Historiallinen hetki: Suomessa on nyt maailman ensimmäinen hoitajarobotti. Robottia voidaan etäohjata jopa toiselta mantereelta. Värväys on jo aloitettu Intiassa.
Kommentit (15)
Ihan höpöä, ihmistä ei korvaa joku metalli/muoviseos.
Mun lähelle ei ainaskaa tuu
Vierailija kirjoitti:
Mun lähelle ei ainaskaa tuu
Olettaen, että joku globaalin talousjärjestelmän totaaliromahdus tai vastaava ei tule ensin, niin tulee aika jolloin sun vaihtoehdot on robottihoitaja tai kotiin jääminen. Ei ole mitään syytä ajatella, etteikö riittävän kehittynyt tekoälyllä varustettu robotti olisi vähintään yhtä hyvä hoitaja kuin ihminen, todennäköisesti parempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähelle ei ainaskaa tuuOlettaen, että joku globaalin talousjärjestelmän totaaliromahdus tai vastaava ei tule ensin, niin tulee aika jolloin sun vaihtoehdot on robottihoitaja tai kotiin jääminen. Ei ole mitään syytä ajatella, etteikö riittävän kehittynyt tekoälyllä varustettu robotti olisi vähintään yhtä hyvä hoitaja kuin ihminen, todennäköisesti parempikin.
Haluaisitko robottihoitajan joka antaa vaihtoehtoisia hoitoja?
Jos tuolle hoitorobotille antaa käskyn, vaikka Intiasta, iskeekö se myrkkypiikin potilaan peppuun ja säästösyistä hoito loppuu siihen?
minä vaan kysyn kirjoitti:
Jos tuolle hoitorobotille antaa käskyn, vaikka Intiasta, iskeekö se myrkkypiikin potilaan peppuun ja säästösyistä hoito loppuu siihen?
Kyllä.
Kätevä laite.
Tuossa videota siitä.
Ihminen ohjaa robottia ? Tarvitaan siis ihminen ja robotti ja säästöä syntyy ?
Nopeestiko sille tekoälyn avulla koodaa jonkun skriptin mikä käy tarvittavat otteet läpi ja ohjaaja vetää lonkkaa.
Jännittävä uusi alue hakkereille järjestelemään vähän hoitoja.
Varmasti rauhoittaa tuollainen mekaaninen robottinen kosketus peloista ja kivuista kärsivää? Seuraavaksi nämä robot päiväkoteihin?
Jep, jep. Työskentelen tuotantorobottien kanssa ja on se huvittavaa kuinka usein ne ovat epäkunnossa ja tarvitaan ihminen "tuuraamaan" robottia. Robotteihin investoitiin miljoonia ja niiden tuottavuus vuositasolla ei yllä lähellekään saman työn tekevän ihmisen tuottavuuteen. Parhaimmillaan yksi robotti seisoi 4kk, kun odoteltiin yhtä pientä osaa ulkomailta. Kameroista, sensoreista ja lasereista huolimatta ne tekevät enemmän virheellisiä tuotteita kuin ihminen. Isälläni on käytössä lääkerobotti joka tekee jatkuvasti vääriä hälytyksiä ottamattomista lääkkeistä kotihoitoon, vaikka isä on lääkkeet ottanut. Näin tulee turhia suunnittelemattomia käyntejä kotihoidolle, koska joutuvat lähteä tarkistamaan onko isä kunnossa.
Mutta kyllä robotiikassa on tulevaisuus!
Vierailija kirjoitti:
Varmasti rauhoittaa tuollainen mekaaninen robottinen kosketus peloista ja kivuista kärsivää? Seuraavaksi nämä robot päiväkoteihin?
Muistisairas tai muuten erittäin vanha ihmeissään onko avaruudessa vai missä kun on tuollaisia olioita.
Hakkerit pystyy ohjelmoimaan sen täystuhoksi. Mitäs sitten tehdään, kun robotti heittäytyy viholliseksi? Onko käsikirjassa ohjetta siihen? Kuinka kauan robotin takuu on voimassa? Entäs varaosat?
Mahtavaa. Upeeta.