Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tosi pettynyt neuvolaan

Vierailija
24.04.2023 |

Olen raskaana ja ensimmäinen neuvolakäynti pian. Olen kuitenkin ollut jo Maisan kautta yhteydessä neuvolaan oireiden takia, jotka omien selvittelyjeni perusteella vaatisivat lääkärin tutkimuksen ja bakteeriviljelyn, koska hoitamattomat tulehdukset voivat kaksinkertaistaa keskenmenon riskin. Neuvolassa ei otettu oireitani vakavasti ja sanottiin viestissä että jos haluaisit nähdä lääkäriä ennen neuvolaan aikataulun lääkäritapaamista, tulee mennä terveyskeskukselle eikä neuvolaan. Lisäksi ehdotettiin pissakoetta, josta ei mielestäni ollenkaan voi tutkia niitä asioita joita epäilin. He myös kuvailivat oireitani omissa viesteissään väärin ihan eri tavalla kun olin itse kirjoittanut, ja viimeisimmän viestin jälkeen sulkivat keskustelun niin että en voi siihen enää vastata.

Aiemmin minulla oli keskenmeno viikolla 7 ja silloinkaan en päässyt minkäänlaisiin tutkimuksiin neuvolaan vaan jouduin olemaan verenvuodon kanssa epätietoisena monta päivää kunnes mentiin yksityiselle ja maksettiin yli 300e siitä että sai mielenrauhan ja varmistuksen sille että keskenmeno on todella käynnissä. Entä jos kyseessä ei olisi ollutkaan keskenmeno vaan verenvuoto muista syistä? Neuvolaa ei tunnu kiinnostavan odottajan terveydentila tai oireet ollenkaan.

Olen aika järkyttynyt että näinkö suomessa kohdellaan raskaana olevia? Kun kuitenkin tutkimusten perusteella henkinen hyvinvointi on raskaana todella tärkeää

Kaiken huippu on se että raskausajalle ei voi ottaa yksityistä vakuutusta äidille, eikä oma sairaskuluvakuurus tai työterveys kata raskauteen liittyviä käyntejä yksityisellä.

Että suomeen lisää vauvoja?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola palveluista karsitaan jatkuvasti ja tässä tulos... Soita omaan terveyskeskukseen ja kerro oireet.

Vierailija
2/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synlab on edullinen paikka, varaa sieltä aika.

Et tarvitse siihen neuvolaa etkä terveysasemaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta tänne jonnekin pienemmälle paikkakunnalle. Täällä kaikki toimii ihan loistavasti neuvolan kanssa.

Vierailija
4/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä bakteeriviljelyn haluat ja miksi? Jos emättimen niin esim valkovuodon määrä lisääntyy raskaana ollessa ja on normaalia.

Vierailija
5/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle on annettu neuvo ottaa yhteyttä terveyskeskukseen. Mikset tee niin? Eihän siellä neuvolassa ole ketään lääkäriä päivystämässä.

Vierailija
6/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhotu ap. Tuo stressaaminen ei auta mitään. Ota sinne terveyskeskukseen yhteyttä

Vierailija
7/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kehotuksen olla yhteydessä terveyskeskukseen vasta sen jälkeen kun olin uudessa viestissä ihmetellyt heidän aiempaa ohjeistustaan minun oireisiini. Eivät siis oma-aloitteisesti sitä ehdottaneet. Toki aion sinne hakeutua jos oireet jatkuu.

Mutta harmittaa että pitää vaatia itselleen hyvää tai edes riittävää hoitoa, vielä näin haavoittuvaisessa tilassa.

Ja oireena ei ole valkovuodon lisääntyminen jota joku arvasi, vaan tulehdukseen viittaavat oireet eikä minulla koskaan aiemmin ole ollut tulehdusta tai hiivaa, joten itsehoitolääkitys tuskin sopii vaikka sitäkin he ehdottivat vaikka eivät edes kysyneet että onko minulla koskaan ollut hiivatulehdusta.

Terveyskirjastossa selkeästi lukee, että lääkäriin on hakeuduttava jos oireita tulee raskaana, tai jos ei ole aiemmin ollut hiivaa tai muita tulehduksia ja minulla tosiaan täyttyy nyt nuo molemmat ehdot vaikka yksikin riittäisi.

Ap

Onko suosituksia Helsingin neuvoloista jos vielä vaihtaisin? Aika huonosti lähti tämä liikkeelle

Vierailija
8/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet apteekkiin ja kysyt sieltä sopivaa hiivalääkettä raskaana olevalle. Voi herranjestas että osaat olla rasittava!

Vierailija
9/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entä jos kyseessä ei ole hiiva?

Vierailija
10/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiivatulehdus raskauden aikana on tavallista. Tämän ap tietäisi, jos olisi vähän lukenut raskausoireista.

Vierailija
11/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos kyseessä ei ole hiiva?

Jos se lähtee hiivalääkkeellä, se on hiiva. Jos ei niin sitten terveyskeskukseen yhteys.

Vierailija
12/12 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle otettu vakuutus korvaa tavallaan äidinkin kulut, esim raskausdiabeteksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä