Miksi äitien väsymykseen ei anneta MITÄÄN apua?
Haluaisin tietää syyn siihen, miksi äidit ei saa väsymykseensä mistään mitään konkreettista apua. Kun kertoo väsymyksestään vaikka neuvolassa tms palvelussa, niin ainoa mitä siitä seuraa on joko ei mitään tai sosionomi tms perhetyöntekijä istumaan sohvalle ja tarkkailemaan tai lastensuojeluilmoitus ja sosiaalityöntekijä tekemään selvitystä ja tarkkailemaan. Tarkkailun tulos voi olla, että kaikki on riittävän hyvin ja asiakkuus lopetetaan. Tai että se sosionomi neuvoo uupunutta ja unen puutteesta kärsivää äitiä, että päivässä täytyy olla viisi ateriaa ja pöytätasot täytyy pyyhkiä joka päivä, ihan kuin näitä ei äiti jo tietäisi ja olisi ennestään toteuttanut, todellakin on.
Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken. Kukaan ei tule kaveriksi siivoamaan kotia, jos äidin voimat ei siihen uupumuksen vuoksi yksin riitä. Mitään konkreettista apua ei saa yhtään mistään.
Kaikilla ei ole isovanhempia auttamassa. Kaikilla ei ole rahaa palkata lastenhoitajaa tai siivoojaa.
Konkreettinen apu uupumukseen ja väsymykseen estäisi ennalta valtavan määrän pahemmin kriisiytyneitä ja oikeasti lastensuojelua vaativia tilanteita. Ja tulisi yhteiskunnalle valtavan paljon halvemmaksi.
Miksi sitä ei haluta antaa?
Kommentit (2829)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan on ollut kyllä apuja enemmän. Isovanhempieni mukaan sotien jälkeen synnyttäneen äidin annettiin levätä ja usein isovanhemmat hoitivat vastasyntynyttä ( tietenkin poikkeuksia oli ja jonkun piti heti lähteä pellolle tai navettaan). Tuohon aikaan myös kyläyhteisö auttoi.
Ennen -90 luvun lamaa omassa lapsuudessani meillä kävi säännöllisesti kunnan kodinhoitajat auttamassa. Muistan kun kodinhoitajat siivosivat, tekivät ruokaa ja vahtiva meitä lapsia. Nykyään olet yksin. On suorastaan kuin kidutusta, että äidin pitäisi vauvaiän ajan eli vajaa vuoden olla nukkumatta. Sitten ihmetellään vielä alhaista syntyvyyttä. Merkillistä tämä nykyaika.
Mun paskaexä totesi vaan, kun valitin väsymystäni synnytyksen jälkeen, että hänen mummonsa meni navettaan heti seuraavana aamuna. Ei yhtään ottanut huomioon, että minä olin silloinkin yksin taloudellisessa vastuussa perheestämme, kun hän ei käynyt töissä. Teki mieli sanoa, että niin katso, millaisia mulqquja juoppoja teidän koko suvusta sitten tuli. Mutta en sanonut. Mutta tuollaisista epäempaattisista jutuistahan se ajatus erosta alkoi itämään...
Vierailija kirjoitti:
Mun läheisten asenne vauvan heräillessä 20 kertaa yössä oli että varmaan mies auttaa, kun ei töissäkään käynyt (oli ikuisuusopiskelija).
Olisihan nykyään jo ex-miehen pitänytkin osallistua ja auttaa, mutta tuntui jälkikäteen ajateltuna olleen hänen keino alistaa ja hallita minua. Neuvolassa vaan nyökyttelivät miehelle myötätuntoisesti, kun sanoi olevansa herkkäuninen, eikä siksi voinut kuulemma hoitaa lasta koskaan yöllä.
Huono mies on taakka, joka estää myös saamasta mitään ulkopuolista apua.
Näin - mutta mistä tiedät ennakolta, että millainen se mies on isänä ja kumppanina lapsen/lasten äidille? Et mistään . Moni mies on hyvä ja kiltti, kunnes s se lapsi tai lapset ovat tulleet. Sitten alkaa se lusmuilu..
Lisäksi hänen suvussaan kaikki naiset oli puolikkaan (työ)hevosen kokosia, isoja rotevia naisia.
Minä olin paljon pienikokoisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä alkaa jo synnärillä.kun hoitajat eivät voi voi katsoa vauvaa edes sen aikaa,että äiti pääsee suihkuun. Mutta mielellään kyllä huudetaan ja moitetaan ,ku löydetään se vuorokaude vanha vauva pyyhkeen päältä lattialta,että äiti voi pestä verisen tikatun toosansa (vauvaa ei uskalla ottaa mukaan suihkuun kun heikottaa). Lisämaitoa pantataan ja sitten syyllistetään äitiä,kun vauva huutaa nälkää.
Sitten tämä univelkainen,kipeä äit lähetetään kotiin vauvansa kanssa.
Siis miksi se isä ei katso vauvaa sillä välillä, kun äiti käy suihkussa?
Täällä huudetaan kaikkia muita apuun paitsi sitä isää, jonka pitäisi huolehtia omasta lapsestaan ja lapsen äidistä.
Anteeksi nyt, mutta mitä ihmeen katsomista siinä vauvassa on sillä aikaa, kun äiti käy suihkussa. Ei se sieltä sängystään minnekään karkaa sinä aikana. Ja jos itkee, niin sitten itkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä alkaa jo synnärillä.kun hoitajat eivät voi voi katsoa vauvaa edes sen aikaa,että äiti pääsee suihkuun. Mutta mielellään kyllä huudetaan ja moitetaan ,ku löydetään se vuorokaude vanha vauva pyyhkeen päältä lattialta,että äiti voi pestä verisen tikatun toosansa (vauvaa ei uskalla ottaa mukaan suihkuun kun heikottaa). Lisämaitoa pantataan ja sitten syyllistetään äitiä,kun vauva huutaa nälkää.
Sitten tämä univelkainen,kipeä äit lähetetään kotiin vauvansa kanssa.
Siis miksi se isä ei katso vauvaa sillä välillä, kun äiti käy suihkussa?
Täällä huudetaan kaikkia muita apuun paitsi sitä isää, jonka pitäisi huolehtia omasta lapsestaan ja lapsen äidistä.
Niin tai muut perheenjäsenet. Ollaan niin irroittautuneita perheistä,että kun apua tarvittaisiin ei ole ketään saatavilla.
Suomeen yksityisiä synnytyssairaaloita niin hoitokin olisi tasokkaampaa.
Opeta se kersas nukkumaan öisin. Nyky äideiltä puuttuu tervettä maalaisjärkeä, eikä siksi osata yhtään mitään. Miten luulette, että ennen vanhaan äidit jaksoi ne kaikki 10 tenavaa? Siten, että ne mukulat nukku öisin, ja niin myös äidit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun läheisten asenne vauvan heräillessä 20 kertaa yössä oli että varmaan mies auttaa, kun ei töissäkään käynyt (oli ikuisuusopiskelija).
Olisihan nykyään jo ex-miehen pitänytkin osallistua ja auttaa, mutta tuntui jälkikäteen ajateltuna olleen hänen keino alistaa ja hallita minua. Neuvolassa vaan nyökyttelivät miehelle myötätuntoisesti, kun sanoi olevansa herkkäuninen, eikä siksi voinut kuulemma hoitaa lasta koskaan yöllä.
Huono mies on taakka, joka estää myös saamasta mitään ulkopuolista apua.
Näin - mutta mistä tiedät ennakolta, että millainen se mies on isänä ja kumppanina lapsen/lasten äidille? Et mistään . Moni mies on hyvä ja kiltti, kunnes s se lapsi tai lapset ovat tulleet. Sitten alkaa se lusmuilu..
Tämä on niin totta. Eksä jopa väitti auttaneensa perhehoitajana työskennellyttä äitiänsä aikoinaan hoitolasten hoitamisessa. Omalta lapseltaan ei sitten voinut muka edes vaihtaa vaippoja, kun se kakanhaju oksetti häntä (ketäpä ei?). Ja hänen piti saada nukkua yönsä rauhassa, niin muutti olkkariin yksin nukkumaan, vei jopa sänkynsä sinne, ettei joutunut heräämään vauvan ääniin. Ja jos vauva erehtyi joskus itkemään yöllä, tuli makkariin nyrkillä uhkailemaan, että lyö meitä, jossei se meteli lopu. Juhlimaan jaksoi kuitenkin mennä miespuolisten kaveriensa kanssa, ja sieltä kait se uusi nuori ja umpityhmä tyttöystäväkin sitten löytyi, ainakin paikkakunta oli sama. Ruuasta valitti, että jos ei oltu loihdittu herralle tarpeeksi gourmeeta, vaan oli arkista hernaria tarjolla jo ihan taloudellisistakin syistä. Lisäänny sitten lisää tällaisten lusmujen kanssa, ei kiitos. Ymmärrän tavallaan oikein hyvin lesboäitejä, siinä on tiimityön mahdollisuus suurempi. Harmi vaan, olen hetero.
Vierailija kirjoitti:
Opeta se kersas nukkumaan öisin. Nyky äideiltä puuttuu tervettä maalaisjärkeä, eikä siksi osata yhtään mitään. Miten luulette, että ennen vanhaan äidit jaksoi ne kaikki 10 tenavaa? Siten, että ne mukulat nukku öisin, ja niin myös äidit.
Perhepedit. Jos oli yhden huoneen hellahuone, niin vauva oli väkisinkin hyvinkin vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen yksityisiä synnytyssairaaloita niin hoitokin olisi tasokkaampaa.
Tuskinpa. Eihän sillä merkitystä ole, ovatko henkilökunta, tilat ja laitteet minimissä siksi, ettei ole rahaa vai siksi, ettei ole halua investoida. T töissä sekä julkisella että privalla
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo jaksoi vain yhden lapsen. Seuraava kuoli heti synnytyksen jälkeen. Ja enempää ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
2790: lapsen isä oli toki mukana kuvioissa ja kahdestaan me lapset pääosin hoidettiinkin. Samaan aikaan oli kaksi vaippaikäistä, elihommaa riitti, Oli se silti rankkaa ja apua olisi tarvinnut, vaikka en yh ollutkaan (ymmärrän että he vasta väsyvätkin). Silti lähes mistään emme apua saaneet. Meillä oli onneksi varaa palkata siistijä silloin tällöin, mikä korvasi tätä tukiverkkojen puutetta. Miehellä oli paljon ulkomaanmatkoja työnsä takia ja ne ajat olivat todella rankkoja.
Mun ja miehen sisarukset poikivat vasta meidän jälkeemme, eivätkä ehkä siksi tajunneet, että olisivat voineet myöhempiä aikoja varten turvata itselleen tukiverkostoa. Eivät voineet ehkä olla varmoja.å, saavatko lapsia ja kannattaako siksi nähdä toisten lasten eteen vaivaa. Huoh! No, nyt me ollaan vapaita ja heillä sama ongelma, mutta auttavat toisiaan enemmän keskenään, mikä on hyvä. Eivät ole hekään yksikään yh.
Niin ja valitettavasti tuolloin ei ollut mahdollista viedä vanhempia lapsia päiväkotiinkaan. Se on nykyaikana monen perheen pelastus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhepedit. Jos oli yhden huoneen hellahuone, niin vauva oli väkisinkin hyvinkin vieressä.
Usein unohtuu, ettei entisaikaankaan kaikilla ollut kymmentä tenavaa. Lapsiluku vaihteli silloinkin eivätkä kaikki äidit silloinkaan jaksaneet. Lapsia myös kuoli sairauksiin ja tapaturmiin nykyistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja sittem vielä kehdataan ihmetellä että syntyvyys on laskussa.
Tohon - "Mutta unen puutteeseen ei saa mitään apua. Kukaan ei auta niin, että olisi vauvan tai lasten kanssa pari tuntia, jotta äiti saa nukkua tai vain olla yksin hetken." - on olemassa hyväkin keino.
Nukut silloin kun se vauvakin nukkuu. Ja koska vauvat nukkuu lähtökohtaisesti enemmän kuin aikuinen, jää aikaa myös muuhunkin väkisinkin.
Mä nukuin aina kun vauvakin nukkui, myös päivällä, kiitos hyvien unenlahjojeni. Mies sitten huusi kotiin tullessaan, kun ei oltu tehty kaikkia kotitöitä hänen poissaollessaan. No lapsi oli hoidettu, ja se riitti minulle. Meni ukonreuhka vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on molemmat vauvat nukkuneet perhepedissä ja näin ollen kaikki on nukkuneet alusta asti hyvin. Kuopus s. 2024, niin neuvolasta valittivat, ettei enää suositella perhepetiä, että vauva omaan sänkyyn :D en tosiaan suostu. Sitten, kun yösyötöt loppuu, niin omaan sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Opeta? Miten opetat alle 6 kk vauvan nukkumaan yöt?
Annan teille muille naisille hyvän vinkin:
Jos miehellä on lapsia useamman naisen kanssa, niin se on RED FLAG. Hän on joutunut aina kiertoon, kun ei ole osallistunut tarpeeksi. Sitten on aina täytynyt löytää uusi vaimo, jolle valehdella. Ihmettelen edelleen mua seurannutta kolmatta vaimoa. Miehellä oli jo yksi lapsi yhdelle ja toinen lapsi toiselle vaimolle. Luuliko kolmas nainen löytäneensä jonkun aarteen? Kun jo itsekin jouduin siinä vaiheessa oikeusteitse tappelemaan, että pääsin miehestä eroon? Minä olin nuori ja tyhmä ja sinisilmäinen, mutta mikä se kolmas vaimo oli???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on molemmat vauvat nukkuneet perhepedissä ja näin ollen kaikki on nukkuneet alusta asti hyvin. Kuopus s. 2024, niin neuvolasta valittivat, ettei enää suositella perhepetiä, että vauva omaan sänkyyn :D en tosiaan suostu. Sitten, kun yösyötöt loppuu, niin omaan sänkyyn.
Mä olin samalla lailla kapinallinen. Neuvolasta oli käsky, että pieni vauva vaan omaan sänkyyn, jopa eri huoneeseen. Pikkuhiljaa otin vauvan koko yöksi viereeni, niin yösyötöt hoitui ketterästi. Enkä todellakaan kierähtänyt hänen päälleen, varoin pikkuista tietenkin. Mutta sekin uskomus on varmaan syntynyt joidenkin alkoholistivanhempien kierähdettyä lapsensa päälle, ei normi-ihminen tee niin edes unissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opeta? Miten opetat alle 6 kk vauvan nukkumaan yöt?
Huudattamalla sen autistiksi ihmisvihaajaksi.
Samaan aikaan synnytysosastoja on suljettu. Meidän alueella 2/3 on suljettu ja siihen yhteen.on nyt 80 km matka.