Voisiko joku musiikista ymmärtävä selittää?
En jotenkin tajua rytmiä, että mistä sitä tietää, milloin sitä pitää hakata tai hytkytä. Esim. kun katsoin tuota Petri Nygardin biisiä (https://youtu.be/esSnfGZo58Y), niin kohdassa 1:49 hän lyö jalalla tahtia, mutta minä olinkin valmiiksi lyömässä samaa tahtia väärässä kohtaa, eli noiden hänen lyöntiensä välissä. En tiedä, onko ihan selvää, mutta jos on, niin olisin tosi kiitollinen, jos joku voisi selventää tätä asiaa.
Kommentit (35)
Kiitos, mutta siis ongelma on se, että se tahti jotenkin jakautuu kahtia ja lyön sitä väärällä "puoliskolla." Mistä johtuu ja miten tiedän, milloin pitää lyödä? Esim. konsertissa joskus tajuan, että huojun rytmin mukana ihana juuri eri aikaan kuin koko muu yleisö, mutta samaa vauhtia.
Ap
En ymmärrä, mikä tuossa tahdissa on niin vaikeaa sisäistää. Perus 4/4. Esimerkissäsi hän lyö jalkaa tahdin ensimmäisellä ja kolmannella iskulla. Lyönti-taa-lyönti-taa
Hmm. Siis ekassa vastauksessa sanottiin, että titti titti ja toisella kolauksella lyödään. Toisessa vastauksessa sanottiin, että ensimmäisellä ja kolmannella iskulla lyödää. Onko minun päässä vikaa, vai oliko nämä vastaukset ihan päinvastaiset keskenään, kuten olen ymmärtävinäni?
Ap
Kiitos videosta, mutta siis tuossakin joku VOISI lyödä tahtia juuri noiden taputusten välissä (kaverin puolesta kyselen...). Niin mistä sen sitten tajuaa? Kuuluuko rytmiä paukuttaa tahdin ensimmäisellä ja kolmannella vai toisella ja neljännellä iskulla?
Ap
Jos esimerkiksi biisi menee neljään, on ihan ok lyötkö 1 ja 3 vai 2 ja 4 iskuilla. 2 ja 4 kuulostaa yleensä paremmalta, mutta kaikki aina taputtaa 1 ja 3.
Okei, no luin tuon videon kuvauksen ja kommentteja. 2 ja 4 on siis "oikea" rytmi ja 1 ja 3 urpoille ja tunareille. Sen kun vielä tajuaisi, että mistä sen sitten tietää, et mistä tietää että koska se tahti alkaa... Olen ilmeisesti ainoa epämusikaalinen täällä.
Ap
Vastakohtien kautta. Kokeile milloin et ainakaan ole rytmissä niin rytmi löytyy.
Jossain etnomusiikissa voi olla enemmän jakoja.
Vierailija kirjoitti:
Vastakohtien kautta. Kokeile milloin et ainakaan ole rytmissä niin rytmi löytyy.
Jossain etnomusiikissa voi olla enemmän jakoja.
Siis löydän kyllä rytmin, mutta en ole tajunnut just tota 1/3 tai 2/4 -hommelia. Joskus olen itse ihan eri ajassa sen kanssa kuin muu yleisö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Okei, no luin tuon videon kuvauksen ja kommentteja. 2 ja 4 on siis "oikea" rytmi ja 1 ja 3 urpoille ja tunareille. Sen kun vielä tajuaisi, että mistä sen sitten tietää, et mistä tietää että koska se tahti alkaa... Olen ilmeisesti ainoa epämusikaalinen täällä.
Ap
Uusi tahti alkaa esim. tuossa Petrin videossa juuri tuossa sunkin ilmoittamassa kohdassa 1:49. Koko biisin päälle voi kuvitella tasaisen metronomin. TAA taa taa taa, TAA taa taa taa - tuossa on kaksi tahtia, joissa iso TAA tahdin ensimmäinen lyönti. Tuon biisin tempo lienee 140 tai 150 iskua minuutissa. Siitä vaan metronomi päälle ja kuuntelemaan, miltä se kuulostaa 4/4-tahtilajissa ja milloin sitä tahtia (jalkaa) tulisi lyödä. Harjoittele vaikka sitten, että 1. lyönnin lyöt vasemmalla jalalla ja kolme seuraavaa oikealla. Vasemman jalan lyönti on aina se uuden alkavan tahdin 1. lyönti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no luin tuon videon kuvauksen ja kommentteja. 2 ja 4 on siis "oikea" rytmi ja 1 ja 3 urpoille ja tunareille. Sen kun vielä tajuaisi, että mistä sen sitten tietää, et mistä tietää että koska se tahti alkaa... Olen ilmeisesti ainoa epämusikaalinen täällä.
Ap
Uusi tahti alkaa esim. tuossa Petrin videossa juuri tuossa sunkin ilmoittamassa kohdassa 1:49. Koko biisin päälle voi kuvitella tasaisen metronomin. TAA taa taa taa, TAA taa taa taa - tuossa on kaksi tahtia, joissa iso TAA tahdin ensimmäinen lyönti. Tuon biisin tempo lienee 140 tai 150 iskua minuutissa. Siitä vaan metronomi päälle ja kuuntelemaan, miltä se kuulostaa 4/4-tahtilajissa ja milloin sitä tahtia (jalkaa) tulisi lyödä. Harjoittele vaikka sitten, että 1. lyönnin lyöt vasemmalla jalalla ja kolme seuraavaa oikealla. Vasemman jalan lyönti on aina se uuden alkavan tahdin 1. lyönti.
No niin, okei, kiitos. Eli siis Petri lyö siis juuri "väärin", ainakin tuon seuraavan videon kommenttien mukaan (joissa kauhistellaan sitä, kun yleisö taputtaa 1. ja 3? lyönnillä eikä toisella ja 4:nnellä)?
Ap
UK koo noo aa, UK koo noo aa, OO lii kun non, MIES (taa taa taa), KUN hän mee nii SAA uu naan (taa), PIS tii lau kun NAA uu laan (taa), UK koo noo aa, UK koo noo aa, OO lii kun non, MIES (taa taa taa).
Siinä tavanomainen 4/4 tahtilajin esimerkki, ja mikä sana tai tavu aloittaa uuden tahdin.
Vierailija kirjoitti:
UK koo noo aa, UK koo noo aa, OO lii kun non, MIES (taa taa taa), KUN hän mee nii SAA uu naan (taa), PIS tii lau kun NAA uu laan (taa), UK koo noo aa, UK koo noo aa, OO lii kun non, MIES (taa taa taa).
Siinä tavanomainen 4/4 tahtilajin esimerkki, ja mikä sana tai tavu aloittaa uuden tahdin.
Jep, mutta lyödäänkö kapuloita yhteen näin
UK koo NOO aa OO lii KUN non MIEs
vai näin
uk KOO noo AA oo LII kun NON mies,
that is the question.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no luin tuon videon kuvauksen ja kommentteja. 2 ja 4 on siis "oikea" rytmi ja 1 ja 3 urpoille ja tunareille. Sen kun vielä tajuaisi, että mistä sen sitten tietää, et mistä tietää että koska se tahti alkaa... Olen ilmeisesti ainoa epämusikaalinen täällä.
Ap
Uusi tahti alkaa esim. tuossa Petrin videossa juuri tuossa sunkin ilmoittamassa kohdassa 1:49. Koko biisin päälle voi kuvitella tasaisen metronomin. TAA taa taa taa, TAA taa taa taa - tuossa on kaksi tahtia, joissa iso TAA tahdin ensimmäinen lyönti. Tuon biisin tempo lienee 140 tai 150 iskua minuutissa. Siitä vaan metronomi päälle ja kuuntelemaan, miltä se kuulostaa 4/4-tahtilajissa ja milloin sitä tahtia (jalkaa) tulisi lyödä. Harjoittele vaikka sitten, että 1. lyönnin lyöt vasemmalla jalalla ja kolme seuraavaa oikealla. Vasemman jalan lyönti on aina se uuden alkavan tahdin 1. lyönti.
No niin, okei, kiitos. Eli siis Petri lyö siis juuri "väärin", ainakin tuon seuraavan videon kommenttien mukaan (joissa kauhistellaan sitä, kun yleisö taputtaa 1. ja 3? lyönnillä eikä toisella ja 4:nnellä)?
Ap
On aika mustavalkoista ajatella että taputus 1. ja 3. lyönnillä on väärin, mutta kai se on epätavanomaista ja juontuu siitä, miten peruskomppia soitetaan. Pum=basari, Cha=virveli. Pum, Cha, Pum, Cha / Pum, Cha, PumPum, Cha. Yleensä taputus tulee tuon virvelin eli Cha kohdalla. Jos aloitatkin taputuksella, se olisi rummuilla Cha, Pum, Cha, Pum / Cha, Pum, ChaCha, Pum mikä kuulostaa nurinkuriselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no luin tuon videon kuvauksen ja kommentteja. 2 ja 4 on siis "oikea" rytmi ja 1 ja 3 urpoille ja tunareille. Sen kun vielä tajuaisi, että mistä sen sitten tietää, et mistä tietää että koska se tahti alkaa... Olen ilmeisesti ainoa epämusikaalinen täällä.
Ap
Uusi tahti alkaa esim. tuossa Petrin videossa juuri tuossa sunkin ilmoittamassa kohdassa 1:49. Koko biisin päälle voi kuvitella tasaisen metronomin. TAA taa taa taa, TAA taa taa taa - tuossa on kaksi tahtia, joissa iso TAA tahdin ensimmäinen lyönti. Tuon biisin tempo lienee 140 tai 150 iskua minuutissa. Siitä vaan metronomi päälle ja kuuntelemaan, miltä se kuulostaa 4/4-tahtilajissa ja milloin sitä tahtia (jalkaa) tulisi lyödä. Harjoittele vaikka sitten, että 1. lyönnin lyöt vasemmalla jalalla ja kolme seuraavaa oikealla. Vasemman jalan lyönti on aina se uuden alkavan tahdin 1. lyönti.
No niin, okei, kiitos. Eli siis Petri lyö siis juuri "väärin", ainakin tuon seuraavan videon kommenttien mukaan (joissa kauhistellaan sitä, kun yleisö taputtaa 1. ja 3? lyönnillä eikä toisella ja 4:nnellä)?
Ap
On aika mustavalkoista ajatella että taputus 1. ja 3. lyönnillä on väärin, mutta kai se on epätavanomaista ja juontuu siitä, miten peruskomppia soitetaan. Pum=basari, Cha=virveli. Pum, Cha, Pum, Cha / Pum, Cha, PumPum, Cha. Yleensä taputus tulee tuon virvelin eli Cha kohdalla. Jos aloitatkin taputuksella, se olisi rummuilla Cha, Pum, Cha, Pum / Cha, Pum, ChaCha, Pum mikä kuulostaa nurinkuriselta.
Kiitos kiitos, mutta mikä on basari ja mikä on virveli? Tiedän kasarin ja ongen, siinä osaamiseni taso.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UK koo noo aa, UK koo noo aa, OO lii kun non, MIES (taa taa taa), KUN hän mee nii SAA uu naan (taa), PIS tii lau kun NAA uu laan (taa), UK koo noo aa, UK koo noo aa, OO lii kun non, MIES (taa taa taa).
Siinä tavanomainen 4/4 tahtilajin esimerkki, ja mikä sana tai tavu aloittaa uuden tahdin.
Jep, mutta lyödäänkö kapuloita yhteen näin
UK koo NOO aa OO lii KUN non MIEs
vai näin
uk KOO noo AA oo LII kun NON mies,
that is the question.
Ap
Jos tarkoitat kapuloilla että kuinka biisin mukana tulisi taputtaa, niin jälkimmäisellä tavalla sillä se toinen (ja neljäs) isku ovat virveli eli Cha.
Uk(pum) koo(cha) Noo(pum) aa(cha) / Uk (pum) koo(cha) Noo(pum) aa(cha)
Nää ketto maisat ja muuut lahjattomat tekevät ns. musiikkia ihan siten miten kone ne tekee ollen täysin riippuvaisia rumpukoneesta.
Me oikeat Jazz muusikot voidaan täysin itse määritellä tahdin rakenteet ja nopeus, jopa vaihtaa tätä kesken teosta.
Basari = bassorumpu eli se mitä lyödään jalalla (kick drum) ja virveli = se pyöreä pad-rumpu mitä lyödään kädellä siinä välissä (snare drum). Peruskompissa lyödään lisäksi hi-hatia eli haitsupeltiä siihen päälle samalla.
Haitsua 1, 2, 3 ja 4. lyönnillä
Basaria 1. ja 3. lyönnillä
Virveliä 2. ja 4. lyönnillä.
Vierailija kirjoitti:
Nää ketto maisat ja muuut lahjattomat tekevät ns. musiikkia ihan siten miten kone ne tekee ollen täysin riippuvaisia rumpukoneesta.
Me oikeat Jazz muusikot voidaan täysin itse määritellä tahdin rakenteet ja nopeus, jopa vaihtaa tätä kesken teosta.
Vaan ette osaa yhdyssanoja.
Laske tahti. Titti titti jalka lattiaan. Titti titti jalka lattiaan. Kun tulee toi toinen kolahdus, niin lyö jalan lattiaan.