Te jotka väitätte, että teitä on koulukiusattu mm. pahan puhumisen perusteella
Niin joskus vaan ihmetyttää. Kaikille, oikeasti kaikille, joskus tehdään tuota työelämässä tai kouluelämässä. Puhutaan pahaa, yritetään juoruta tai eristää porukasta. Toki ymmärrän, että joku yksittäinen juoru voi olla haitallinenkin.
Mutta kun oma koulukiusaaminen oli sitä, että joka päivä pieksettiin ja tönittiin auton alle koulumatkalla, kerran sain jopa aivovamman pieksämisen seurauksena. Enkä pienikokoisena tyttönä mahtanut isolle poikalaumalle mitään. Ja jopa tytöt puolusti tätä, sekä sitä, että pahin kiusaaja ollessani 10v,työnsi sormet väkisin em.ättimeeni kaikkien nähden. Jopa tytöt nauroi tälle, ja sille että olin idiootti heidän mielestään.
Aikuistuttuani työelämässä sitten laitoskeittiöllä, eräs kokki raivostuttuaan kaatoi kuumat vedet päälleni. Ihoni paloi, mutta jalat ei onneksi, työkenkien ansioista.
Siinä oli työelämäni, ja nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä traumaattisen stressihäiriön vuoksi.
Edelleen tuo stressihäiriö aktivoituu, kun joku tulee vaikka huutamaan pyykkituvassa että olen pessyt vahingossa toisen vuorolla, tai että koirani kakki tienvarteen. Koen tilanteen uhkana, ja "taistele tai pakene" refleksi aktivoituu
Jotenkin minua vaan ihmetyttää että jonkun mielestä kiusaaminen on eriäviä mielipiteitä, tai sitä että joku on puhunut pahaa.
Kommentit (6)
No siinä kiusaamisessa ei ole sitten yhtään omaa vikaa?
Kiusaaminen voi olla fyysistä tai henkistä, ei kai tässä mitään uutta ole?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku sanoo vähän pahasti, se on pikkusen vähän eri asia, kun olla hengenvaarassa joka päivä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku sanoo vähän pahasti, se on pikkusen vähän eri asia, kun olla hengenvaarassa joka päivä. Ap
On se eri asia. Mutta molemmat on silti kiusaamista.
Voi ei. Toivottavasti saat terapiaa. Itsellä kanssa rankka koulukiusaamistausta (pieksettiin mm. lakaisuharjalla selkään niin että oksensin ja opettaja ei puuttunut)
ja kotona raju perheväkivalta, niin mulla on tuo traumaperäinen stressihäiriö myös.