Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka elit ennen someaikakautta..

Vierailija
23.04.2023 |

Eli sinä, joka elit ennen someaikakautta, erityisesti ennen 2000-lukua. Millaista se oli? Oliko asiat paremmin vai huonommin?

Havaitsetko samat ilmiöt tällä vuosikymmenellä vs. silloin? Vertaavatko nykyään ihmiset enemmän itseään toisiin ja toisten elämään, vai tapahtuiko sitä myös ennen somea?

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat olivat paljon paremmin. Älypuhelimet ovat ihmiskunnan huonoin keksintö.

Edelleenkään en ota vakavissani ihmistä, joka spämmää tuota kommenttia älypuhelimen kautta virtuaaliselle keskustelupalstalle. Älä ole puhelimella koko ajan, jos kerran elämä on parempaa ilman sitä.

Itse en missään tapauksessa haluaisi enää elää ilman somea. Nytkin, kun olemme lähdössä matkoille, some on aivan korvaamaton tiedonlähde ja työkalu.

Vierailija
22/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin 18-vuotiaaksi asti pikkukunnassa, jossa ei ollut kovinkaan paljon mitään samanhenkistä seuraa. Netin käyttö alkoi yleistyä ja some vilkastua vasta, kun olin jo kaupungissa opiskelemassa.

Olen monesti ajatellut, että olisin somen kautta ollut vähemmän tynnyrissä kasvanut tyttö, kun lähdin opiskelemaan. Ehkä olisin saanut paremmin tietoa eri vaihtoehdoista opiskelunkin suhteen, luonut valmiiksi sosiaalisia verkostoja kiinnostuksenkohteideni mukaan ja se kulttuurishokki olisi ollut paljon pienempi.

Toisaalta muistan varmasti koko elämäni, miten sieltä pikkukunnasta ihmisten ilmoille pois pääseminen oli kuin raskas taakka olisi tippunut harteilta. Oli sekin tunteena tietysti omalla tavallaan ihana. Olisi silti ollut mukavampaa, jos sen eron ei olisi tarvinnut olla niin jyrkkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Illan viihdemenot katsottiin City-lehdestä (joo, ihan siitä printtilehdestä). Kännyköitä toki oli, mutta puhuminen oli kallista eikä sitä puhelinta ihan turhaan käytetty. Ennen kännyköitä pitä vain arvella missä kaveri on ja sinne piti sitten mennä katsomaan että josko löytyisi. Niitä pieniä leffamainoksia oli kiva tihrustaa hesarin takasivuilta ja liput piti hakea ihan fyysisesti paikan päältä. Mulla ei ollut edes mitään nettiä ysärillä, itse asiassa vasta 2005 hommasin oman netin. Oli niin paljon helpompi keskittyä asioihin silloin. Sitä tuli sivistettyä itseään lukemalla ja muutenkin tuli leppoisasti laahustettua aina paikan päälle tekemään kaikki jutut.

On kyllä todella ikävä niitä aikoja.

Se netti katkeaa ja pääset palaamaan vanhoihin hyviin aikoihin, kun jätät pari laskua maksamatta.

Ei sinne pääse takaisin, niin moni muu elää kuitenkin someaikaa. Esimerkiksi monien seurojen toiminta Facebookissa, raivostuttavaa, miksei voi olla kunnollista nettisivua? Facebookin formaatti on vielä minusta tosi sekava, vanhemmat asiat valuu alas ja niitä ei enää löydä.

Vierailija
24/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kaikki asiat paremmin.

Vierailija
25/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta lomamatkojen varaamisesta mieleen, että ihan kaikki (hyvät ja huonot) kokemukset on saatavilla ja monta asiaa saattaa jäädä kokematta. Mulla paloi käämi deittimiehen kanssa, kun ei voitu eksyä mihinkään kahvilaan, kun ensin piti tarkistaa muiden kokemukset paikasta. 

Vierailija
26/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elin 18-vuotiaaksi asti pikkukunnassa, jossa ei ollut kovinkaan paljon mitään samanhenkistä seuraa. Netin käyttö alkoi yleistyä ja some vilkastua vasta, kun olin jo kaupungissa opiskelemassa.

Olen monesti ajatellut, että olisin somen kautta ollut vähemmän tynnyrissä kasvanut tyttö, kun lähdin opiskelemaan. Ehkä olisin saanut paremmin tietoa eri vaihtoehdoista opiskelunkin suhteen, luonut valmiiksi sosiaalisia verkostoja kiinnostuksenkohteideni mukaan ja se kulttuurishokki olisi ollut paljon pienempi.

Toisaalta muistan varmasti koko elämäni, miten sieltä pikkukunnasta ihmisten ilmoille pois pääseminen oli kuin raskas taakka olisi tippunut harteilta. Oli sekin tunteena tietysti omalla tavallaan ihana. Olisi silti ollut mukavampaa, jos sen eron ei olisi tarvinnut olla niin jyrkkä.

Tämä! En tiedä, millaiseksi oma elämäni olisi muodostunut, jos olisi ollut some ja kaikki se tieto saatavilla, mitä nyt on, mutta huomattavasti helpommaksi aivan varmasti.

Vierailija
27/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon paremmin oli ennen somea. Ihmiset juttelivat toisilleen ja olivat avoimempia. Nyky teinit kusee alleen jos joku sanoo moi.

Teineillä on lähes aina tuo vaihe, mutta kun nykyään tuntuu, että isolla osalla on joku sosiaalisten tilanteiden pelko ikäryhmästä riippumatta.

Vierailija
28/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä somen alkuaika oli ihan kiva. Siis irc-galleria yms. Siellä jaettiin kivoja kuvia omasta elämästä ja sai keskustella muiden nuorten kanssa. Nykyään some on ihan pilalla. Siellä vaan kaikki esittelee filtteröityä naamaansa, siellä tapellaan ja loukkaannutaan, tai sitten otetaan äänekkäästi kantaa johonkin asiaan. Varsinkin Facebookista on tullut joku vanhojen ihmisten tappelukanava.

Vierailija
29/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aktiivisesti somessa, joten elämäni ei ole paljonkaan muuttunut somen vuoksi. Ihmiset eivät tosin enää ole yhteydessä muuta kautta. Ja kun en ole somessa, niin minuun ei olla yhteydessä.

Vierailija
30/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat aina olleet uteliaita toisten elämästä, ovat vertailleet, juorunneet, olleet kateellisia.

Täydellisiä ihmisiä on nähnyt vain televisiosta ja naisten lehdistä, aikakautensa vaikuttajia hekin. Oli helpompi ymmärtää, ettei tavallinen nainen näytä samalta kuin huippumalli lehden kannessa, silti ulkonäköpaineita oli.

Naisvihaa, rasismia ja muuta vihapuhetta käsiteltiin Esson baarissa tai lähipubissa, öyhötys pysyi pienen piirin keskuudessa.

Ilmiöt on lopulta ihan samoja, mittasuhteet erit.

Vierailija
31/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ei ollut sellaista puolestaloukkaantumista kuin nykyään. Eikä nykyisenkaltaista tyhjästäloukkaantumista. Eikä sitä, että etsitään loukkaantumisen aiheita vaikka väkisin kiven alta. Siitä tykkäsin. 

Vierailija
32/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Lapset hoidettiin kotona eikä niitä viety mihinkään säilytykseen.

Perheissä osattiin tehdä ruokaa. Ei tilattu jotain lättyjä Woltista.

Lapsilla oli kaikilla samanlaisia vaatteita. Ei ollut merkkikledjuja.

Huostaanottoja ei ollut vaan vanhemmat halusivat hoitaa lapsiaan.

Vierailija
33/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittymishäiriöitä oli varmasti ainakin vähemmän.

Vierailija
34/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista parhainta oli kun sai olla tavoittamattomissa <3

Saa olla edelleenkin kun ei ole missään somessa, kuten minä.

Vierailija
35/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsivätkö silloin 80-luvulla myös ne kiltitkin pojat mukaan diskoihin ja tutustumaan tyttöihin 😳

Miksi sinä tulet jankkaamaan omaa paskaasi toisten aivan eri aiheista aloittamiin ketjuihin?

Vierailija
36/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista parhainta oli kun sai olla tavoittamattomissa <3

Itse otin kännykän joskus hiwman ennen 2010-lukua. Sitä ennen jokainen, jolle annoin numeroni, tiesi jo siitä että on lankanumero eli olen tavoitettavissa silloin kun olen.

Vierailija
37/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelin on helpottanut elämää ihan käsittämättömän paljon. En halua palata lankapuhelinaikaan saati aikaan, kun ei ollut edes sitä lankapuhelinta.

Vierailija
38/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Lapset hoidettiin kotona eikä niitä viety mihinkään säilytykseen.

Perheissä osattiin tehdä ruokaa. Ei tilattu jotain lättyjä Woltista.

Lapsilla oli kaikilla samanlaisia vaatteita. Ei ollut merkkikledjuja.

Huostaanottoja ei ollut vaan vanhemmat halusivat hoitaa lapsiaan.

Lapset joko rahdattiin hoitoon jollekin naapurin tytölle tai tuntemattomalle aikuiselle tai kotiäiti käski lapset pihalle leikkimään keskenään

Joo, ei tilattu ruokaa kotiin

Merkkivaatteita oli joillakin onnekkailla, muut kulkivat samanlaisissa vaatteissa. Erikoisesta pukeutumisesta kiusattiin ja syrjittiin

Huostaanottoja oli vähemmän, mutta jotkut lapset elivätkin tosi surkeissa oloissa eikä edes naapurit tai sukulaiset puuttuneet.

Oon 70-luvulla syntynyt

Vierailija
39/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PRRRR PRRRRRR PRRRRR

-Niemisellä

- Marja moi, onks Pirjo kotona?

- Ei.

-Tiätsä koska se tulee?

- En.

- No sano sille että mä soitin. Ja sano et soittaa mulle kun tulee.

- Joo

-Moi

- Moi

Vierailija
40/120 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin asiat, jotka jouduin kokemaan, olisivat voineet olla paljon kamalampia, jos silloin olisi ollut nykyiset somealustat.

Ehkä se, kun minut hakattiin ja teinilauma vain nauroi vieressä, olisi kuvattu ja levitetty ympäri tiktokkeja ja snäppejä. Ehkä tietäisin paljon useammista juhlista ja illanvietosta joista jäin paitsi. Ehkä ilkkuvat sanat olisi kirjoitettu someen potenssiin kolme.

Voi jopa olla, että olisin purkanut yksinäisyyttäni somessa ja haksahtanut jonkun sairaan miehen groomattavaksi.

N vm-82

Ps. Moni asia on nyt paljon helpompaa, tiedon etsiminen esimerkiksi: ruokaohjeen, osoitteen, postinumeron, aukioloajan, minkä tahansa nippelitiedon. On helppo varata hotellit ja lennot. Ostaa kaupasta ruoat kotiin, ostaa tavaroita, ostaa auto.