Hei nuoriso! Voisitteko nyt neuvoa vanhaa kalkkista tietotekniikka ongelmassa
Mä teen sellaista sanapeliä, en jaksa nyt selittää isommin, mutta wordilla. Oon tehnyt pohjan, missä kirjaimia laitetaan taulukkoon yksi kerrallaan, eli sellaisen ruudukon taulukon riveistä ja sarakkeista. Kun etsin kirjainten määrää, se näyttää esim. 9, vaikka kirjaimia on vain 8. Etsin yksin kerrallaan ja sitten vain se haku ei mene mihinkään esim. kolmannen kerralla. Kun poistan taulukon, niin sitten määräksi tulee 0. Mutta jos pelkästään tyhjennän taulukon, niin se näyttää, että kirjaimia olisi yksi kutakin vaikka taulukko on tyhjä. Olen pistänyt asetukseksi läpinäkyvä taulukon ruuduille. Missä ihmeessä nämä piilokirjaimet ovat? En tiedä, saanko ohjelman toimimaan jos en saa näitä pois, en ole vielä niin pitkällä. Teen siis tämän pohjan vain wordilla ja siitä lähden sitten kehittämään eteenpäin C++:lla, siihen saan neuvoa lähipiiristä jos on tarvis, mutta tähän ei onnistunut 31-vuotias lapseni keksimään ratkaisua, ehkä hän on jo vanha. Tämä ei ole koulutyö, vaan omatoiminen harjoitus.
Kommentit (2)
Hei!
Vaikeuksiesi perusteella vaikuttaa siltä, että sinulla voi olla muutamia ongelmia sanapelin taulukon kanssa Word-ohjelmassa. Tässä on muutamia mahdollisia syitä kirjainten määrän epätarkkuuteen ja piilotettujen kirjainten esiintymiseen:
Tyhjennys vs. poistaminen: Kun tyhjennät taulukon, se säilyttää silti rakenteensa ja muodostaa näennäisen tyhjän solun, joka voi näyttää kirjaimelta. Poistaaksesi taulukon kokonaan, valitse se ja käytä "Poista taulukko" -toimintoa, jolloin kaikki taulukon sisältämät tiedot poistuvat.
Piilokirjaimet: On mahdollista, että sinulla voi olla tyhjiä soluja tai muita merkkejä, jotka eivät näy selkeästi, mutta lasketaan silti kirjaimiksi. Voit yrittää valita taulukon solut ja tarkistaa, onko olemassa ylimääräisiä merkkejä tai piilotettuja elementtejä. Voit myös yrittää lisätä tai muuttaa taulukon reunuksia, jotta havaitset paremmin mahdolliset piilokirjaimet.
Läpinäkyvyysasetukset: Vaikka asetatkin taulukon solujen läpinäkyväksi, itse kirjaimet eivät pitäisi olla läpinäkyviä. Tarkista, että teksti soluissa ei ole läpinäkyväksi asetettuna.
Wordin virhe tai bugi: On myös mahdollista, että kohtaat jonkinlaisen Wordin virheen tai bugin, joka aiheuttaa nämä ongelmat. Voisit kokeilla päivittää Word-ohjelmasi uusimpaan versioon tai yrittää käyttää toista tekstinkäsittelyohjelmaa, kuten Google Docsia, testataksesi, esiintyykö sama ongelma.
Toivottavasti nämä vinkit auttavat sinua selvittämään kirjainten määrään liittyvät ongelmat taulukossa. Jos et pysty ratkaisemaan ongelmaa Word-ohjelmassa, voit jatkaa harjoitustasi siirtymällä suoraan C++:aan, sillä tämä on vain pohjan rakentamista varten. C++:n avulla voit luoda oman sanapeli-implementaation ja ohjelmoida sen haluamallasi tavalla.
Onnea sanapelin kehittämiseen ja harjoitteluun!
Miten sanapeliäsi on tarkoitus käyttää?