Lapsi auton etupenkillä ilman turvavöitä
Pysähtyessäni punaisiin, viereisen kaistan autossa oli kuljettajan lisäksi nainen etupenkillä ja hänellä sylissä pieni n. 4v lapsi. Kummallakaan ei ollut turvavyötä. Pelästyin lapsen puolesta. Valot vaihtuivat ja mietin, että soitanko 112. Sitten auto kääntyi ja olin itse suoraan menevien kaistalla, en nähnyt rekkaria. Miten olisit toiminut? Mua käi vaivaamaan se, etten tehnyt mitään.
Kommentit (17)
Lasun paikka ilman muuta. Olisin rekkarin perusteella selvittänyt omistajan.
Ehkä hän on nyt jostain syystä ajatellut, että tuo on turvallisin vaihtoehto. Saattaa normaalisti olla ihan asianmukaisesti turvaistuimessa, mutta nyt oli vieraan kyydissä tms. Voihan se olla, että lapselle oli vaikka jalka poikki ja olivat menossa sairaalasta kotiin eivätkä viitsineet runnoa kipuista lasta väkisin istuimeen.
Kovassa vauhdissa tai esim. motarilla varmaan itsekin kauhistelisin ja rekkarilla selvittäisin puhelinnumeron sekä ottaisin yhteyttä, mutta hiljaisessa vauhdissa kaupungissa en. En toki itse ikinä kuljettaisi lasta sylissä ja meillä koululainenkin kulkee vielä turvavyöistuimessa. Mutta yritän ymmärtää, että muut tekevät omat päätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Haloooo!! Oliko hengenhätä? Voi hyvänen aika, nykyajan hysteerikot.
Saattoi hyvinkin olla. Liikenteessä voi lähteä henki, jos ilman turvavöitä on autossa, joka törmää edessä olevaan.
Olisipa poliisilla se oma hälytysnumero! Kyllä istuvat autoissa aika paljon muuten vaan niin, että ehtisivät vastata puhelimeen. Nyt ei ole enää kuin häke, eikä sinne viitsi kaikista liikennejutuista soittaa, vaikka ne voivat hengenlähtöön johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän on nyt jostain syystä ajatellut, että tuo on turvallisin vaihtoehto. Saattaa normaalisti olla ihan asianmukaisesti turvaistuimessa, mutta nyt oli vieraan kyydissä tms. Voihan se olla, että lapselle oli vaikka jalka poikki ja olivat menossa sairaalasta kotiin eivätkä viitsineet runnoa kipuista lasta väkisin istuimeen.
Kovassa vauhdissa tai esim. motarilla varmaan itsekin kauhistelisin ja rekkarilla selvittäisin puhelinnumeron sekä ottaisin yhteyttä, mutta hiljaisessa vauhdissa kaupungissa en. En toki itse ikinä kuljettaisi lasta sylissä ja meillä koululainenkin kulkee vielä turvavyöistuimessa. Mutta yritän ymmärtää, että muut tekevät omat päätöksensä.
Olisihan turvavyön silti voinut laittaa kiinni, ja lapsen takapenkille. Se on kuitenkin turvallisempi kuin etupenkillä ilman turvavyötä.
Vierailija kirjoitti:
Haloooo!! Oliko hengenhätä? Voi hyvänen aika, nykyajan hysteerikot.
Sieltä, kun joku rattijuoppo tulee keulaan ja lapsi lentää ikkunan läpi maahan niskat nurin, niin hätä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan turvavyön silti voinut laittaa kiinni, ja lapsen takapenkille. Se on kuitenkin turvallisempi kuin etupenkillä ilman turvavyötä.
Joo, tottakai olen samaa mieltä. Mutta hän nyt on selvästi tehnyt virhearvion ja ajatellut tuon olevan turvallista.
Ap jatkaa vielä, että ajoimme Kehä 1, jossa nopeus 80km/h.
Vierailija kirjoitti:
Kehällä, ja siellä liikennevalot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehällä, ja siellä liikennevalot?
Kyllä siellä on. Kehä ykkönen itään ja liittymä Kontulaan päin. Siinä on liikennevalot. T. Ap
toivottavasti ei lennä lasin läpi muitten päälle, muuten ei kiinosta
Vierailija kirjoitti:
SÄÄNTÖSUOMI! SÄÄNTÖSUOMI!
Nyt ei ole kyse säännöstä vaan LAPSEN turvallisuudesta. Olen samaa mieltä ap. n kanssa, että tuohon pitäisi puuttua. Jos ap olisi saanut rekisterinumeron, lasu olisi ollut oikea väylä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät mitä takapenkillä oli? Jos oli täynnä tavaraa? Nopeassa vauhdissa en todellakaan itsekään pitäisi lasta etupenkillä ilman turvavöitä. Mutta keskusta-alueella lyhyen matkaa voisin poikkeustilanteissa näin tehdä jos pakko.
sehän on viisasta että ne romut lentää niskaan
Kolari sattuu usein ihan siinä kotikulmilla tutussa ja rauhallisessa paikassa.
Poliisille ilmoitus ja he tekee lasun jos katsoo aiheelliseksi. Eli 112. Mut jos ei nää rekkaria niin ei välttämättä auta, ei varsinkaan Helsingin kokoisessa kaupungissa. Ellei sattuisi tuuri ja poliisit just samoilla suunnilla liikkeellä.
Jaahas. Se on tukiainen taas ollut lomalle lähdössä.
Liian usein näkee aivan liian pieniä lapsia ilman turvaistuimia etupenkillä. Ja vaikka olisivat turvavöissä ei ne airbagit ole tarkoitettu pienelle ihmiselle. Tulee rumaa jälkeä siitäkin jos kolari sattuu lapsi on kasvot menosuuntaan normi vöissä. Pienen lapsen kroppa ei ole valmis ottamaan sellaista painetta vastaan mikä törmäyksessä syntyy ja pahimmassa tapauksessa jopa niskat murtuu kun pää painaa niin paljon.
Lapsen paikka on autossa takapenkillä ja sielläkin asianmukaisessa turvaistuimessa ja paras selkä menosuuntaan vähintään 4 vuotiaakdi saakka.
Olivatko rahtihameita?
Se sakki meinaan tekee noin airbageista välittämättä.