisikin olla, lääke joka muokkaa kehoa pysyvästi loppuelämäksi (muualtakin kuin ihon talinerityksen osalta!).

Kaikkia ko. aineen vaikutuksia ja vaikutusmekanismeja ei edes tunneta tällä hetkellä.

Harmittaa että teininä söin kuurin tuota myrkkyä.

Vierailija
4/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin ottaisin hormonikorvaushoidon, kuin Roaccutanin, jos pienemmän haitan mukaan mennään. Mutta jokainen toki päättää ja arvioi itse omalta kohdaltaan.

Vierailija
5/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle alkoi tulemaan kystisia finnejä (uskon että samoja kuin sinulla kasvoissa, nämä siis ovat syviä eikä mitään tule yleensä ulos, vaikka kuinka puristaisi tai neulalla tökkisi syvällekin...häipyvät itsekseen ja ovat superisoja sekä kipeitä) muutama vuosi sitten myös. Etenkin ennen kuukautisia tulee pari-kolme, ja jostain syystä aina linjalle korvantausta-leuka-kaula. Ikää vajaa 40 vuotta, finnejä on tullut ja mennyt aina, mutta nämä kystiset ovat uusi asia. 

Vierailija
6/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi. Ihotautilääkäriltä sain aknevoiteita, joilla jo valmiiksi herkkä iho oheni niin että hoidetut alueet punoittavat nyt pysyvästi ja aurinko polttaa heti jos ei ole hattua ja aurinkorasvaa. Finnejä tulee silti kuten ennen voiteitakin.

Välillä tuntuu auttavan oikein tarkka ruokavalio, eli ei mitään herkkuja. Rasvat ja öljyt ruoassa aiheuttavat finnejä heti. Motivaatio syödä rajotetusti kärsii, kun välillä finnejä tulee yhtäkkiä joka tapauksessa. Aurinko tuntuu tekevän myös finnejä vaikkei polttaisikaan, eli aina hattu ja aurinkovoide!

Viimeisellä käyntikerralla vasta ihotautilääkäri totesi ruusufinnin, kun aiemmin oli määrännyt vahvoja aknetuotteita. Sittemmin en ole käynytkään, kun vaiva tuntuu tulevan ja menevän ihan oman mielensä mukaan ja hoitotuotteet vain pahentavan tilannetta. Nyt koetan vain hoitaa hellästi ja vähillä tuotteilla, syödä järkevämmin ja suojautua auringolta.

Vierailija
7/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä viheliäinen vaiva. Antibiootit auttaa just sen hetken kun niitä syö. Akne palaa aina. Ihotautilääkäri ehdotti tietenkin sitä roaccuttania, mutta sehän on ihan hirveä myrkky. Teininä pari niitä kuureja siis syöneenä tiedän. Elimistöön tehdään "hallittu myrkytystila" kuten ihotautilääkärikin sen totesi. Mutta aika vähissä tässä on vaihtoehdot.

Vierailija
8/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin ottaisin hormonikorvaushoidon, kuin Roaccutanin, jos pienemmän haitan mukaan mennään. Mutta jokainen toki päättää ja arvioi itse omalta kohdaltaan.

Minulla alkoi naama kukkia pahasti nelikymppisenä. Syvällä olevia isoja finnejä kasvoissa. Ihotautilääkäri suositteli tuota lääkettä. Arvelutti kyllä kovasti, kun lääkkeestä on kerrottu monenlaista. Söin sen kuurin kuitenkin. Mitään muuta näkyvää oiretta ei ollut kuin huulien kuivuminen, eli niitä oli rasvattava vaseliinilla. Kuuri auttoi, eikä mitään akneongelmia ole tuon jälkeen enää ollut.

Vierailija
9/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen keinohan se tulisikin olla, lääke joka muokkaa kehoa pysyvästi loppuelämäksi (muualtakin kuin ihon talinerityksen osalta!).

Kaikkia ko. aineen vaikutuksia ja vaikutusmekanismeja ei edes tunneta tällä hetkellä.

Harmittaa että teininä söin kuurin tuota myrkkyä.

Minä menin pyytämään antibioottikuuria äkkiä aivan tyhjästä leiskahtaneeseen aikuisiän akneen, mutta lääkäri ei suostunut sitä kirjoittamaan. Roaccutan-reseptin sen sijaan olisin saanut heti. Olin aika ihmeissäni, kun kuitenkin on pitkäaikainen eikä mikään vähähaittainen lääke. En reseptiä halunnut enkä ottanut.

Vierailija
10/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi naama kukkia pahasti nelikymppisenä. Syvällä olevia isoja finnejä kasvoissa. Ihotautilääkäri suositteli tuota lääkettä. Arvelutti kyllä kovasti, kun lääkkeestä on kerrottu monenlaista. Söin sen kuurin kuitenkin. Mitään muuta näkyvää oiretta ei ollut kuin huulien kuivuminen, eli niitä oli rasvattava vaseliinilla. Kuuri auttoi, eikä mitään akneongelmia ole tuon jälkeen enää ollut.

Miten kehon sisäiset hormonaaliset muutokset tai mahdolliset 10v päästä tulevat ongelmat olisivatkaan "näkyviä oireita"?

Olisi pitänyt ottaa laajat verikokeet ennen kuuria ja kuurin jälkeen, jotta näkisit osviittaa mitä kaikkea muuttui.

Vierailija
11/11 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tietoisuus siitä miten järeä aine Roaccutan on on lisääntynyt.

Nuoruudessani 80-/90-luvulla tuota jaettiin kuin karkkia todella nuorille ihmisille, joilla oli vain tavallinen parin vuoden hormonaalinen teiniakne. Eihän tuon ikäinen ole kypsä edes arvioimaan mitä kehoonsa kannattaa työntää.